Iranian Agriculture News Agency

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در گفت‌وگو با ایانا:

130 هزار تن به صید فراساحل افزوده می‌شود/ ماهیگیری از آب سایر کشورها به نظام قانونی نیاز دارد

در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی صید فراساحلی تا 130 هزار تن افزایش می‌یابد.

130 هزار تن به صید فراساحل افزوده می‌شود/ ماهیگیری از آب سایر کشورها به نظام قانونی نیاز دارد


در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی صید فراساحلی تا 130 هزار تن افزایش می‌یابد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت صید از آب‌های فراساحل گفت: سازمان شیلات ایران در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس و صید فراساحل را در دستور کار دارد.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: صید فراساحل از سالیان گذشته وجود داشته و از این پس نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه صید فراساحل در حال حاضر در سه بخش وجود دارد، خاطرنشان کرد: صید از آب‌های عمیق، بیش از 250 متر عمدتاً در صید فانوس‌ماهیان در دریای عمان انجام می‌شود.

مجاهدی ادامه داد: با توجه به حجم ذخیره دو میلیون تنی این گونه از آبزیان، تا پایان سال 1394 حدود 10 هزار تن برداشت شد که برای سال جاری هدف‌گذاری 20 هزار تنی مدنظر است.

وی تصریح کرد: طی برنامه پنج ساله حدود 70 هزار تن از این ذخیره برداشت خواهد شد، در حالی که برداشت تا 300 هزار تن قابل افزایش است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات صید از آب‌های بین‌المللی و آزاد خارج از حاکمیت را از دیگر مصادیق صید فراساحل عنوان کرد و یادآور شد: 800 فروند شناور با هدف صید تن‌ماهیان در آب‌های دور فعالیت می‌کند که مطابق آمار، صید 120 هزار تنی در سال گذشته به ثبت رسیده است و به‌طور قطع در سال جاری این عدد افزایش خواهد یافت.

مجاهدی تأکید کرد: تعداد شناورها برای افزایش صید مدنظر نیست، بلکه با بهبود سیستم‌های تدارکات و پشتیبانی برای ارائه خدمات در محل صید، می‌توان خدمات لازم را اخذ کرد.

وی اظهار داشت: جلوگیری از برگشت شناورها برای تخلیه آبزیان صیدشده به محل تحویل و بسته‌بندی، افزایش 50 تا 70 هزار تنی صید را باعث خواهد شد.


صید از آب‌های سایر کشورها نظام‌مند نیست

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، مدیریت صید از آب‌های سایر کشورها را از دیگر برنامه‌های کشت فراساحل برشمرد و گفت: به‌دلیل نظام‌مند نبودن، قابلیت ردیابی و نظارت از این نوع صید در شرایط حاضر وجود ندارد و نمی‌توان رقم میزان صید را مشخص کرد.

مجاهدی همچنین افزود: در نظر است کشورهای سواحل شرقی آفریقا با کمک و پشتیبانی بخش خصوصی با برنامه‌ای نظام‌مند و قانونی برای توسعه این نوع صید اختصاص یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با احتساب صید از آب‌های عمیق، صید از آب‌های بین‌المللی و در آب‌های سایر کشورها 130 هزار تن به صید فراساحل اضافه خواهد شد./

M-950506-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید