Iranian Agriculture News Agency

سفر به بهشت هریجان...

جاده چالوس برای همه نامی آشناست اما شاید فکرش را هم نکنید که تقریباًتمام فرعی‌های جاده چالوس، هرکدام به منطقه‌ای دیدنی بسیار بکر و دست‌نخورده منتهی می‌شوند. یکی از این مناطق دیدنی، روستای "هریجان" است که آبشاری بلند دارد و با کمتر از ۱۰ کیلومتر فاصله از جاده چالوس و پیچ‌های مختلف، شما را به یک طبیعت بکر و آرام می‌رساند.

سفر به بهشت هریجان...

جاده چالوس برای همه نامی آشناست اما شاید فکرش را هم نکنید که تقریباًتمام فرعی‌های جاده چالوس، هرکدام به منطقه‌ای دیدنی بسیار بکر و دست‌نخورده منتهی می‌شوند. یکی از این مناطق دیدنی، روستای "هریجان" است که آبشاری بلند دارد و با کمتر از ۱۰ کیلومتر فاصله از جاده چالوس و پیچ‌های مختلف، شما را به یک طبیعت بکر و آرام می‌رساند.

این روستا زمانی پرجمعیت بود اما امروز فقط انگشت‌شمار خانواده‌های کهن‌سال در آن باقی مانده‌اند، هرچند با شناخته‌تر شدن این منطقه زیبای طبیعی، بعضی از مالکان و ساکنان قدیمی هم هوای ییلاق قدیمی به سرشان زده و مدتی را در روستای خوش آب و هوای اجدادی می‌گذرانند.




بافت روستا، علفزارهای وسیع و آبشار بلند از دیدنی‌های هریجان هستند. می‌توانید چند دقیقه‌ای در هریجان بگردید و خانه‌های تخریب‌شده‌اش را ببینید. روستا یک امامزاده هم به نام "شاهزاده محمود (ع) " دارد که گنبدش وقت ورود به روستا پیداست و می‌توانید وقت برگشت به آن سری بزنید.



آبشار باریک هریجان در غرب روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید. حدود ۳۰۰، ۴۰۰ متر که وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ، یک جاده فرعی وجود دارد که مسیر دسترسی به آبشار است. تا جویی که از آب آبشار درستشده، حدود یک ربع پیاده‌روی دارید، اما اگر می‌خواهید به تاج آبشار برسید، باید حدود نیم ساعت تا کوتاه‌ترین تاج که حدود ۹ متر ارتفاع دارد، کوهنوردی کنید.




در این مسیر که کمی شیب‌دار است در سمت راست، پیش از آنکه راه سنگلاخی شود، یک فضای علفزاری و تکه سنگی صاف و بزرگ قرار دارد که می‌توانید همان‌جا کمی استراحت کنید. آبشار در این ماه سال پرآب‌تر از همیشه است و در ماه‌های گرم، بسیار کم آب می‌شود.



منطقه ورودممنوع هریجان

حیات وحش هریجان غنی است و وجود جانورانی مثل کل و بز، خرس، تیهو و کبک باعث شده که این منطقه جزو مناطق حفاظت شده ایران باشد؛ شکار در آن ممنوع است. برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات مشرف بر روستا به مجوز محیط زیست نیاز است.



بعد از رسیدن به تاج آبشار، وارد جاده پشت آن نشوید؛ زیرا علاوه بر خطر برخورد با جانوران وحشی پشت آبشار، منطقه حفاظت شده است و بدون دریافت مجوز نمی‌توانید وارد آن شوید. در صورتی که تمایل به ورود به منطقه حفاظت شده پشت آبشار را دارید، می‌توانید با ادارهمحیط زیست چالوس تماس بگیرید.



مسیر دسترسی به آبشار هریجان



از تهران بعد از حدود دو ساعت و ۱۳۵ کیلومتر رانندگی به روستای هریجان می‌رسید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، وارد جاده چالوس شوید، حدود چهار کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه در پیچ سمت راست جاده، تابلوی رستوران "جعفر میردارسلطانی" را می‌بینید. از این فرعی تا روستای هریجان حدود پنج کیلومتر راه دارید. این جاده، خاکی و پرشیب است. بعد از حدود یک ربع به روستا خواهید رسید. آبشار باریک هریجان در غرب روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید. حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر که وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ، یک جاده فرعی وجود دارد که مسیر دسترسی به آبشار است. تا جویی که از آب آبشار درست شده، حدود یکربع پیاده‌روی دارید، اما اگر می‌خواهید به تاج آبشار برسید، باید حدود نیم ساعت تا کوتاه‌ترین تاج که حدود ۹ متر ارتفاع دارد، کوهنوردی کنید.



اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد سفر دارید، از راننده بخواهید که در نشانی بالا شما را پیاده کند. از این فرعی تا روستا حدود یک ساعت و نیم‌پیاده‌روی در مسیر سربالایی تند پیش‌روی شماست؛ می‌توانید میان‌بر هم بزنید، وقتی در مسیر جاده خاکی قرار گرفتید، بعد از حدود ۷۰۰ متر در پیچ دوم و در سمت راستتان، یک جاده مالرو و پاکوب قرار دارد که از میان درختان جنگلی می‌گذرد. بعد از گذشتن از یکی دو تپه و علفزار از پایین روستا سر درمی‌آورید. در این مسیر هم حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید