Iranian Agriculture News Agency

مجری سامانه‌های نوین آبیاری در معاونت آب، خاک و صنایع:

تجهیز 13 هزار هکتار از اراضی کشور به روش‌های نوین آبیاری تا امروز/ چهار میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند مجهز شدن به شیوه‌های نوین آبیاری

از ابتدای سال جاری تاکنون 13 هزار هکتار از اراضی کشور به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده و انجام عملیات در 60 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.

تجهیز 13 هزار هکتار از اراضی کشور به روش‌های نوین آبیاری تا امروز/ چهار میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند مجهز شدن به شیوه‌های نوین آبیاری


از ابتدای سال جاری تاکنون 13 هزار هکتار از اراضی کشور به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده و انجام عملیات در 60 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین آبیاری در معاونت آب، خاک و صنایع امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه توجه ویژه دولت و مجلس در اختصاص اعتبار 500 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سال جاری برای توسعه آبیاری تحت فشار هست، همچنان در سال جاری بودجه‌ای تخصیص نیافته است.

عباس زارع افزود: برای افزایش بهره‌وری آب روش‌های آبیاری از تحت فشار به قطره‌ای تغییر جهت داده و در حال حاضر نسبت آبیاری قطره‌ای به تحت فشار 55 به 45 درصد است.

وی با اعلام اینکه تخصیص اعتبار در سال جاری محقق نشده است، خاطرنشان کرد: به‌دلیل استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی، با سرمایه کشاورزان و کمک پیمانکاران و مشاوران عملیات توسعه روش‌های نوین آبیاری در حال انجام است.

زارع ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 هزار هکتار از اراضی کشور به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده و انجام عملیات در 60 هزار هکتار از عرصه‌ها نیز در دست اجرا است.

وی درباره تبدیل تجهیزات آبیاری بارانی به قطره‌ای توسط کشاوران تصریح کرد: برای صرفه‌جویی بیشتر آب و افزایش بهره‌وری، بسیاری از کشاورزان علاقه‌مند به تغییر شیوه آبیاری هستند و از آنجا که شبکه‌ها و پمپ‌های آب، موجود است تنها شبکه‌های آبیاری تغییر پیدا می‌کند.

زارع یادآور شد: استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در هر هکتار چهارهزار و 400 مترمکعب صرفه‌جویی آب دارد و علاوه بر آن پتانسیل تولید را تا 30 درصد افزایش داده و 25 تا 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف بذر، کود و سم را به همراه دارد.


ساماندهی دشت‌های ممنوعه در کنار توسعه روش‌های نوین آبیاری مؤثر است

مجری سامانه‌های نوین آبیاری در معاونت آب، خاک و صنایع تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود که همزمان با تجهیز اراضی به روش‌های نوین آبیاری، به‌منظور تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، بیلان منفی دشت‌ها نیز تحت کنترل قرار گرفته و ساماندهی آب به‌صورت حجمی رعایت شود تا روش‌های فوق مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: ظرفیت انجام عملیات تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین تا سالانه 400 هزار هکتار وجود دارد، به شرط آنکه اعتبارات لازم تخصیص یابد.

زارع همچنین گفت: برای انجام عملیات فوق در کشور 800 پیمانکار، 400 مشاور، 200 تولیدکننده ادوات و 20 واردکننده وجود دارد و از سوی کشاورزان نیز استقبال خوبی هست.

وی با اعلام اینکه چهار میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند مجهز شدن به سامانه‌های نوین آبیاری است، افزود: تاکنون یک میلیون و 518 هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه فوق تجهیز شده و اگر تخصیص به‌موقع اعتبارات وجود داشته باشد، طی 10 سال خواهیم توانست کل اراضی آبی و مستعد کشور را به سامانه‌های نوین مجهز کنیم.

زارع ادامه داد: با تجهیز یک میلیون و 518 هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین توانسته‌ایم سالانه شش میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم.

وی در پایان توسعه روش‌های نوین آبیاری با تأکید بر اقتصاد مقاومتی را جزو سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: تجهیز سالانه 250 هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مدنظر است که تلاش برای اجرای آن با وجود نبود اعتبارات ادامه دارد.

M-950504-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید