Iranian Agriculture News Agency

معاون امنیتی و سیاسی، اجتماعی استانداری اردبیل خبر داد:

آغاز آیین گرامیداشت هفته اردبیل از چهارم تا دهم مرداد/ شناساندن جایگاه کشاورزی استان در روز اردبیل

گرامیداشت روز ملی اردبیل، فرصتی برای شناساندن استعدادهای کم‌نظیر به‌ویژه جایگاه ملی کشاورزی استان است.

آغاز آیین گرامیداشت هفته اردبیل از چهارم تا دهم مرداد/ شناساندن جایگاه کشاورزی استان در روز اردبیل

گرامیداشت روز ملی اردبیل، فرصتی برای شناساندن استعدادهای کم‌نظیر به‌ویژه جایگاه ملی کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، معاون امنیتی و سیاسی، اجتماعی استانداری اردبیل که به مناسبت روز ملی اردبیل، چهارم مردادماه سخنرانی می‌کرد، گفت: شهرت و اهمیت اردبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از اینجا برخاست و با رهبریت این شیخ مذهب تشییع به‌عنوان یک مذهب یگانه ایجاد و جان دوباره گرفت.

طاهرشریفی افزود: با ظهور شیخ صفی‌الدین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به طوری که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شد. حکومت صفوی بسیاری از هرج و مرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به واژه لغوی این شهر خاطرنشان کرد: واژه اردبیل واژه‌ای اوستایی است که از دو کلمه آرتا (مقدس) و ویل (شهر) به معنی شهر مقدس ترکیب شده است. وسعت این شهرستان سه‌هزار و ۸۱۰ کیلومترمربع است و چهره عمومی شهرستان اردبیل متأثر از ارتفاعات کوهستان‌های سبلان، باغرو تالش و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.

معاون امنیتی و سیاسی، اجتماعی استانداری اردبیل ادامه داد: این روز فرصتی برای شناساندن استعدادهای کم نظیر اردبیل به‌ویژه جایگاه ملی کشاورزی در کشور است و قابلیت‌ها و توانمندی‌های کشاورزی اردبیل در مقیاس کشوری بسیار حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که مجموع اراضی زراعی و باغی استان حدود 776 هزار و 164 هکتار است. از کل اراضی کشاورزی استان 225 هزار و 365 هکتار را اراضی آبی، 512 هزار و 697 هکتار را اراضی دیم و 38 هزار و 102 هکتار آن را باغ‌های میوه تشکیل می‌دهد. از کل اراضی زراعی استان 33 درصد آبی و 67 درصد دیم است. 100 درصد چغندر بذری و سورگوم بذری و بیش از 80 درصد ذرت بذری کشور در این استان تأمین می‌شود.

همچنین با استفاده از فناوری کشت بافت و قابلیت تولید دو میلیون عدد غده مینی‌تیوبر به‌عنوان پرچمدار تولید بذر سیب‌زمینی کشور شناخته می‌شود. ضمناً رقم سیب‌زمینی ساوالان به‌عنوان رقم ملی کشور به نام استان اردبیل ثبت و به جامعه سیب‌زمینی‌کاران معرفی شد. به همین دلیل گرامیداشت روز اردبیل فرصتی برای شناساندن جایگاه ملی کشاورزی استان است.

طاهرشریفی تصریح کرد: استان اردبیل به لحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصربه‌فرد، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، دشت‌های حاصلخیز اردبیل، مغان و مشکین‌شهر با مساحتی بیش از 216 هزار هکتار، وجود 120 هزار بهره‌بردار، میانگین بارندگی 320 میلیمتر در سال، وجود سدهای یامچی، سبلان و خداآفرین و بیش از یک میلیون هکتار منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

وی درباره برنامه‌های تدارک دیده شده در این مناسبت یادآور شد: برنامه هفته اردبیل از روز دوشنبه چهارم مرداد سال جاری شروع و تا دهم مردادماه ادامه خواهد داشت. رونمایی از کتاب مربوط به شناخت اردبیل صورت گرفته و همچنین نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و تزئینی نیز افتتاح شده است. امروز نیز شاهد برگزاری همایش بزرگی خواهیم بود که مروری خواهد داشت بر تاریخ و تمدن اردبیل در گذشته و معاصر و همچنین شناخت موسیقی و آواهای محلی اردبیل نیز دراین نمایشگاه به بینندگان عرضه خواهد شد. دیروز نیز برنامه تئاتر خیابانی نیز در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد. کارگروه تاریخ و فرهنگ اردبیل در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد./

J-950504-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید