Iranian Agriculture News Agency

آتش در باغستان/ خرماها خشکید و لیموترش‌ها جارو شد

دمای 60 درجه بالای صفر یک میلیون و 250 هزار اصله نخل خرما را چنان زمین‌گیر کرد که 24 هزار تن خرمای تولیدی از بین رفت و جاروی جادوگر نیز برداشت لیموترش در دلگان را متوقف کرد.

آتش در باغستان/ خرماها خشکید و لیموترش‌ها جارو شد

دمای 60 درجه بالای صفر یک میلیون و 250 هزار اصله نخل خرما را چنان زمین‌گیر کرد که 24 هزار تن خرمای تولیدی از بین رفت و جاروی جادوگر نیز برداشت لیموترش در دلگان را متوقف کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: شیوع جاروی جادوگر باغ‌های لیموی شهرستان دلگان از سال 76 باعث شد ضمن روند نزولی حجم تولید طی سه سال گذشته سطح کل باغ‌های لیمو درگیر آن شود.

یارمحمد بامری افزود: 25 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان دلگان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار گرفته، اما برداشت لیموترش به‌علت شیوع گسترده جاروئک متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باغ‌هایل لیمو خشکیده‌اند و به کشاورزان توصیه می‌شود سایر مرکبات را جایگزین لیموترش کنند، هرچند باد گرم سیستان نیز مشکلات یبرای کشاورزان به‌وجود می‌آورد که باعث ریزش شکوفه‌های میوه می‌شود.


25 هزار تن خرما از بین رفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان ادامه داد: بیش از یک میلیون و 250 هزار اصله درخت خرما در سطح چهارهزار و 800 هکتار تولیدات دلگان را شامل می‌شوند.

بامری تصریح کرد: هرچند 80 درصد خرمای دلگان را مضافتی و ربی شامل می‌شود، اما گونه‌های آشوبه، برفی، کتومی، سرچاهی و شکری نیز در این شهرستان تولی می‌شود.

وی یادآور شد: هرچند دستگاه‌های غیررسمی دمای تا 60 درجه بالای صفر را ثبت کرده‌اند، اما هواشناسی افزایش دما فقط تا 52 درجه را تأیید کرده است.

بامری تأکید کرد: در چنین درجه‌ای از دمای هوا، خوشه‌های خرما خشکیده و به زمین ریختند و 80 درصد محصول از بین رفت.

وی اظهار داشت: برآورد اولیه خسارت 70 میلیارد ریال بوده، اما با توجه به پوشش بیمه‌ای 90 درصدی انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برای جبران خسارت کشاورزان اقدام شود.


تولید 150 تن چای ترش در دلگان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان از سطح زیر کشت 250 هکتاری چای ترش در دلگان خبر داد و گفت: 600 تا 700 کیلوگرم چای ترش دوساله از اراضی دلگان برداشت می‌شود.

بامری همچنین افزود: چای ترش نقش مهمی در اقتصاد و درآمد روستاییان دارد و رونق تولید این محصول می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد روستاییان به جا بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: چای ترش یا چای مکی سرشار از آهن، مس، اسیدسیتریک، آنتوسیانین و ویتامین‌های C است که برای 200 نفر از کشاورزان فرصت شغلی فراهم کرده است./

F-950505-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید