Iranian Agriculture News Agency

محمدعلی باغستانی میبدی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه خبری امروز:

طرح مشترک ارتقای سلامت محصولات کشاورزی معلق مانده است/ محموله میوه قاچاق جایی برای فروش ندارد/ هفته گذشته 101 تن میوه قاچاق معدوم شد

محمدعلی باغستانی میبدی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه تمام محموله های قاچاق و محموله های بدون شناسنامه براساس قانون باید معدوم شود افزود: در این محموله 23 تن لیموترش، 71 تن گوجه فرنگی و مابقی پرتقال ، آناناس، سیب، آلو، هلو و شلیل و گردو بود که با پی گیری سازمان حفظ نباتات معدوم شد.

طرح مشترک ارتقای سلامت محصولات کشاورزی معلق مانده است/ محموله میوه قاچاق جایی برای فروش ندارد/ هفته گذشته 101 تن میوه قاچاق معدوم شد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: هفته گذشته 101 تن محموله میوه قاچاق در مرز بازرگان معدوم شد.
محمدعلی باغستانی میبدی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه تمام محموله های قاچاق و محموله های بدون شناسنامه براساس قانون باید معدوم شود افزود: در این محموله 23 تن لیموترش، 71 تن گوجه فرنگی و مابقی پرتقال ، آناناس، سیب، آلو، هلو و شلیل و گردو بود که با پی گیری سازمان حفظ نباتات معدوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وی همچنین از کشف محموله قاچاق 15 تنی لیموترش در بندرعباس خبر داد و گفت: محموله قاچاق بدون شناسنامه است و هیچ تحلیلی برای خطر و احتمال ورود آفات و بیماری ها روی آن نشده است بنابراین باید در مدت یک هفته تعیین تکلیف و معدوم شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: تاکنون 230 نوع آفت قرنطینه ای از طریق محموله های قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده و خسارات قابل توجهی را بویژه در بخش باغبانی وارد کرده است.

باغستانی میبدی گفت: هرجا که واردات از طریق گمرک انجام می شود طبق قانون مراحل قرنطینه ای را می گذراند اما محموله هایی که در قالب پیله وری از مرزهای غیررسمی وارد می شود به علت اینکه مراکز قرنطینه ای وجود ندارد غیرقانونی و خطرآفرین است.

وی از واحدهای مرزداری که در آنجا واحدهای قرنطینه ای مستقر است خواست با سازمان حفظ نباتات همکاری کنند و اگر با محموله غیررسمی میوه مواجه شدند برای جلوگیری از ورود آن به کشور اقدام کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: متاسفانه در واحدهای مرزداری کار لنگی دارد و در مواردی شاهد ورود محموله میوه قاچاق هستیم و این محموله ها می تواند کل کشور را با مشکل آفات و بیماری های جدید مواجه کند.

باغستانی میبدی گفت: مگس زیتون یکی از آفاتی است که در سال 82 با محموله های غیرقانونی زیتون وارد کشور شد و متاسفانه دراین سال واردکنندگان سازمان حفظ نباتات را دور زدند و محموله آلوده را وارد کشور کردند.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات نیز برای مقابله با آفت مگس زیتون ناچار شد 4 میلیارد تومان اعتبار از محل ستاد حوادث غیرمترقبه برای مدیریت این آفت قرنطینه ای دریافت و هزینه کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سه سال گذشته 30 درصد محصول زیتون کشور به علت وجود آفت مگس زیتون از بین رفت.
باغستانی میبدی افزود: وقتی آفتی وارد کشور شد دیگر از بین نمی رود و مادام العمر با آن مواجه ایم درست مانند آفت کرم ساقه خوار برنج که در دهه 50 وارد شد و ما ناچاریم سالانه حدود 400 هزار تن سم گرانول و دیازنون را برای مقابله این آفت مصرف کنیم.

وی گفت: 15 تا 20 آفت قرنطینه ای در 20 سال اخیر وارد کشور شده است و برای برخی از آنها مانند آفت جاروک لیموترش هیچ نسخه ای وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: وجود این آفت سبب شد که دیگر نتوانیم رقم بومی لیموترش را در باغات کشور کشت کنیم و باید به دنبال رقم جایگزین این محصول باشیم.

باغستانی میبدی گفت: براساس گزارش های موجود باغات لیموترش مناطق جهرم، قیر و کازرون در استان فارس نیز به آفت جاروک آلوده شده است.

وی افزود: خسارات بسیاری از آفات قرنطینه ای از میزان خساراتی که در وطن اصلی خود وارد می کنند بیشتر است چون درمکان جدید دشمنان طبیعی آنها وجود ندارد.

تمام فروشگاههای عرضه سموم مجوز رسمی دریافت می کنند

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تا پایان سال تمام فروشگاههای عرضه سموم در کشور مجوز رسمی دریافت می کنند.

محمدعلی باغستانی میبدی با اشاره به اینکه در کشور 3500 فروشگاه غیرمجاز عرضه سم شناسایی و ردیابی شد افزود: پس از ابلاغ دستور العمل ساماندهی تولید، واردات و فروش سموم در کشور و فروشگاههای غیرمجاز شناسایی شدند و در حال حاضر فقط 1300 فروشگاه غیرمجاز وجود دارد.

وی گفت: در پی اجرای طرح تاکنون 19 قلم سم از فهرست سموم مصرفی در کشور حذف و سموم جدید کم خطر جایگزین سموم قدیمی شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: براساس طرح ساماندهی سموم مصرفی در کشور تاکنون بیش از 250 نوع سم وارداتی و تولیدی برای ثبت و تایید کیفیت به این سازمان معرفی شده و قرار است از ابتدای سال آینده تمام سموم با نام تجاری ثبت شده تولید و وارد شود.

باغستانی میبدی گفت: سموم تولیدی و وارداتی تاکنون با نام عمومی ثبت می شد اما برای جلوگیری از واردات و تولید سموم بی کیفیت از این پس با نام تجاری مشخص ثبت و معرفی می شود.

وی افزود: در این روند سمومی مثل دیازنون نیز که بطور مثال برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج استفاده می شود حذف و سموم جدید تجاری ثبت شده جایگزین آن خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای جلوگیری از قاچاق سموم بی کیفیت و توزیع و فروش این سموم تفاهم نامه های همکاری با نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان امضا شده است که به کنترل و کشف محموله های قاچاق منجر شد.

باغستانی میبدی افزود: ورود و فروش سمومی که شناسنامه و ثبت تجاری ندارند و در فهرست سازمان حفظ نباتات به عنوان سموم مجاز وجود ندارند غیرقانونی و قاچاق است و باید به کشور مقصد بازگردد و یا معدوم شود.

عوارض واردات سموم کم خطر کاهش می یابد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از اصلاح قانون عوارض واردات سموم کم خطر خبر داد.

محمدعلی باغستانی میبدی در جلسه خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما با اشاره به اینکه تعرفه واردات سموم کم خطر که تولید داخل نداریم 5 درصد است ، افزود: براساس این مصوبه تعرفه سموم پرخطر آماده مصرف نیز 20 درصد است.

وی گفت: علت پایین بودن تعرفه سموم کم خطر تشویق کشاورزان به استفاده از این سموم و جلوگیری از افزایش قیمت این گروه از سموم بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: متأسفانه عوارض واردات سموم کم خطر عدد قابل توجهی بود که وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد عوارض واردات سموم کم خطر به کشور برای هر لیتر 730 تومان و سموم پرخطر برای هر لیتر 1460 تومان باشد که این اعداد در مجلس جابجا شد.

باغستانی میبدی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به محض بروز این مشکل با مجلس مذاکراتی را داشت و نامه های متعددی ارسال کرد تا این ماده قانونی به حالت قبل بازگردد.

وی گفت: هم اکنون این ماده قانونی در مجلس در دست بررسی است و امیدواریم پس از اصلاح تصویب و ابلاغ شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تعرفه و عوارض را از مهمترین ابزارهای کنترل مصرف سموم و جلوگیری از تولید و ورود سموم پرخطر دانست و افزود: سازمان حفظ نباتات کشور تاکید دارد که سموم پرخطر باید تعرفه و عوارض بالایی داشته باشد.

باغستانی میبدی درباره وجود سموم قاچاق و سموم بی کیفیت در کشور گفت: به طور متوسط هفته ای یک نمونه از سموم قاچاق و بی کیفیت در آزمایشگاه های معتمد سازمان حفظ نباتات کشور ردیابی و بازگردانده می شود.

وی افزود: بیشترین موارد قاچاق سموم در استان های مرزی در قالب کالاهای ته لنجی وارد می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین از کشف محموله یک تنی سم خطرناک آمتیراز در یک انبار خبر داد و گفت: در این انبار حدود 13 قلم نیز سم بی کیفیت که با استانداردهای تعریف شده تطابق نداشت کشف و برای متخلفان نیز احکام قضایی صادر شد.

باغستانی میبدی افزود: احکام قضایی صادره بازدارندگی چندانی ندارد و باید برای مقابله با قاچاق سم برخوردهای سختگیرانه تری صورت گیرد.

محموله میوه قاچاق جایی برای فروش ندارد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: محموله میوه قاچاق جایی برای مزایده و فروش ندارد و باید آتش زده شود.

محمدعلی باغستانی میبدی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با قاچاق افزود: سازمان حفظ نباتات کشور به هیچ وجه از مواضع خود درباره مقابله با قاچاق میوه و معدوم سازی این محموله کوتاه نمی آید.

وی گفت: براساس ماده 12 قانون حفظ نباتات محموله های قاچاق باید معدوم شود در غیر این صورت باید شاهد ورود آفات و بیماری های جدید به مزارع و باغات کشور باشیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره آرای قضایی که برای محموله های میوه قاچاق صادر می شود ، افزود: از نظر ما این محموله ها باید معدوم شود اما سازمان حفظ نباتات در مقام قاضی نیست ما نظر کارشناسی و قانونی خود را اعلام می کنیم اما صدور رأی و اجرای حکم قضایی در اختیار سازمان نیست.

باغستانی میبدی گفت: درباره محموله قاچاق بدون شناسنامه هیچگونه تحلیلی درباره خطر آن نداریم بنابر این خطر پذیری ورود آفات و بیماری ها نیز در این محموله ها بالاست و باید معدوم شود.

وی افزود: کارشناسان سازمان تعزیرات را برای مقابله با محموله میوه قاچاق توجیه کردیم اما درباره صدور و اجرای حکم قضایی اختیاری نداریم گرچه می توانیم به احکام اعتراض کنیم و البته موارد اعتراض هم داشتیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: هیچ نیازی به میوه وارداتی نداریم و در بسیاری از محصولات مانند پرتقال با مازاد تولید 500 هزار تنی مواجه ایم آن وقت شاهدیم در فهرست برخی سازمان ها تقاضای واردات پرتقال و مرکبات وجود دارد.

باغستانی میبدی گفت: در بسیاری از موارد سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از واردات و قاچاق به طور جدی وارد میدان می شود اما متأسفانه شاهدیم که افراد برای دور زدن این مصوبات راههای دیگری را می روند.

وی افزود: به طور مثال از سال گذشته واردات گیاهان زینتی از چین به علت آلودگی آنها به آفت ممنوع شده اما بلافاصله در مدت دو هفته بعد شاهد بودیم که واردات این گیاهان از یازده کشور همسایه چین آغاز شد بنابر این به ناچار واردات گیاهان زینتی را از این کشورها نیز ممنوع کردیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره عملکرد این سازمان درخصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: برای صادرات محموله محصولات کشاورزی حساسیت های زیادی وجود دارد و رعایت می شود.

باغستانی میبدی درباره صادرات محصولات به روسیه افزود: برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه مشکلی نداریم و در حال حاضر نیز ارتباط خوبی بین دو کشو ر از لحاظ قرنطینه گیاهی برقرار است.

طرح مشترک ارتقای سلامت محصولات کشاورزی معلق مانده است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از معلق ماندن طرح مشترک ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت و درمان خبر داد.

محمدعلی باغستانی میبدی با اشاره به اینکه هدف این طرح ، سلامت از مزرعه تا سفره است ، گفت: براساس طرح مشترک قرار بود سلامت محصولات از مزرعه اجرا شود اما حتی یک ریال نیز اختصاص نیافت.

وی تصریح کرد: عادت کردیم سلامت را پس از سفره پیگیری کنیم و باید مشکل بیماری پیش بیاید و آن وقت درمان را پیگیری کنیم در حالی که باید پیشگیری شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید غذای مردم است اما تاکنون هیچگونه یارانه ای در بخش سلامت دریافت نکرده است.

باغستانی میبدی گفت: 70 تا 80 درصد سلامت مردم در گرو تولید محصولات سالم در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در طرح مشترک ارتقای سلامت محصولات قرار بود به صورت آزمایشی طرح برای گوجه فرنگی با اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار اجرا شود اما تا این لحظه حتی یک ریال نیز دریافت نکردیم اما با اعتبار سازمان حفظ نباتات کشور طرح تا حدودی اجرا شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طرح جامع دیگری برای 20 محصول طراحی شده که برای اجرای آن به 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

باغستانی میبدی ابراز امیدواری کرد با تأمین اعتبار مورد نیاز این برنامه زیربنایی اجرا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید