Iranian Agriculture News Agency

جهانگیری در آیین بهره برداری از طرح های آبرسانی به ٢٥٢ روستا در 14 استان اعلام کرد:

بحران آب نگران‌کننده‌ترین محدودیت کشور/ عزم دولت برای حل مشکل آب 6400 روستای کشور

معاون اول رییس جمهوری در آیین بهره برداری همزمان از طرح های آبرسانی به ٢٥٢ روستا در 14 استان کشور ضمن اعلام برنامه های مهم در دستور کار دولت یازدهم برای مقابله با محدودیت شدید منابع آبی کشور اعلام کرد: در بین محدودیت‌هایی که در کشور برای توسعه داریم هیچ محدودیتی به اندازه محدودیت منابع آب نگران‌کننده نیست.

بحران آب نگران‌کننده‌ترین محدودیت کشور/ عزم دولت برای حل مشکل آب 6400 روستای کشور


ایانا: پس از این که دولت یازدهم با اختصاص ٥٠٠‌ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در چند روز گذشته نشان داد عزمش در بهوبد وضعیت آبیاری کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن در مزارع ایران جدی است؛ توسعه طرح‌های آب رسانی به ٢٥٢ روستا در ١٤ استان کشور یکی دیگر از اقدامات جدید دولت در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و توسعه پایدار است. اقدامی که روز گذشته اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح تصفیه خانه و شبکه جمع آوری خطوط انتقال فاضلاب شهرستان شهریار و بهره برداری همزمان از طرح‌های آبرسانی به ٢٥٢ روستا در ١٤ استان شرکت کرد و در همین مراسم از انجام اقدامات پیش نیاز توسعه پایدار در کشور در کشور خبر داد.

جهانگیری با بیان این‌که به محدودیت منابع آب باید توجه شود، اظهار داشت: در بین محدودیت‌هایی که در کشور برای توسعه داریم هیچ محدودیتی به اندازه محدودیت منابع آب نگران‌کننده نیست. لازمه استفاده دقیق از منابع آب مدیریت صحیح و مناسب بر منابع آب؛ آب‌های زیرزمینی، آب‌های جاری و روان کشور، آب‌هایی که گاهی اوقات از دسترس کشور خارج می‌شود که عمدتا مدیریت این بخش با وزارت نیرو است که باید مدیریت دقیقی اعمال و سرمایه‌گذاری و کارهایی که باید انجام دهند. بخش دیگر مدیریت مصرف است. هم در بخش آب شرب نیازمندیم مصرف دقیقی انجام شود و منابع هدر نرود، هم در بخش آب صنعت نیازمندیم از صنایعی استفاده کنیم که آب کمتری مصرف می‌کنند و از پساب صنعت دوباره در صنعت استفاده، تصفیه و به راحتی از دسترس خارج نشود و هم در بخش کشاورزی که سهم اصلی و مهمی در مصرف منابع آب کشور دارد.
وی تأکید کرد: در بخش آب و صنعت نیازمندیم از صنایعی استفاده کنیم که از آب کمتری استفاده شود و از پساب آن در صنعت استفاده و تصفیه و از دسترس خارج نشود. همچنین ٩٢‌درصد مصرف منابع آب در بخش کشاورزی است که اگر ١٠‌درصد بتوانند راهکاری بیابند که در آب کشاورزی صرفه جویی شود می‌تواند بخش عمده‌ای از کمبودها و نیازهای ما را برطرف کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری ه ادامه داد: ما برای هر دو بخش در دولت برنامه‌های خوبی تهیه کرده ایم. تقریبا از اوایل انقلاب، از دولت آقای‌هاشمی رفسنجانی موضوع جلوگیری از آبی که از مرزهای کشور خارج می‌شود مطرح بوده است. بعد از روی کار آمدن دولت یکی از مهم‌ترین تقاضاهایی که از مقام معظم رهبری شد و ایشان موافقت کردند، ٨‌میلیارد دلار که نزدیک به ٣٠هزار‌میلیارد تومان می‌شود اجازه گرفتیم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم. در برخی از طرح‌های مهمی که برخی چندین‌ سال است به صورت نیمه تمام ادامه پیدا می‌کند مصرف کنیم و خوشبختانه بخش غرب و شمال غرب کشور و بخشی از شرق کشور امروز به کارگاه‌های مهمی در بخش آب و خاک کشور تبدیل شده است. کارهای مهمی در حوزه سدسازی و حوزه شبکه‌های زیر سد انجام گرفته که یکی پس از دیگری افتتاح شده و می‌شود و آثار آن هم به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

ایجاد شورای حفاظتی از رودخانه ها برای نجات دشت ها

در ادامه جهانگیری به مسأله دشت‌هایی که با بحران آب روبه‌رو هستند پرداخت و گفت: وزارت نیرو در این زمینه مطالعات بسیار دقیقی انجام داده است. در باره این‌که در دشت‌ها چگونه باید عمل کنیم، برای هر کدام برنامه‌های خاصی تهیه شده است. در زمینه رودخانه‌هایی که از چند استان می‌گذرد، برای این‌که بتواند از این منابع حفاظت کند شورای حفاظتی از استان‌های مختلف برای حفاظت از رودخانه‌ها ایجاد شده و درحال برنامه‌ریزی و کار هستند.
وی با بیان این‌که مجموعه اقدامات وزارت نیرو در این بخش قابل افتخار است افزود: در بخش مصرف، یکی از دغدغه‌های اصلی ما آبرسانی شرب سالم و بهداشتی به مردم شهرها و روستاهاست؛ برخی از شهرهای کشور با مشکلات جدی در زمینه آب شرب روبه رو هستند به‌خصوص در مقطع تولید که کشور با خشکسالی روبه‌رو شده است.

استفاده از منابع بانکی در طرح‌های آبرسانی شهرها
معاون اول رئیس جمهوری گفت: ‌سال گذشته وزارت نیرو برنامه بسیار خوبی را با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه کرد. این برنامه کمک کرد غیراز منابع دولتی، ما از منابع سیستم بانکی به نوعی در طرح‌های آبرسانی به شهرها استفاده کنیم که مسأله آب شرب تعداد زیادی از شهرها و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور سریع تر حل‌وفصل و دغدغه این ها برطرف شود. گزارش‌هایی که از پیشرفت طرح‌ها دارم قابل توجه است. برخی محدودیت‌ها هم که وجود داشته برطرف خواهد شد و باید سرعتی در آبرسانی به شهرهای بزرگ و مهم کشور که تنگنای آب شرب دارند انجام و این تنگنا برطرف شود.
به گفته وی همزمان با بحث روستاهای کشور، یکی از دردناک‌ترین بحث‌ها این است که برخی از روستائیان با مشکلاتی در زمینه آب شرب روبه رو هستند.
معاون اول رئیس‌جمهوری دراین‌باره افزود: در یکی از جلسات شورای عالی آب وزارت نیرو گزارشی از تعدادی از روستاهای سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های دیگر از وضع آب شرب مردم تهیه کرده بود که وضع سخت و دشواری است. در آن موقع گزارشی بود که به ٦٤٠٠روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. اما تصمیمات خوبی اتخاذ شده اند. ما با محدودیت بودجه از سال‌های گذشته روبه رو بودیم و‌ سال ٩٤‌سال بسیار سختی از نظر اقتصادی و بودجه برای دولت بود که امیدواریم این ‌سال سخت تکرار نشود.

اختصاص ٥٠٠میلیون دلار برای آب شرب روستاها
وی گفت: ما سختی را پشت سر گذاشتیم، با همه محدودیت منابعی که داشتیم سعی کردیم در اولویت‌های کشور تمرکز دهیم.‌سال گذشته موفق شدیم ٥٠٠‌میلیون دلار، یک‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستاها اختصاص پیدا کند.روستاییان عزیز مظلوم‌ترین و قشر تولید‌کننده در جامعه هستند که مسئولیت امنیت غذایی کشور برعهده آنهاست.
جهانگیری ادامه داد: وقتی به روستاها و روستائیان دیر برسیم باید شاهد مهاجرت‌های آنها به شهرهای بزرگ و حاشیه باشیم و بعد به دنبال این برویم که بگوییم چه حجم بالایی از منابع کشور را هزینه کنیم که از آسیب‌های اجتماعی که اتفاق می‌افتد جلوگیری کنیم. راه ماندگاری مردم در روستاها این است که خدمات اولیه مورد نیاز روستاها و اشتغال روستائیان و تولید اقتصادی در روستاها را افزایش دهیم.

افتتاح ماهانه طرح‌های آبرسانی تعداد قابل توجهی از روستاها
وی با بیان این‌که در بخش آب شرب وزارت نیرو برنامه خوبی تهیه کرده است گفت: در فاز اول کار آبرسانی به ٢٥٢ روستا تکمیل شده و آقای وزیر وعده دادند هر ماه طرح‌های آبرسانی تعداد قابل توجهی از روستاها تکمیل و افتتاح خواهد شد و خوب است اطلاع‌رسانی شود که دولت این گونه نیست که روستاها را فراموش نکرده باشد.امیدوارم با کمک دوستان در بخش برنامه‌ریزی برای روستاها، معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری و با کمک نهادهای دیگر برای اشتغال روستاها طرح‌های تولیدی با کارمزدهای کم تهیه کنیم و در اختیار روستاها بگذاریم که برای ایجاد اشتغال در روستاها مفید باشد.در بخش کشاورزی کارهای خوبی برای صرفه جویی در بخش آب انجام گرفته است. آبیاری‌های تحت فشار، کشت گلخانه‌ای و ایجاد شبکه‌های فرعی و طرح‌هایی که بتواند در بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی کمک کند در دستور کار است.

٥٠٠میلیون دلار برای توسعه آبیاری نوین
معاون اول رئیس جمهوری یادآوری کرد: یکشنبه گذشته در دولت آیین نامه‌ای تصویب کردیم که بازهم علاوه بر اعتبارات پیشین ٥٠٠میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال کرده و در اختیارات ادارات جهاد کشاورزی قرار دهیم. امسال تعهدی شده برای تکمیل آبرسانی به شکل نوین و تحت فشار و قطره‌ای برای روستاها و بخش کشاورزی تا بتوانند از این منابع استفاده کنند و امیدوارم با این کار هم قدم بزرگ دیگری در مصرف بهینه آب برداشته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید