Iranian Agriculture News Agency

مسیریابی برای حفظ باغات



دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: در تلاش برای یافتن راهکاری هستیم تا با استفاده از آن مالکان به‌صورت داوطلبانه از تخریب باغات و ساخت وساز در آنها خودداری کنند و این همان مسیر درستی است که باید در این زمینه دنبال کنیم.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توقف صدور پروانه‌های ساخت و ساز در باغات شهری تهران گفت: ابطال مصوبه برج‌باغ یکی از راهکارهایی است که در صورت اجرا می‌تواند تا حدودی جلوی تخریب باغات تهران را بگیرد.

وی درباره ابطال مصوبه برج باغ که در سال جاری دو بار در شورای شهر تهران مطرح شد، اظهار کرد: ابطال مصوبه برج‌باغ یکی از راهکارهایی است که در صورت اجرای درست می‌تواند تا حدودی جلوی تخریب باغات تهران را بگیرد هر چند جلوی تخریب باغات را تنها با این روش نمی‌توان گرفت اما می‌توان با این‌کار زمینه‌اش را از بین برد.معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر باغ و فضای‌سبز شهری برای شهر ارزش دارد که مسلما دارد، شهر، مدیریت شهری و دست اندرکاران آن باید برای حفظ باغات و فضای سبز شهری هزینه کنند. از طرفی نمی‌شود هوای شهر را یک نفر دیگر تولید کند و مردم فقط از آن بهره‌مند شوند. به همین دلیل، حفظ باغات و فضای سبز شهری مساله‌ای است که به تمامی افراد ساکن در شهر وابسته است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید کرد: قطعا باغات و فضای سبز شهری برای شهرها ارزش دارد و برای نگهداری آن و انتفاع مالکان آن باید تلاش کرد. با این حال اگر دست‌اندرکاران به گونه‌ای عمل کنند تا هزینه انتفاع بالا برود، در واقع به ضرر مردم شهر عمل کرده‌اند و ضوابط برج باغ بالا بردن این هزینه برای مردم بود. حناچی گفت: اگر ارزیابی کنیم می‌بینیم که تعداد زیادی از باغات تهران بر اساس این ضابطه (مصوبه برج باغ، مصوب سال ۸۲) از بین رفته‌اند. وی گفت: ابطال مصوبه برج‌باغ قدم نهایی نیست. قدم نخست این است که صدور مجوز ساخت و ساز در باغات متوقف شود. حناچی تاکید کرد: باید برای مالکان زمین‌ها و باغات شهری راه‌های دیگری فراهم کنیم تا از داشتن سرمایه خود منتفع شوند.

وی در بیان اقدامات شورای عالی شهرسازی و معماری برای رعایت حقوق شهروندی و همراهی شهروندان و ایجاد حساسیت برای موضوع حفظ باغات شهری گفت: هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم؛ این در حالی است که برای حفظ باغات قوانینی نداریم؛ ضمن اینکه قوانین صرفا بازدارنده هستند و هیچ امتیازی برای کسانی که صاحب و مالک باغات در محدوده شهرها هستند در نظر نمی‌گیرد. حناچی افزود: در تلاش هستیم کاری کنیم تا افرادی که در سطح شهر مالک و صاحب باغات هستند انگیزه پیدا کنند تا باغ‌های خود را حفظ کنند و این همان مسیری است که برای جلوگیری از تخریب باغات شهر تهران باید آن را دنبال کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید