Iranian Agriculture News Agency

تقاضای تلگرام، ورود به ایران




تلگرام برای انتقال سرور به ایران تقاضا داده است شرط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، حداقل ١٠‌میلیون مشترک

شهروند| هنوز مدت زمان زیادی از انتشار خبر هک تلگرام و لورفتن اطلاعات ١٥‌میلیون ایرانی نمی‌گذرد اما با این همه به نظر می‌رسد این موضوع همچنان ادامه دارد و هر روز بخش‌های تازه‌ای از این موضوع پدیدار می‌شود. البته بخش‌های زیادی از این موضوع مانند انتقال سرورهای تلگرام به داخل ایران مدت‌هاست که مطرح شده است. موضوع انتقال سرورهای پیام‌رسان‌ها ‌سال گذشته مطرح شد. زمانی که برای حدود یک روز پیام‌رسان تلگرام قطع بود و سپس از اعلام شد که پیام‌رسان تلگرام باید برای حذف کانال‌های غیراخلاقی اقدام کند و همزمان سرورهایش را نیز به ایران منتقل کند. گفته شد که این شرط ایران برای ادامه فعالیت تلگرام در داخل ایران بوده است، اما مسئولان این پیام‌رسان در همان زمان هم اعلام کردند که قصد این کار را دارند و لازم است ایران برای این کار اجازه دهد. درمجموع موضوع ورود سرورهای تلگرام به ایران هر از گاهی مطرح می‌شود ولی دوباره به اغما می‌رود. آخرین‌بار نیز در کمتر از یک‌ماه واعظی وزیر ارتباطات در مورد هک تلگرام و نحوه فعالیت این پیام‌رسان اعلام کرد: «سیاست دولت و شورایعالی فضای مجازی این است که اهتمام ویژه‌ای به مسأله انتقال سرورها به داخل ایران قایل شویم که مردم اطمینان داشته باشند، اطلاعات حریم شخصی آنها حفظ شود. موضوع انتقال سرورهای شبکه اجتماعی تلگرام، در شورایعالی فضای مجازی مطرح شده است و معمولا نوعی ارتباط بین‌المللی بین وزارت ارتباطات و افرادی که به نوعی درحوزه سایبر فعالیت دارند، وجود دارد. او درخصوص مطرح‌شدن شایعه طبقه‌بندی شدن کاربران شبکه اجتماعی تلگرام توسط این وزارتخانه اظهار داشت: چنین ایده‌ای تاکنون مطرح نشده است. این اطمینان در مورد شبکه‌های اجتماعی که سرورشان در خارج از کشور هستند، وجود ندارد. بنابراین در دولت تصمیم بر این گرفته شده که از شبکه‌های اجتماعی داخل کشور حمایت داشته باشیم.»
حداقل ١٠‌میلیون مشترک
حال پس از همه اتفاق‌ها و شایعه‌هایی که در مورد هک تلگرام و تکذیب‌هایی که مسئولان داخلی و حتی مسئولان تلگرام انجام داده‌اند؛ روز گذشته فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی هم هک کاربران تلگرام را تأیید نکرد اما به یک نکته مهم‌تر اشاره کرد که آن انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل کشور بود و این‌که این کار با طرحی در دستور کار قرار گرفته و دنبال می‌‌شود. البته انتقال سرورها به داخل ایران یک شرط هم دارد. دولت از انتقال سرورهایی حمایت می‌کند که حداقل به ١٠‌میلیون مشترک خدمات‌رسانی کنند.
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی درباره وعده انتقال سرور پیام‌رسان‌های خارجی به ایران گفت: بعضی پیام‌رسان‌ها برای انتقال سرور خود به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، برخی کشورها ازجمله روسیه، کره و حتی خود تلگرام برای انتقال سرور به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. دبیر شورایعالی فضای مجازی همچنین درباره پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت: نظر ما این است که از هر تعداد پیام‌رسان داخلی که درکشور راه‌اندازی شود، استقبال می‌کنیم، ولی پیام‌رسانی که بتواند به حداقل ١٠‌میلیون مشترک سرویس‌دهی کند، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد.
وی افزود: وزارت ارتباطات درحال تبیین شرایط و مشخصاتی است که براساس آن بتواند از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کند. ٦ یا ٧ پیام‌رسان قابل توجه داخلی داریم ولی قابلیت این‌که بتوانند در سطح ملی تا ١٠‌میلیون نفر را پوشش دهند، ‌ندارند که امیدواریم با حمایت‌های دولتی بتوان این شرط را محقق کرد.
فیروزآبادی در مورد سرنوشت بازی پوکمون‌‌گو که خبرهای متفاوتی ازجمله فیلترشدن تا انتقال سرور آن به داخل کشور گفت: این بازی از نوع نسل جدید است و تا به حال چنین نسلی از بازی که بی‌پایان و به صورت فعال در محیط باشد،‌ نداشته‌ایم و چون بازی جدیدی است، مسائل جدیدی هم دارد که در بسیاری از کشورها با این نوع بازی با احتیاط برخورد می‌کنند و حتی در بعضی کشورهای توسعه‌یافته غربی این بازی منع شده است. وی با تأکید بر این‌که درباره این بازی باید با دقت برخورد شود، ادامه داد: مطالعاتی در این زمینه انجام شده و گویا در کارگروه تعیین مصادیق رأی به ممنوعیت این بازی داده شده است. درواقع این بازی احتیاط دارد و لازم است تا جوانب آن بررسی شود. البته خود کمپانی سازنده هم اعلام نکرده که ایران به‌عنوان کشور هدف مدنظر آنهاست.
هک، تا این لحظه تأیید نشده
فیروزآبادی، در مورد اقدام‌ها و مصوبات این شورا توضیح داد: مالکیت فکری و حریم خصوصی ٢ مطلب مهم درحوزه حقوقی هستند؛ وزارت ارشاد در زمینه مالکیت فکری اقداماتی انجام می‌دهد و ازسویی ما هم در مرکز ملی فضای مجازی بررسی‌هایی را شروع کرده‌ایم. او اضافه کرد: باید اقدام اساسی برای حریم خصوصی صورت گیرد. درحال حاضر اقدامات ما این است که سطح امنیتی را درکشور در سایت‌های ذخیره اطلاعات سازمان‌ها و موسسه‌ها بالا ببریم تا شاهد این اتفاقات نباشیم که حریم خصوصی افراد به خطر بیفتد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی با تأکید بر این‌که هک تلگرام صحت نداشت و تاکنون هم این موضوع تأیید نشده است، گفت: با وجود تأییدنشدن هک، اما باید توجه داشت که نرم‌افزار تلگرام برای حمله مناسب است. این شبکه وب‌بیس است و قابلیت خزش دارد؛ همچنین نرم‌افزار تلگرام، اپن‌سورس است که همین موارد شرایط را برای نفوذ و به خطرانداختن حریم خصوصی مردم در تلگرام فراهم می‌کند. وی اضافه کرد: درواقع نرم‌افزارهای اینچنینی پلتفرم مناسبی برای هک هستند. لذا بایستی کسانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، به حریم خصوصی‌شان توجه کنند. باید کاربران فرض را بر این بگیرند که اطلاعاتشان در دسترس دیگران قرار می‌گیرد. او با اشاره به اشکال‌هایی که در پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد، یادآور شد: به دلایل گفته‌شده اصرار داریم طرحی را داشته باشیم که به وسیله آن به‌ زودی بتوانیم شاهد شبکه‌های اجتماعی بومی باشیم؛ یا این‌که شبکه‌های خارجی با رعایت استانداردها سرورهایشان را به داخل کشور منتقل کنند. آوردن این سرورها به کشور کار ساده‌ای نیست. متجاوز از‌ هزار سرور کار تلگرام را برای کشور ایران انجام می‌دهد؛ هماهنگ کردن ٢٠‌میلیون کاربر که اطلاعات صوتی- تصویری و متنی را برای مدت طولانی نگهداری و پردازش می‌کنند، دشوار است. فیروزآبادی با اشاره به این‌که برای ورود سرورها به ایران، نیاز به دیتا سنتر مناسبی است، گفت: شاید در داخل کشور به راحتی نتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم. این کار نیاز به زمان دارد. درحال حاضر تلگرام اعلام تمایل رسمی کرده که سرورش را به داخل کشور بیاورد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی اضافه کرد: ما برای این کار زمان گذاشته‌ایم و امیدواریم که در این مدت زمان، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی بتوانند به سطحی برسند که مطلوب ماست. البته به دنبال اعلام ما تعداد زیادی از شبکه‌های خارجی اعلام آمادگی کردند که سرورهایشان را به کشور بیاوریم اما چون این موضوع درحد مذاکره است، نمی‌توانیم نامی از آنها ببریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید