Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از موج گرمای هفته‌های اخیر استان‌های جنوبی؛

گرما نفس نخل‌ها را به شماره انداخت/ از شایعه تا واقعیت موج گرمای جنوب کشور

موج گرمای کم‌سابقه هرچند در هفته آخر تیرماه و اوایل مردادماه باعث ریزش خوشه‌های خرما در فصل خرماپزان شد، اما شدت و پایداری دما بازار شایعه را نیز داغ کرد تا آنجا که فضای مجازی پر از فرضیه‌های درست و غلط درباره دمای هوای استان‌های جنوبی شد.

گرما نفس نخل‌ها را به شماره انداخت/ از شایعه تا واقعیت موج گرمای جنوب کشور


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان/ مژگان ستار:


موج گرمای کم‌سابقه هرچند در هفته آخر تیرماه و اوایل مردادماه باعث ریزش خوشه‌های خرما در فصل خرماپزان شد، اما شدت و پایداری دما بازار شایعه را نیز داغ کرد تا آنجا که فضای مجازی پر از فرضیه‌های درست و غلط درباره دمای هوای استان‌های جنوبی شد.

کار به آنجا رسید که اعلام شد دمای هوا در خوزستان به 67 درجه رسیده است، چنین اظهار نظرهایی جدا از آنکه پایه علمی ندارد و امکان وقوع آن در قاچ‌های جغرافیایی دارای سکنه انسانی عملیاتی نیست، اما موجی از رعب و وحشت در میان کشاورزان ایجاد کرد که حال فقط نگران کشت و زرع خود نبوده و جان خود و خانواده‌هایشان را هم در خطر می‌دیدند.

مُهر اختتامیه به چنین جوپراکنی را در فضای مجازی رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی می‌زند که معتقد است دمای هوا در بالاترین سطح ممکن در حوزستان به 54 درجه رسیده و هرگز بالاتر از این دما را ایستگاه‌های هواشناسی ثبت نکرده‌اند.


اختلال در جوانه‌زنی ذرت و سویا در گرمای بالای هوا/ گرمای بالای هوا برای خرما لازم بود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام افزایش دما در این استان و مشکلاتی که برای برخی محصولات پیش آمده، می‌گوید: بر اساس اعلام رسمی سازمان هواشناسی کشور، دمای هوای این روزهای استان خوزستان تا 54 درجه سانتیگراد گزارش شده که البته دمای خاک گاهی تا 67 درجه نیز می‌رسد.

محمد قاسمی‌نژاد می‌افزاید: به‌دلیل آنکه گیاه خرما برای رسیدگی به دمای بالا نیاز دارد، این دما مشکلی جدی را برای این گیاه به‌وجود نیاورده است.

وی خاطرنشان می‌کند: زمان کشت محصولاتی چون ذرت، سویا و حبوبات است، اما گرمای بالای هوا به‌طور قطع روی جوانه‌زنی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه می‌دهد: انتخاب ارقامی که قوه نامیه بالای 96 درصد داشته باشند و استفاده از ارقام مقاوم به تنش‌ها برای محصولات فوق مدنظر قرار گرفته است.

قاسمی‌نژاد تصریح می‌کند: نمی‌توان کشت محصولات تابستانه را به تعویق انداخت، زیرا زمان برداشت به بارندگی‌های پاییز برمی‌خورد و مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: گرمای هوا در روزهای سوم و چهارم تیرماه بسیار بالا بود و پیش‌بینی می‌شود تا 15 مردادماه نیز ادامه داشته باشد.


80 درصد خرمای دلگان را گرما از بین برد

مدیر جهاد کشاورزی دلگان همچنین می‌گوید: افزایش دما که به صورت غیررسمی تا 60 درجه برآورد شده و ایستگاه‌های هواشناسی تا 52 درجه را نیز ثبت کرده‌اند 80 درصد خرمای دلگان را از بین برده است.

یارمحمد عامری می‌افزاید: حجم تولید خرما در شهرستان دلگان 30 هزار تن برآورد شده بود که دلگان 80 درصد آن از بین رفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: هرچند 90 درصد نخیلات بیمه هستند، اما کشاورزان که امرار معاششان از تولید خرما بوده است، باید هرچه سریع‌تر از طریق صندوق بیمه پشتیبانی شوند.


موج گرما تمام شد

با وجود داغ بودن عدد و ارقام افزایش دما در تهران و استان‌های جنوبی، رئیس سازمان هواشناسی اما معتقد است: موج گرمای شدیدی که تا 54 درجه را نیز در خاطره خوزستانی‌ها باقی گذاشت، پشت سر گذاشته‌ایم.

مسعود حقیقت ادامه می‌دهد: پیش‌بینی‌ها حاکی است که شدت گرما در موج هفته گذشته به اوج خود رسید و اکنون دمای هوا به 46 تا 47 درجه رسیده است.

وی تصریح می‌کند: آنچه در فضای مجازی برای افزایش دمای استان‌های جنوبی کشور منتشر شد از اساس پایه علمی ندارد و هرگز چنین دمایی در شرایط اقلیمی و سطح قرارگیری خوزستان از سطح دریا گزارش نشده است.

حقیقت تأکید می‌کند: موج گرما نظیر سرمازدگی می‌تواند اثر سوء بر گیاهان گذاشته متابولیسم آنها را مختل و باعث بدسبزی یا خشکیدگی نباتات شود./

F-950505-05

M-950505-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید