Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی در مزارع استان اردبیل

عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی، پنبه، ذرت و سویا در سطح بیش از 10 هزار هکتار از مزارع استان اردبیل بارهاسازی عوامل بیولوژیک شامل زنبورهای تریکو گراما و براکون آغاز گردیده است.

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی در مزارع استان اردبیل


به گزارش ایانا از اردبیل، میر جمال الدین پورپیغمبر با اعلام این خبر گفت: به منظور تعدیل مصرف سموم شیمیایی و پیرو آن کاهش عوارض مصرف سموم شیمیایی در مزارع و تولید محصولات پاک عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی، پنبه، ذرت و سویا در سطح بیش از 10 هزار هکتار از مزارع استان اردبیل بارهاسازی عوامل بیولوژیک شامل زنبورهای تریکو گراما و براکون آغاز گردیده است.

وی افزود: علاوه بر رهاسازی زنبورها در مزارع ، طرح مبارزه تلفیقی با بکارگیری روشها و تجهیزات مبارزه بیولوژیکی شامل محلول پاشی با 24000 لیتر سم بیولوژیک بی تی ( BT بکارگیری انواع تله و فرمون های کارت های زرد و آبی و ... در سطح 28160 هکتار علیه آفات و بیماری های محصولات زراعی و باغی به منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی ، مبارزه با آفات و تولید محصولات سالم و ارگانیک و همچنین حفاظت محیط زیست از آلودگی های ایجاد شده از طریق سموم شیمیایی درمنابع آبی و خاکی استان اجرا خواهد شد .

پور پیغمبر خاطرنشان کرد: در حال حاضر 11 واحد تولید عوامل بیولوژیکی فعال و با تجربه در بخش خصوصی استان وجود دارد که توسط بخش دولتی نظارت، هدایت و مدیریت می‌شوند. سال گذشته عملیات رهاسازی زنبور تریکوگراما و براکون در استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی درمزارع ذرت، سویا، گوجه فرنگی، پنبه و باغ سیب در سطح 16 هزار هکتار اجرا شد و مثل سال های گذشته با استقبال کشاورزان مواجه گردید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مبارزه شیمیایی با آفات نباتی در مزارع زراعی و باغی از دیرباز راهی بوده برای کاهش خسارات آفات و کسب محصول بیشتر ، به مرور زمان تاثیر سوء آفت کش ها بر محیط زیست و انسان پیش از پیش مشخص شده و دانشمندان را بر آن داشت تا به دنبال راه های جایگزین بگردند تا هم خسارات آفت کنترل شود و هم زیان های ناشی از مصرف آفت کش ها به حداقل برسد.

پورپیغمبر با اشاره به ضرورت شناساندن مبارزه بیولوژیک به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و کشاورزان می توانند به جای مصرف سم با سفارش و خرید عوامل مفید در تولید محصول سالم نقش پر رنگ تری را ایفا نمایند.

وی گفت : عمده مناطقی که کار مبارزه بیولوژیکی با آفات در آنها در حال اجرا می باشد شهرستان های پارس آباد و بیله سوار می شود.که در این مناطق با توجه به جمعیت بالای عوامل خسارتزای کشاورزی هر ساله بالاترین حجم و سطح مبارزه شیمیائی بر علیه آفات انجام میگیرد. که با اجرای این طرح خوشبختانه مصرف سموم شیمیائی کاهش قابل قبولی داشته، به طوری که جندین سال است سمپاشی هوائی در این شهرستان ها بطور کلی با جایگزینی مبارزه بیولوژیک و مدیریت تلفیقی آفات حذف شده است. امید است در آینده نزدیک با فرهنگ سازی و برنامه ریزی اصولی و علمی و تامین منابع مالی، این عملیات علاوه بر افزایش سطح و تنوع محصولات کشاورزی تحت پوشش، گستره پوشش این طرح در سایر شهرستان های تابعه استان نیز عملیاتی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ مبارزه بیولوژیک به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی، کشاورزان، بهره‌برداران و به خصوص مسئولین و تصمیم گیران استان در این بخش جهت توسعه این مهم گفت: با حمایت‌ها و یا تسهیل قوانین و مقررات دست و پا گیر، استفاده از خطوط اعتباری جدید و یا قابل جابه جایی و... علاوه بر افزایش سطح تحت پوشش این طرح، می توان به تجاری سازی و صادرات محصولات تحت پوشش و نیز مواد بیولوژیکی تولیدی(حشرات مفید) به کشورهای مجاور با عنایت به پتانسیل و توانائی علمی و تجربی این بخش در استان، بتوانیم هم از لحاظ اقتصادی و هم تولید محصولات سالم به بهداشت و تغذیه مردم و محیط زیست کمک کنیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید