Iranian Agriculture News Agency

در نشست ارزیابی اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی عنوان شد:

یک بانوی مروج، مانع خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای شد/ بهره برداری از اطلاع رسانی مروجان در مبارزه موفق با عارضه خشکیدگی خرما و یا سن گندم

در نشستی با حضور رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و تعدادی از مدیران ترویج کشاورزی، گزارش مقدماتی اجرای پایلوت طرح نظام نوین ترویج کشاورزی توسط خاوازی معاون ترویج این سازمان ارائه شد و مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

یک بانوی مروج، مانع خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای شد/ بهره برداری از اطلاع رسانی مروجان در مبارزه موفق با عارضه خشکیدگی خرما و یا سن گندم


در نشستی با حضور رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و تعدادی از مدیران ترویج کشاورزی، گزارش مقدماتی اجرای پایلوت طرح نظام نوین ترویج کشاورزی توسط دکتر خاوازی معاون ترویج این سازمان ارائه شد و مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حاضران نظرات خود را در خصوص تدوین نسخه نهایی این گزارش و ارائه آن به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کردند.
در این نشست، زند معاون وزیرجهاد کشاورزی در سخنانی با اشاره به بازدید وزیر جهاد کشاورزی از طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه و با تمجید از مدیریت خیلی خوبی که در جریان اجرای طرح انجام می شود، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی با شنیدن گزارش فعالیت مروجین اظهار رضایت کرد و در نشستی که با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شد موضوع طرح نظام نوین را ارائه کرد که همگان را به این باور رساند که این جریان اتفاقی مبارک جهت ساختارسازی و انتقال دانش و پرورش نیرو برای آینده بوده است و مراکز جهاد کشاورزی در فعالیت خود از دانش، تحرک و اراده خوبی در کار خود برخوردار هستند.
زند ادامه داد: همکاران ما در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دارای تحصیلات دکتری, فوق لیسانس و لیسانس از ظرفیت خوبی برای مدیریت آینده برخوردار بوده و با ایجاد تحرک برای موسسات تحقیقاتی خواهند توانست یکی از کارهای اساسی وزارتخانه را به فعالیت ترویجی اختصاص دهند.
وی پیشنهاد کرد تا کتاب و مجموعه دستورالعمل‌ها در این زمینه به چاپ رسد و بر روی پایدار شدن و تعمیم طرح با کمک همکاران بخش کشاورزی برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد.
خاوازی معاون ترویج کشاورزی درخصوص سوابق تدوین و ابلاغ طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و مولفه‌های آن بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مطالبی را بیان داشت و بر اهمیت و ضرورت توجه به مراکز جهاد کشاورزی اشاره کرد.

ارتقای تعداد کارشناسان مروج طرح از 2972 به 8315 نفر


وی به ارتقای تعداد کارشناسان مروج در این طرح از 2972 به 8315 نفر بعد از اجرای طرح اشاره کرد که شامل لیسانس و فوق لیسانس بوده و 87 درصد آنان دارای تحصیلات کشاورزی هستند و خاطرنشان کرد: استان‌های مجری شامل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کرمانشاه، گلستان، خراسان رضوی، زنجان، فارس، قزوین، کرمان، گیلان و مازندران هستند و 151 مرکز جهاد کشاورزی نیز در این فعالیت سهیم هستند.
وی با اشاره به ضرورت پهنه‌بندی عرصه‌های تولیدی بیان داشت: در گذشته با معضلاتی چون پاسخگویی ضعیف فعالیت‌های ترویجی مواجه بودیم و اطلاعات دقیقی به مسئولان نمی‌رسید بنابراین بحث پهنه‌بندی انجام شد تا هر کارشناس بتواند پاسخگوی عرصه‌های تولیدی خود باشد و حوزه ماموریت و محدوده جغرافیایی اراضی مشخص باشد.
خاوازی مدیریت دانش و توانمندسازی مروجان را حائز اهمیت دانست و با این وصف کار مروجان در 10 ماه گذشته چه در سطح سازمان و چه افراد را حاکی از خلاقیت این عزیزان برشمرد.
وی افزود: در مباحثی چون حفظ نباتات و یا آنفولانزای مرغی فعالیت‌های خوبی از مروجان صورت گرفت. برای مثال نخستین گزارش در مود مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران از سوی یک خانم مروج در طرح نظام نوین ترویج ارسال شد و در صورت عدم ارسال این هشدار ممکن بود خسارات زیادی در استان به وجود آید. همچنین در مبارزه با عارضه خشکیدگی خرما و یا سن گندم هم توانستیم از اطلاع‌رسانی مروجان بهره‌برداری کنیم.
باقری مشاور عالی رئیس سازمان نیز همکاری بخش خصوصی با طرح نظام نوین را از دیگر اهداف برنامه دانست که باید به زودی به اجرا در آید.
وی پیشنهاد داد برای ایجاد حرکت در بین هموطنان، گزارشی از فعالیت به شکل برنامه تلویزیونی تهیه و به اطلاع عموم رسانده شود. همچنین جهت اطلاع یابی بیشتر از اجرایی شدن هرچه بهتر طرح نظرسنجی از مروجان و ذی نفعان یا بهره برداران صورت گیرد تا چگونگی اصلاح طرح در آینده مشخص شود.
باقری بحث ارزیابی عمکرد مروجان با کمک نظرات ذی‌نفعان و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی مهم دانست تا از این طریق با معرفی مروجان برتر به ایجاد انگیزه هرچه بیشتر در آنان اقدام کرد.
مشاور عالی رئیس سازمان، نقش روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی را در کنار همکاران مروج دارای اهمیت دانست و قدردانی از آنان را خواستار شد.

تاکید مشاور فناوری وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای سریع تر طرح نوین ترویج

همچنین محمد حسین عمادی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران طرح نظام نوین ترویج، از نقش و زحمات روسای سازمان‌ها و تیم‌های میدانی و مروجان در پیشبرد اهداف طرح قدردانی کرد و بیان داشت: شیرینی کار بزرگ شما در عمل و بازدید میدانی زمانی معلوم می شود که کارها در مسیر صحیح خود قرار گرفته و به خوبی جلو رود و این رویداد می‌تواند از همه موفقیت‌ها ارزنده‌تر باشد.
وی با اشاره به اطلاعاتی که در وزارت جهاد کشاورزی آماده انتقال به بهره‌برداران است، افزود: باید بکوشیم حرکتی را که شروع شده به حرکتی ماندگار تبدیل کنیم تا با وجود سختی‌هایی که در اجرای طرح داشته‌ایم یک حرکت ثابت در کشور به وجود آید.
عمادی با اشاره به تاخیر یک ماهه گزارش ارائه شده بیان داشت: طی زمان‌بندی، گزارش طرح نظام نوین ترویج می‌باید اول تیرماه سال جاری به وزیر جهاد کشاورزی ارائه می‌شد، بنابراین با توجه به فرصت یک ساله از عمر دولت یازدهم و تعهداتی که سازمان در قبال این طرح داشته، لازم است کار میدانی عمیق در این طرح هرچه سریع‌تر صورت گیرد و بعد از کار توصیفی مقایسه‌ای و آسیب‌شناسی برای تعمیم در سطح ملی به قطعیت رسد.
وی بیان داشت: اجرای این طرح یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم است و متقابلا دولت نیز در قالب تصویب مقررات و آئین نامه و تعیین اعتبارات از آن حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید