Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور:

برنج تراریخته در گیلان و مازندران وجود ندارد/ تمام ارقام و تاریخچه در موزه ملی برنج به نمایش گذاشته می‌شود

آثاری از برنج تراریخته در گیلان و مازندران وجود ندارد و از کشت ارقام برنجی که توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در محل این مؤسسه به زیر کشت رفته است، بی‌اطلاع هستم.

برنج تراریخته در گیلان و مازندران وجود ندارد/ تمام ارقام و تاریخچه در موزه ملی برنج به نمایش گذاشته می‌شود


آثاری از برنج تراریخته در گیلان و مازندران وجود ندارد و از کشت ارقام برنجی که توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در محل این مؤسسه به زیر کشت رفته است، بی‌اطلاع هستم.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره پژوهش‌هایی که در محل سایت مؤسسه انجام می‌شود، گفت: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی طی نامه‌ای از طریق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درخواست پنج هکتار زمین تحقیقاتی داشت که با توجه به آنکه اراضی مؤسسه زیر کشت نشاء بودف حدود دوهزار مترمربع زمین به این پژوهشکده اختصاص یافت.

فرامرز علی‌نیا افزود: در محل سایت مؤسسه تحقیقات برنج کشور بسیاری از ارقام جدید و مقایسه آن با قدیمی‌ها انجام می‌شود و ارقام برنجی که توسط مؤسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی کشت شده است، به‌طور قطع تأخیری است، چون 20 روز دیرتر از سایر ارقام نشاء شد.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از نوع برنج نشاءشده در محل مؤسسه توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: هیچ آثاری از محصولات تراریخته در اراضی گیلان و مازندران دیده نمی‌شود و به‌طور قطع ارقامی که در سطح 300 هکتار از اراضی سایت مؤسسه به کشت پایلوت رفته است، تراریخته نیست.

علی‌نیا ادامه داد: این مؤسسه و کشاورزانی که تحت نظر هستند، به هیچ عنوان رقم تراریخته برنج را کشت نمی‌کنند.

اختصاص 60 هزار هکتار اراضی گیلان و مازندران به ارقام فجر و شیرودی

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: در سال جاری دو رقم فجر و شیرودی به کشت انبوه رفته است که از حدود 100 هزار هکتاری ارقام پرمحصول کشت‌شده در کشور، 60 هزار هکتار آن مربوط به دو رقم فوق است.

وی یادآور شد: با استقبال برنجکاران گیلانی از رقم جدید گیلانه و اختصاص 300 هکتار از اراضی گیلان و مازندران به این رقم، برداشت بذر مادری رقم فوق 18 مردادماه سال جاری انجام می‌شود.

علی‌نیا تأکید کرد: این مؤسسه برای کشت سال آینده، معرفی رقم جدیدی را مدنظر دارد که خصوصیاتی شبیه شیرودی دارد و 10 روز زودتر از ارقام بومی برداشت می‌شود.

وی از ورود سه رقم جدید در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: سه رقم جدید برنج برای معرفی داریم که برای کشت در سال زراعی جدید به عرصه وارد می‌شود.

اجرای طرح‌های خودکفایی با انجام اصلاحات در حوزه برنج

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور از ضرورت ایجاد موزه برنج در آمل خبر داد و گفت: با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی، عملیات ساخت نخستین موزه ملی برنج در آمل آغاز شد که تمامی ارقام موجود، وسایل کشت، تاریخ کشت و... در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

علی‌نیا همچنین افزود: در حال حاضر 100 رقم برنج در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که 50 رقم آن توسط مؤسسه تحقیقات برنج معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای خوداتکایی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی، طرح‌های خودکفایی سابق با انجام اصلاحات پیگیری و اجرا می‌شود.

علی‌نیا ادامه داد: خودکفایی 100 درصدی برنج با توجه به محدودیت‌های آبی کشور جنبه شعاری دارد، اما می‌توان گفت که امکان تولید 70 درصد از نیاز کشور در داخل وجود دارد.

وی تصریح کرد: ارقام جدیدی که به کشاورزان توصیه می‌شود، در راستای خوداتکایی بوده و امیدواریم که بتوانیم خوداتکایی تا مرز 80 درصدی را عملیاتی کنیم.

علی‌نیا در پایان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی سال جاری، تولید مناسبی در سال جاری رقم بخورد./

M-950510-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید