Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگو با عضو هیأت‌مدیره و معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر درباره طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام:

حال و روز بزرگ‌ترین طرح اراضی کشاورزی ایران پس از برجام

بزرگ‌ترین طرح اراضی کشاورزی ایران در تاریخ کشور، طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که به گفته مسئولان متولی با اجرایی شدن آن حداقل 9.5 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده و برای 400 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

حال و روز بزرگ‌ترین طرح اراضی کشاورزی ایران پس از برجام


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان:

بزرگ‌ترین طرح اراضی کشاورزی ایران در تاریخ کشور، طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که به گفته مسئولان متولی با اجرایی شدن آن حداقل 9.5 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده و برای 400 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

طرح 550 هزار هکتاری که تلاش می‌کند با استفاده از آب‌های قابل استحصال در پایاب سدها و به‌کارگیری از هفت سد و دشت وسیع، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بالادست شبکه‌های فرعی را افزایش داده و به شکل طبیعی در توسعه پایدار و افزایش درآمد شاغلان بخش کشاورزی نقش ایفا کند، هرچند که جلوگیری از مهاجرت و کاهش حاشیه‌نشینی نیز از اهداف اجتماعی طرح عنوان شده است. این طرح در دو ساله عمر دولت یازدهم از 66 هزار هکتار به 134 هزار هکتار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی است تا پایان سال آینده فاز نخست عملیات آماده‌سازی آن انجام شود. با حسن علاقه‌بند، عضو هیأت‌مدیره و معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر در این باره به گفت‌گو نشسته‌ایم.

************


طرح 550 هزار هکتاری خوزستان پس از دولت یازدهم چه تغییراتی داشته است؟

در دی‌ماه سال 92 به‌دنبال سفر رئیس جمهوری و اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام، طرحی که طی شش سال فعالیت از سال 87 تا 92 تنها 66 هزار هکتار آن عملیاتی شده بود امروز توانسته است عملیات اجرایی 200 هزار هکتار را به خاتمه برساند.


وضعیت بدهی پیمانکاران طرح 550 هزار هکتاری چگونه است؟

در پایان سال 93 مؤسسه با انبوه مطالبات پیمانکاران تا سطح 200 میلیارد تومان روبه‌رو بود، اگر پرداخت صندوق توسعه ملی سرعت نگرفته بود، عملاً طرح متوقف می‌شد، اما با سفر رئیس جمهوری و مشکل پرداخت بدهی از طریق تخصیص تملک دارایی مطالبات پیمانکاران پرداخت شد و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و پیگیری شخص وزیر عملیات اجرایی 200 هزار هکتار در فاز نخست خاتمه یافته و تا پایان سال آینده با اتمام عملیات آماده‌سازی 312 هکتار انتظار می‌رود فاز نخست طرح مذکور به بهره‌برداری کامل برسد.


فعالیت اصلی مؤسسه جهاد نصر در طرح 550 هزار هکتاری چیست؟

مؤسسه جهاد نصر به‌عنوان مجری مکمل فعالیت‌های وزارت نیرو به‌شمار می‌رود که پس از اتمام سرمایه‌گذاری‌های بالادستی از طریق دولت، ساخت سد و کانال‌های اصلی برای زهکشی و کانال‌های فرعی آبیاری و ایجاد زیرساخت‌های بخش کشاورزی به‌منظور بهره‌بردرای از اراضی وارد گود می‌شود.

اجرای طرح از طریق انتخاب پیمانکار در مناقصه عمومی و با ابزار بخش خصوصی در فراخوان صورت می‌گیرد و اکنون 9 هزار و 400 نفر به‌صورت مستقیم در 72 کارگاه فعالیت می‌کنند، هرچند در توجیه طرح از 400 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم پس از انجام طرح سخ رانده شده است.

همزمان با مؤسسه سایر بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اداره‌های کل و معاونان برای تسطیح اراضی کشاورزی و تأمین آب مورد نیاز به‌منظور افزایش تولید و درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال و معیشت مردم دست به‌کار می‌شوند.


مهم‌ترین مشکلاتی که در آماده‌سازی طرح 550 هزار هکتاری وجود دارد چیست؟

پس از آنکه زیرساخت‌های اراضی کشاورزی آماده شد، واگذاری آن به مردم به شکل فعلی چندان مؤثر نیست. به‌نظر می‌رسد تشکل‌ها و نهادهای مردمی از مجرای بخش خصوصی باید ساماندهی شود.

از سوی دیگر، آموزش کشاورزان و اختصاص یک تا 1.5 درصد اعتبارات به‌صورت منظم و هرساله اصل انکارناپذیری به‌شمار می‌رود که برای سرعت بخشیدن به فعالیت اجرا باید مورد توجه قرار گیرد.

آموزش، ترویج و تحقیقات از اصولی است که باید در طرح 550 هزار هکتاری به آن پرداخته شود. همچنین توجه به مکانیزاسیون برای اراضی تسطیح شد و نگهداری ماشین‌آلات از مواردی است که برای به ثمر نشستن این طرح بزرگ باید مورد توجه قرار گیرد.


وضعیت صنایع تبدیلی و لزوم سرمایه‌گذاری در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تلاش مؤسسه و سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تمرکز بر الگوی کشت و نیازسنجی بازار بوده است. ترکیب سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در خوزستان و دشت عباس ایلام تمرکز بر مزیت‌های اقلیمی منطقه و لزوم سرمایه‌گذاری بومی و منطقه‌ای در بخش صنایع تبدیلی بوده است.

تولید چغندرقند و ایجاد کارخانه‌های قند علاوه بر اشتغال و کارآفرینی می‌تواند کشور را از واردات شکر بی‌نیاز کند. در واقع مزیت نسبی منطقه با توجه به میزان آب تولید چغندرقند و ذرت تشخیص داده شده است و انتظار می‌رود صنایع تبدیلی مورد نیاز نیز با حمایت دولت و هدایت تسهیلات به کمک بهره‌وری طرح بیایند.


در سال گذشته بخش کشاورزی با مازاد تولید روبه‌رو بوده که منجر به انهدام محصول و ضرر قابل توجه کشاورزان و دولت شد؛ چگونه می‌توان تولیدات طرح را از چنین سرنوشتی رهانید؟

بازار و صادرات محصولات کشاورزی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده تجارت کشاورزی است، زمانی تجهیز زیرساخت‌های بخش کشاورزی می‌تواند منجر به توسعه اقتصاد کشور شود که بتواند رفاه کشاورزان و آورده معیشت آنها را دگرگون کند.

تغییر زندگی کشاورزان بدون در نظر گرفتن بازار، بازاریابی و بازاررسانی از اساس بی‌معنا است؛ لذا طرح 550 هزار هکتاری برای موفقیت نیازمند توجه جدی به بازار است، هرچند برای تکامل طرحی که بزرگ‌ترین طرح کشاورزی کشور لقب گرفته، باید عزم ملی وجود داشته باشد و دستگاه‌های سیاست‌گذار طرح 550 هزار هکتار را به‌عنوان درون‌مایه اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و رفع بیکاری ببینند.

ایجاد 400 هزار شغل و 9.5 میلیون تن تولیدات کشاورزی اتفاق بزرگی در حوزه تولید است که نمی‌توان آن را از نظر دور دانست.


وضعیت بودجه طرح 550 هزار هکتاری با توجه به محدودیت‌های مالی دولت چگونه بود؟

خوشبختانه سال گذشته با وجود محدودیت‌های موجود برای بودجه مالی دولت، این مؤسسه محدودیت اعتباری نداشت و با تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی و هماهنگی سایر دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان برنامه‌ریزی کشور سال قبل یک‌هزار و 50 میلیارد تخصیص یافت و انتظار می‌رود برای سال جاری نیز 100 میلیون دلار اختصاص پیدا کند.


آیا استفاده از فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طرح 550 هزار هکتاری تعریف شده است؟

استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از مواردی است که برای بهره‌برداری طرح مورد توجه بود و در قالب مناقصه بعد از اتمام عملیات آماده‌سازی به‌کار گرفته شده، اما جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس برای فاز دوم و بخش تکمیلی رایزنی‌های صورت‌گرفته، اما هنوز قطعی نشده است.


وضعیت زهکشی اراضی کشاورزی در طرح 550 هزار هکتاری چگونه است؟

تاکنون عملیات زهکشی اراضی کشاورزی برای 140 هزار هکتار اجرایی شده و در صورتی که عملیات آبشویی طی یک سال انجام شود، انتظار افزایش بهره‌برداری تا سه برابر میزان فعلی وجود دارد، چرا که کیفیت خاک اصلاح شده و آزمایش میدانی نشان داده آبشویی سنگین می‌تواند EC خاک را از 40 به هشت تقلیل دهد.


فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری از چه زمانی آغاز به‌کار کرد؟

312 هزار هکتار فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری با سرعت گرفتن اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تا سال 96 به خاتمه خواهد رسید و انتظار می‌رود 238 هزار هکتار تحت عنوان فاز دوم از امسال عملیات زیربنایی آن کلید زده شد.

مؤسه جهاد نصر توانست با پیگیری‌های بسیار و البته با تأخیر، موافقت تخصیص آب فاز دوم را از وزارت نیرو بگیرد و در صورت حمایت صندوق توسعه انتظار می‌رود قول اجرایی شدن طرح طی سه سال توسط رئیس جمهوری عملیاتی شود./

F-950505-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید