Iranian Agriculture News Agency

با هدف تبدیل تهدیدهای بحران آب به فرصت برگزار می‌شود؛

نخستین همایش ملی مدیریت آب با رویکرد مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی

بحران آب کشور، چالشی است که در حال حاضر گریبان‌گیر توسعه کشور شده و عواقب ناشی از آن، بازخوردها و عوارض اجتماعی - اقتصادی - محیط زیستی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

نخستین همایش ملی مدیریت آب با رویکرد مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی

عدم تعادل بین منابع و مصارف آب که در حال حاضر آسیب‌های ناشی از بحران آب را در کشور تشدید می‌کند، بدون جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در حوزه آب، قابل حل نیست. بی‌تردید نقش مهم متخصصان علمی و اجرایی حوزه آب در عبور از این بحران و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن قابل چشم‌پوشی نبوده و به جرأت می‌توان گفت، تنها نگاه متعادل و چندگانه متخصصان و مهندسان است که می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مطمئن و پایدار عبور از این چالش ملی باشد. بدون تردید ساده‌انگاری بحران آب و کم‌توجهی به دستاوردهای علمی محققان و متخصصان علوم و مهندسی آب، تأثیر بسزایی در عدم موفقیت طرح‌های بی‌شمار عبور از بحران آب کشور داشته است. در این میان فارغ از قصور بدنه اجرایی، باید توجه نمود که بخش علمی حوزه آب، نتوانسته است جایگاه ویژه خود در مدیریت کلان آب و توسعه کشور را یافته و جای خالی ایده‌های چندبعدی این گروه علمی در بدنه اجرایی کشور، به شدت احساس می‌شود.

بر این اساس نخستین همایش ملی مدیریت آب با رویکرد مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی 21 مرداد در شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان برگزار می‌شود.

این همایش با محورهای آبیاری و زهکشی، هیدرولیک و سازه‌های آبی، هیدرولوژی و مدیریت منابع آب، آب و فاضلاب و محیط زیست، مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز، فناوری‌های نوین در مهندسی آب، مباحث قانونی، سیاسی و اجتماعی در مهندسی آب، مهندسی رودخانه، آب و خشکسالی، آب و کشاورزی، آب و هواشناسی، آب و زمین‌شناسی، صنعت کشاورزی و آب، و سایر محورهای مرتبط با مدیریت آب در بخش کشاورزی برگزار می‌شود و مهلت ارسال مقالات تا ششم مردادماه است.

خلاء‌های بسیاری در زمینه آب و توسعه در بخش‌های علمی و اجرایی کشور حس می‌شود که شاید بتوان اساسی‌ترین این کمبودها را در عدم همگرایی بخش‌های علمی و در نتیجه در بخش اجرایی کشور در ارتباط با حوزه تخصصی آب دانست.

تاکنون تلاش موفقی در گردآوری و حضور اکثریت مهره‌های مهم علمی و اجرایی حوزه آب کشور و دستاوردهای آنها به‌صورت متمرکز و هماهنگ صورت نپذیرفته است، در حالی که فعالیت‌های تخصصی علوم آب، آبیاری و آبادانی، قدمتی به مراتب طولانی‌تر از بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر دارد؛ بدیهی است تحقق این اتفاق مهم، حضور همه‌جانبه و حداکثری متخصصان آب و سایر علوم مرتبط با این رشته را می‌طلبد، لذا متقاضیان شرکت در این همایش باید تا 14مردادماه برای ثبت نام اقدام کنند.

همایشی که با هدف معرفی نوآوری‌ها و فناوری‌های کلیدی در مهندسی آب، آشنایی و دستیابی به آخرین دستاوردهای مدیریتی در منابع آب، معرفی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های تخصصی و مهندسان مشاور، فراهم کردن زمینه مناسب برای کنکاش و تبادل افکار و اندیشه‌های خبرگان علمی و صنعتی، تبیین جایگاه مدیریت تقاضای آب در کشور، شناخت مشکلات و چالش‌ها در ارتباط با اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، آشنایی با علوم و فناوری‌های نوین در راستای مدیریت آب در بخش کشاورزی، توجه دست اندرکاران صنعت آب و فاضلاب به اهمیت مدیریت عرضه و تقاضای آب و نقش آن در توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست، توسعه آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج الگوهای بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی، شناسایی و تجلیل از شهرهای پیشرو در اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، ایجاد بستری مناسب جهت آشنایی روزافزون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای در عرصه پژوهش در علوم مدیریت و بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی، ایجاد ارتباط هرچه بیشتر و فراهم آوردن بستری مناسب برای ایجاد تعاملات علمی، ارتقاء سطح دانش محققان، پژوهشگران و دانشجویان و کلیه شرکت‌کنندگان در کنفرانس از طریق تبادل نظر، توسعه تعاملات علمی - پژوهشی بین جامعه دانشگاهی، تعامل صاحب نظران و نخبگان بخش مدیریت آب در بخش کشاورزی، طرح چالش‌ها و آسیب‌شناسی در زمینه‌های مدیریت و مصرف آب در بخش کشاورزی، افزایش آگاهی‌های عامه مردم در زمینه های مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی،آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌‌های پیشرفته در ایران و جهان و آشنایی با چشم انداز توسعه صنعت مهندسی آب در ایران و جهان برگزار می‌شود.

اکنون با رشد روزافزون جمعیت و فشار فزاینده بر منابع محدود آب و خاک، امنیت غذایی به معضل جدی جوامع بشری مبدل شده است. در این میان استفاده بهینه از منابع و پتانسیل های اقلیمی مناطق مختلف و به‌کارگیری سامانه‌های نوین ثبت و پردازش داده‌های هواشناسی در مدیریت کارآمد آب در کشاورزی راهکاری موفق و تجربه شده است. شرکت در این همایش‌ها و آشنایی با راهکارهای کاهش تأثیر بحران آب می‌تواند به ما در مدیریت صحیح این منابع محدود و حیاتی کمک کند./

O-950430-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید