Iranian Agriculture News Agency

181 کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تحلیف شدند

تعداد کل کارشناسان رسمی نظام مهندسی کشاورزی به ۱۱۶۰ نفر رسید/ کتاب معرفی کارشناسان رسمی منتشر می شود

مراسم تحلیف هفتمین دوره کارشناسان رسمی سازمان با حضور ۱۸۱ کارشناس رسمی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و جمعی از مسوولان در سالن نعمتی جم وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

تعداد کل کارشناسان رسمی نظام مهندسی کشاورزی به ۱۱۶۰ نفر رسید/ کتاب معرفی کارشناسان رسمی منتشر می شود


مراسم تحلیف هفتمین دوره کارشناسان رسمی سازمان با حضور ۱۸۱ کارشناس رسمی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و جمعی از مسوولان در سالن نعمتی جم وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، صمد رفیعی، سرپرست معاونت آموزش و فناوری به فرازی از فرمایشات حضرت امام راحل اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: "آنچه به من نسبت داده شده یا می شود، مورد تصدیق نیست، مگر آن که صدای من یا خط یا امضای من باشد با تصدیق کارشناس" که این فرمایش نشان از اهمیت کارشناسی و نقش کارشناس است.
رفیعی، مبنای قانونی کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را ماده ۳۲ قانون تاسیس سازمان عنوان کرد و افزود: در این ماده آمده است: وزارتخانه ها، موسسات دولتی، نهادها، مراجع قضائی، نیروهای انتظامی و شرکت های دولتی می توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آئین نامه خاص که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دادگستری به تصویب هیئت وزیران می رسد. به جای کارشناسان رسمی دادگستری، از مهندسان دارای پروانه اشتغال که به وسیله سازمان معرفی می شوند استفاده نمایند.
وی تصریح کرد: هیات محترم وزیران در جلسه مورخ ۴/۹/۱۳۸۳ با پیشنهاد وزارتخانه های دادگستری و جهادکشاورزی آئین نامه اجرایی این ماده را در نه بند تصویب و به کلیه دستگاه های ذی ربط، وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات ابلاغ کردند.
سرپرست معاونت آموزش و فناوری سازمان مرکزی تعداد کل کارشناسان رسمی سازمان تا پایان دوره هفتم را ۱۱۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: آزمون کتبی دوره هفتم با شرکت ۹۸۱ نفر در تاریخ ۱۴ شهریورماه سال ۹۳ برگزار گردید که از ۳۶۶ نفر قبول شدگان (۲۱۶ نفر قبولی مرحله کتبی) برای طی مراحل بعدی اقدام شد که در نهایت ۱۸۱ نفر موفق به حضور در مراسم تحلیف شدند.
رفیعی با بیان اینکه از مسئولین و دستگاه های ذی ربط درخواست دارم از کارشناسان رسمی سازمان پشتیبانی و حمایت های قانونی لازم را به عمل آورند، اظهار داشت: امیدواریم از خدمات کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور همانند کانون کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان ماده ۱۸۷ استفاده شود.
وی از چاپ کتاب معرفی کارشناسان رسمی در طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: پیگیری هایی در به رسمیت شناختن کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ارجاع کار داریم که تهیه کتاب معرفی اسامی یکی از این اقدامات است. همچنین مقرر است شورای هماهنگی با همکاری نظامات معدن و ساختمان تشکیل دهیم تا بحث کارشناسان رسمی را که مشکل مشترک هر سه نظام است را پیگیری کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه منبع اصلی تصمیم گیری قضات، نظرات کارشناسان است، بیان کرد: امروزه مسائل تخصصی شده اند و تنها قاضی نمی تواند اشراف به تمامی موضوعات داشته باشد و نظرات کارشناسی می تواند کمک زیادی در حل و فصل دعاوی کند.
کبیری بر تشکیل مجامعی از کارشناسان قبل از اینکه دعاوی وارد سیستم قضایی شود، تاکید کرد و افزود: انصاف در لغت به معنای میانه و میانه گیری است و یکی از شروط اساسی یک کارشناس منصف بودن است.
وی با اشاره به اهمیت برخورداری کارشناسان از زیور علم، مراعات انصاف را نیز پراهمیت دانست و گفت: در کلامی از امام علی (ع) آمده است که "انصاف بالاترین ارزش هاست" علت هم این است که فرد منصف حق را به حق دار می دهد و بر مبنای واقعیت ها نظر می دهد.
کبیری، کارشناسان رسمی هفتمین دوره مراسم تحلیف را به رعایت انصاف دعوت و اظهار داشت: ما نیز در سازمان تلاش می کنیم به وظایف قانونی خود در قبال اعضاء سازمان عمل کنیم و کارشناسان رسمی نیز با زیور علم و انصاف بتوانند خدمات شایسته ای را به جامعه کشاورزان و بهره برداران ارائه نمایند.
در پایان مراسم آیت ا… عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در جمع کارشناسان رسمی با قرائت متن سوگندنامه، مراسم تحلیف هفتمین دوره را بجا آورد و همچنین به پنج نفر از کارشناسان رسمی بصورت نمادین و به نمایندگی از سایر کارشناسان رسمی، پروانه کارشناسی اعطا شد.
کارشناسان رسمی در هشت گرایش کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، دامپروری، آب، آبیاری و زهکشی، ماشین های کشاورزی، شیلات وآبزیان و صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی آماده ارائه خدمات کارشناسی هستند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید