Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با ایانا مدعی شد:

تمام بره‌های انباشته شده را می‌خریم/ تهرانی‌ها دنبال گوشت لوکس هستند

در حالی که رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور معتقد است اکنون در دام سبک انباشتگی وجود دارد، اما بخش خصوصی با تعیین شرایط، اعلام کرد که تمام بره‌ها را از دامداران خواهد خرید.

تمام بره‌های انباشته شده را می‌خریم/ تهرانی‌ها دنبال گوشت لوکس هستند


در حالی که رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور معتقد است اکنون در دام سبک انباشتگی وجود دارد، اما بخش خصوصی با تعیین شرایط، اعلام کرد که تمام بره‌ها را از دامداران خواهد خرید.

به گزارش خبرنگار ایانا، ساعاتی پیش، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام اظهار داشت که عده‌ای با بهانه کمبود گوشت، متوقف کردن صادرات را پیگیری می‌کنند ، اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: کمبود این محصول در بازار تهران بسیار مشهود است و اگر تولیدکننده‌ای با شرایط تعیین شده هر تعداد بره داشته باشد، کشتارگاه‌ها با پول نقد تمام آنها را از وی خریداری می‌کنند.

علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه یک ماه پیش گوشت گوسفند با قیمت میانگین 26 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم به قصاب‌ها توزیع می‌شد، افزود: اما اکنون لاشه بدون دنبه به قیمت 28 تا 29 هزار تومان رسیده و مصرف‌کننده نیز آن را با نرخ 32 تا 33 هزار تومان خریداری می‌کند.

وی معتقد است: ذائقه مردم تهران تنها گوشت گوسفندی را می‌پسندد که در مراتع کردستان پرورش یافته باشد. در حال حاضر نیز دامدارهای این منطقه اغلب دست خالی هستند و دامی برای فروش ندارند؛ زیرا مجوز صادرات و در کنار آن قاچاق، بر کاهش تعداد دام‌ها دامن زده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه اهالی تهران به‌دنبال گوشت لوکس هستند، خاطرنشان کرد: هر نوع دامی به درد منطقه تهران نمی‌خورد؛ بنابراین اگر مجمع ملی صادرکنندگان یا هر اتحادیه دیگری که بره نر مرغوب با وزن 40 تا 45 کیلوگرم داشته باشد، به صورت نقد از آنها خریداری می‌شود.

ملکی ادامه داد: این در حالی است که عشایر، دام‌های خود را به صورت گله‌ای عرضه می‌کنند و میش، قوچ، بز و غیره را در کنار هم می‌فروشند. از طرفی دام‌های مناطقی مانند بجنورد یا سبزوار چندان باب میل تهرانی‌ها نیست؛ بنابراین هرچقدر هم که این استان‌ها انباشتگی داشته باشند، نمی‌توان برای جبران کمبود گوشت در تهران از آنها استفاده کرد.

به گفته وی، اکنون به‌واسطه گرمای شدید هوا، دام‌ها آب زیادی مصرف می‌کنند و وزن آنها بالا می‌رود؛ بنابراین وزن دام حدود پنج کیلوگرم به‌خاطر مصرف آب بالا می‌رود؛ وزنی که خریدار بابت هر کیلوگرم از آن 13 هزار تومان پول پرداخته است، به این منظور قصاب‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان، مجبورند قیمت را افزایش دهند.

این نماینده بخش خصوصی در پایان با بیان اینکه بیش از 10 کشتارگاه در تهران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اکنون این واحدها دچار معضل شده و آمادگی دارند تا گوسفند مرغوب به‌ویژه از منطقه کردستان را خریداری کنند./

V-950513-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید