Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

ورود غیرمتخصصان به صادرات دام زنده/ فعالیت 170 فرد حقیقی و حقوقی در فرایند صادرات دام زنده

اکنون که انباشتگی نسبی دام زنده در کشور وجود دارد، اشخاصی به حوزه صادرات این محصول وارد شده‌اند که تخصصی در این زمینه ندارند.

اکنون که انباشتگی نسبی دام زنده در کشور وجود دارد، اشخاصی به حوزه صادرات این محصول وارد شده‌اند که تخصصی در این زمینه ندارند.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: مدتی است که با رونق گرفتن صادرات دام، افرادی غیرمتخصص و وابسته به برخی سازمان‌ها برای این منظور اقدام کرده‌اند.

منصور پوریان، با اشاره به اینکه اغلب آنها از نظر مالی قدرت قابل توجهی دارند، افزود: صادرات دام زنده احتیاج به تخصص و مهارت دارد وگرنه ورود افراد کار نابلد، تأثیر منفی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ورود بی‌رویه به حوزه صادرات، جز لطمه زدن به بازار خارجی هیچ منفعتی ندارد. زیرا زیاد شدن عرضه، قیمت‌ها را کاهش ‌داده و فرصت سوءاستفاده برای خریداران را فراهم می‌کند.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، این تاجران تازه‌وارد، اصول علمی و مهارتی را رعایت نکرده و هر نوع دامی را اعم از غیرمرغوب و بی‌کیفیت برای صادرات انتخاب می‌کنند. این موضوع نه تنها قیمت‌ها را می‌شکند، بلکه کیفیت دام ایرانی را زیر سوال برده و مشتریان خارجی را نسبت به آن بدبین می‌کند.

پوریان با بیان اینکه دارندگان کارت بازرگانی می‌توانند به صورت قانونی تجارت کنند، ادامه داد: اگرچه این عمل، خلاف قانون تلقی نمی‌شود، اما غیرمنطقی و غیر اصولی است؛ زیرا تعداد صادرکنندگان دام زنده که به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کنند، حدود 170 نفر حقوقی و حقیقی هستند، اما اکنون خذئذ 40 نفر نیز به آنها اضافه شده که تا به حال تجربه‌ای در صادرات این محصول کسب نکرده‌اند.

پوریان تصریح کرد: صادرکنندگان واقعی، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، دام زنده را از مکان‌هایی تهیه می‌کنند که انباشتگی در آنها وجود دارد، اما افراد متفرقه این دام را از واسطه‌ها و بیشتر از اطراف کشتارگاه‌ها می‌خرند؛ یعنی همان گوشتی که قرار است وارد بازار داخل شود.

به گفته وی، به همین دلیل گوشت برای عرضه در قصابی‌ها کاهش یافته و همه تصور می‌کنند که این کمبود و به ازای آن، بالا رفتن قیمت، به خاطر صادرات است. در حالی که تجربه سال‌های 89 و 90 برخلاف این را ثابت کرده و علت گرانی گوشت گوسفندی، چیزی جز ورود این افراد به بازار صادراتی نبود. امید می‌رود که در سال جاری این اتفاق نیفتد./

V-950513-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید