Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشکین شهر خبر داد:

آغاز تغییر الگوی کشت در مشگین شهر با کشت پسته

در چند سال گذشته و به دنبال وارد شدن خسارت قابل توجه به باغ های سیب، هلو و انگور در اثر حوادث و بلایای طبیعی باغداران مشگین شهری به کاشت ارقام جایگزین و سازگار با آب وهوای منطقه روی آورده اند.

آغاز تغییر الگوی کشت در مشگین شهر با کشت پسته


به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، احمد شهریار با اعلام این خبر افزود: در چند سال گذشته و به دنبال وارد شدن خسارت قابل توجه به باغ های سیب، هلو و انگور در اثر حوادث و بلایای طبیعی باغداران مشگین شهری به کاشت ارقام جایگزین و سازگار با آب وهوای منطقه روی آورده اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: از جمله ارقامی که اخیرا کشت آن در منطقه رونق گرفته درخت پسته است.

وی با اشاره به استقبال باغداران منطقه برای عمل آوری محصول پسته گفت: با هدف دسترسی باغداران به نهال مرغوب و مطمئن نهالستان پسته در منطقه مرادلو راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این نهالستان سالانه بیش از ۶۰ هزار اصله انواع نهال تولید می کند و باغداران مشگین شهری از وارد کردن نهال و پیوندک پسته از سایر استان ها بی نیاز شده اند. درخت پسته از ارقام غیر بومی منطقه است و عمل آوری آن نیاز به داشتن دانش علمی در مورد این گیاه دارد. به همین منظور اخیرا با هماهنگی های انجام شده بین مدیریت جهاد کشاورزی مشگین شهر و مدیریت جهاد کشاورزی استان های پسته خیز، تعدادی از کارشناسان و باغداران آن مناطق وارد مشگین شهر شده و اقدام به آموزش باغداران مشگین شهری کرده اند.

وی افزود: خوشبختانه عملکرد این درخت در شهرستان مشگین شهر با موفقیت خوبی همراه بوده به طوری که برخی از باغات قدیمی پسته اکنون به بار نشسته اند. مقاوم بودن این درخت در مقابل سرما و نیاز کم آبی آن را از جمله ویژگی های درخت پسته است.

در شهرستان مشگین شهر دارای بیشترین سطح باغات میوه استان در سطح 14000 هکتار بوده و حدود 100 هکتار باغ پسته کشت قدیمی و جدید وجود دارد که به علت مقاوم به سرمای 20- درجه و گرمای بالا و توقع کم آب انتظار می رود از سطح کشت قابل توجهی در سال های آتی برخوردار شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید