Iranian Agriculture News Agency

نظرسنجی یک رسانه برای شناسایی بازیگران واردات میوه‌های ممنوعه

چرا با وجود آنکه مسئولان عالی رتبه کشوری به شدت بر جلوگیری از قاچاق میوه به کشور تاکید می‌کنند،هر روز بر تعداد میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازار افزوده می‌شود؟ این پرسشی است که همکاران ما در خبرگزاری مهر به عنوان نظرسنجی در دستور کار گذاشته اند. ( برای شرکت در این نظرسنجی می توانید اینجا کلیک کنید). گروه اقتصاد این خبرگزاری با اشاره به این که با وجود تاکید مکرر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر ممنوعیت واردات تمام میوه ها به جز موز، آناناس، انبه و نارگیل، میوه‌های ممنوعه خارجی به گونه‌ای چشمگیر با قیمت‌های گزاف در بازار جولان می‌دهند. نوشته اند: این درحالی است که مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنانشان بر عدم واردات میوه و جلوگیری از این پدیده شوم تاکید کرده‌اند.

بر اساس دیدگاه عنوان شده از سوی این خبرگزاری اواخر بهمن ماه سال گذشته توزیع گسترده میوه‌های وارداتی غیرمجاز در بازار، موجب اعتراض شدید برخی مسئولان و به راه افتادن یک موج رسانه‌ای شد و در پی این اتفاق، دستگاه‌های مربوطه وارد عمل شدند و اقداماتی را انجام دادند و وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرد: شنیده می‌شود عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و در کانتینرها میوه‌های ممنوعه خارجی را وارد می‌کنند. از دست من چه کاری ساخته است؛ من ماموری ندارم که با آنها مقابله کنم.

وی ادامه داد: در مواردی که مسئله سازمان‌یافته است، مثلا کسانی که میوه‌ها را می‌آورند و در میدان مرکزی توزیع می‌کنند، دستگاه‌های مربوطه باید حتما این مسئله را پیگیری کنند، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی در این زمینه با آنان همکاری خواهد کرد.

با این حال دستگاه‌های مربوطه در انجام ماموریت خود موفق عمل نکردند و پس از مدتی کوتاه دوباره سر و کله این میوه‌ها در بازار پیدا شد.

در عین حال بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقد هستند این واردات نمی‌تواند قاچاق باشد چرا که حمل میوه‌های ممنوعه با تریلی‌های کانتینردار انجام می‌گیرد؛ این افراد اعتقاد دارند برخوردهایی که با عرضه کنندگان میوه‌های غیرمجاز انجام می‌شود، جدی و شدید نیست.

در این میان کشاورزان و تولید کشور بیشترین آسیب را می‌بینند و دلگرمی‌شان را برای ادامه کار از دست می‌دهند که این مساله برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رسیدن کشور به خوداتکایی است.

در پایان این امر خبرگزاری مهر این پرسش را مطرح کرده است که چرا با وجود این همه تاکید از سوی مقامات عالی‌رتبه و اهمیت این مساله برای آینده و امنیت کشور، برخورد جدی با این معضل نمی‌شود، چرا در مواجهه با واردات میوه‌های ممنوعه تا این حد ضعیف عمل می شود؟ و دست‌های پنهان پشت صحنه واردات این میوه‌ها چه کسانی هستند؟


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید