Iranian Agriculture News Agency

روسیه خواستار صادرات گندم به ایران و افزایش واردات میوه، سبزی و آبزیان شد

الکساندر تکاچیف وزیر کشاورزی روسیه در مذاکره با محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی خواستار از سرگیری صادرات گندم از این کشور به ایران شد و همچنین بر افزایش واردات شرکت های ایرانی به روسیه بویژه میوه، سبزی، آبزیان و لبنیات تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، در این مذاکرات که امروز (جمعه)در مسکو انجام شد، واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اسناد زیادی که دربرگیرنده افزایش همکاری ها است بین دو کشور امضا شده است و در این زمینه می توان به موافقتنامه حمایت متقابل از سرمایه گذاری و همچنین راه اندازی گذرگاه سبز گمرکی اشاره کرد که در چارچوب پیگیری و اجرای آنها، روابط و همکاری ها ارتقا خواهد یافت.
وی در نشست هیات ایرانی و روسی که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو بر گزار شد، بر لزوم پیگیری همیشگی برای توسعه همکاری های اقتصادی تهران و مسکو و همچنین ایجاد کارگروه مشترک در حوزه های مرتبط و قابل بهره برداری در روابط دو کشور تاکید کرد.
واعظی در ادامه با اشاره به روند رو به گسترش روابط در حوزه کشاورزی، خواستار صدور مجوز بیشتر برای صادرات محصولات لبنی و آبزی شرکت های ایرانی به روسیه و همچنین باز کردن بازارهای دو کشور شد.
وی همچنین با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور مشارکت در حوزه های بازرگانی و تجارت آزاد گفت: انتظار می رود تا پایان سال جاری تمامی گزارش های لازم در این زمینه تهیه و زمینه حرکت بسوی امضای قرارداد تجارت آزاد فراهم شود.
واعظی همچنین درباره درخواست مسکو برای کاهش تعرفه صادرات لوله و فولاد به ایران گفت که می توان چنین شرایطی را در بخش کشاورزی نیز مورد مذاکره قرار داد و پیشنهاد کاهش تعرفه کیوی، مرکبات و مرغ را برای صادرات به روسیه داریم که در صورت عملی شدن، صادرات افزایش خواهد یافت.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، وزیز کشاورزی روسیه نیز در این مذاکرات با تبریک افزایش سطح زیر کشت گندم در جمهوری اسلامی، گفت: علاقه مند به صادرات گوشت قرمز، شکر، گندم و روغن آفتابگردان به ایران هستیم.
وی با اشاره به محدودیت اعلام شده واردات گندم از سوی ایران با توجه به افزایش تولید آن در کشور، گفت که روسیه خواستار از سرگیری صادرات این محصول در چارچوب مبادلات بازرگانی تولیدات کشاورزی است.
تکاچیف تاکید کرد: مسکو خواستار واردات میوه و سبزی از ایران است و محدودیت واردات برای برخی شرکت های ایرانی برداشته شده است و در زمان حاضر 24 شرکت دارای مجوز می توانند صادرات بدون محدودیت به روسیه داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 19 شرکت آبزی و 6 شرکت لبنی نیز مجوز صادرات به روسیه را گرفته اند، اظهار کرد: از سوی دیگر باید سرعت کار دسترسی ایران به بازار اتحادیه اقتصادی اورآسیا را بیشتر کنیم.
وزیر کشاورزی روسیه در ادامه با اشاره به توافق های اولیه صورت گرفته برای دریافت مجوز چهار شرکت روسی فعال در عرصه تولید گوشت قرمز و سفید برای صادرات به ایران، گفت: خواستار ارزیابی شرکت های تولید کننده محصولات آبزی روسیه هستیم و قرار شده از 10 روز دیگر نیز صادرات شیلاتی به ایران آغاز شود که خواهان پشتیبانی مقام های مسئول هستیم.
تکاچیف در پایان از درخواست سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در مجتمع کشاورزی استان استراخان روسیه در کناره شمال غربی دریای خزر حمایت کرد.
واعظی وزیر ارتباطات نیز با اشاره به درخواست وزیر کشاورزی روسیه، گفت: ممنوعیت واردات گندم به دلیل افزایش برداشت محصول داخلی و برای حمایت از کشاورزان ایرانی اعمال شده است و اکنون نیز در حال بررسی موضوع هستیم تا امکان لغو ممنوعیت واردات از روسیه فراهم شود.
تسریع در همکاری های دامپزشکی، شرکت ایران در برنامه های نمایشگاهی و همایش های بین المللی روسیه، تبادل اطلاعات الکترونیکی به جای سنتی برای محصولات پروتئینی و آبزی، قرار گرفتن نام شرکت تولیدی پگاه پارس و همچنین پگاه شهر کرد و اصفهان در سایت انگلیسی و روسی سازمان نظارت بر مواد غذایی و کشاورزی روسیه از دیگر محورهای مذاکرات هیات ایرانی و روسی به ریاست واعظی و تکاچیف اعلام شد.
وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق، نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و همتای خود در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه و اقتصادی در منطقه دیدار و مذاکره کرد.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید