Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی جهاد کشاورزی:

خودکفایی تدریجی برنج کلید خورد/ حباب قیمت برنج با برداشت نمادین نمی‌شکند

وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید برنج را در فرایند تدریجی و با استفاده از برداشت مکانیزه در دستور کار قرار داد.

خودکفایی تدریجی برنج کلید خورد/ حباب قیمت برنج با برداشت نمادین نمی‌شکند


وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید برنج را در فرایند تدریجی و با استفاده از برداشت مکانیزه در دستور کار قرار داد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش عملکرد در واحد سطح به‌منظور رسیدن به خودکفایی برنج در سیکل تدریجی کلید خورده است.

کاوه خاکسار افزود: سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته برای کاهش واردات محصولات کشاورزی با افزایش ضریب مکانیزاسیون در شالیزارهای برنج عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، بیش از 80 درصد مزارع برنج در استان مازندران و به‌صورت مکانیزه برداشت خواهد شد.

خاکسار ادامه داد: دولت با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت در تأمین ماشین‌آلات کشاورزی، طرح تأمین آب با سدسازی آب‌بندان‌ها و همچنین تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و همچنین ساماندهی بازار برنج و اصلاح شالیکوبی‌ها را در استان‌های شمالی کشور در دستور کار قرار داده است.


حباب قیمت با برداشتن نمادین نمی‌شکند

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از شروع برداشت برنج خبر داد و تصریح کرد: برداشت برنج به‌صورت نمادین در استان‌های شمالی کشور آغاز شده، اما هنوز قیمت‌شکنی نکرده است.

وی یادآور شد: با برداشت نمادین از سطح پنج تا شش هکتاری نمی‌توان انتظار عقب‌نشینی یک‌باره قیمت‌ها از قله 16 هزار تومانی را داشت.

خاکسار تأکید کرد: تاکنون 50 درصد ارقام محلی و 10 درصد ارقام برنج پرمحصول برنج به خوشه نشسته است و انتظار می‌رود با شرایط آب و هوایی مناسب و روزهای آفتابی و گرم و بارندگی مناسب برداشت برنج در شرایط متعادلی صورت گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، نمونه‌برداری از سطح مزارع در حال انجام است تا مزارعی که عملکرد پایینی دارند، با طرح‌های ویژه افزایش عملکرد پیدا کنند./

M-950504-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید