Iranian Agriculture News Agency

کامبیز عباسی در مجمع سالانه انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی عنوان کرد:

سختگیری‌های بانکی، عامل رکود صنعت مکانیزاسیون/ کمیته امداد برای خرید ادوات کشاورزی تسهیلات می‌دهد

عصر امروز مجمع عمومی سالانه انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی با حضور رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی، اعضا و سهامداران برگزار شد.

سختگیری‌های بانکی، عامل رکود صنعت مکانیزاسیون/ کمیته امداد برای خرید ادوات کشاورزی تسهیلات می‌دهد

عصر امروز مجمع عمومی سالانه انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی با حضور رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی، اعضا و سهامداران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در این مراسم، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با اعلام این خبر گفت: حوزه مکانیزاسیون نیازمند یافتن جایگاه خود در حوزه صنعت و کشاورزی است، هرچند که این صنعت بیشتر از وابستگی به حوزه کشاورزی، به حوزه صنعت وابسته است.

کامبیز عباسی ضمن درخواست از اعضای مجمع جهت همیاری و همکاری برای شناخت هرچه بیشتر مشکلات و دغدغه‌های این صنعت افزود: تکثیر تولیدکنندگان و رهایی از انحصارطلبی در این صنعت، کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت را به همراه خواهد داشت و این امر باعث رضایت دوجانبه و روزافزون کشاورزان و تولیدکنندگان و رونق این صنعت خواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای تصدی این وزارتخانه درباره ناکافی بودن سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون خاطرنشان کرد: 90 درصد هزینه‌های تأمین مکانیزاسیون از سوی تولیدکنندگان داخلی و تنها در 10 درصد از طریق واردات تامین می شود.

عباسی مهم‌ترین مشکل سال‌های اخیر این صنعت را عدم همکاری مناسب بانکی برای ارائه تسهیلات عنوان کرد و ادامه داد: به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر، واردات قطعات برای نیاز تولیدکنندگان با مشکلات جدی روبه‌رو بود؛ تا آنجا که در سال 94 نیز به‌دلیل بالا رفتن نرخ تسهیلات و توان پایین کشاورزان برای استفاده از تسهیلات جهت خرید، این صنعت با رکود جدی مواجه شد که هنوز هم مشکلات در بخش بانکی به قوت خود باقی است.

نامه گلایه آمیز دو وزیر کشور و صنعت از بانک کشاورزی به حجتی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در این مجمع اعلام کرد: وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت به صراحت با ارسال نامه هایی به وزیر جهاد کشاورزی رسما سخت گیری های بانک کشاورزی راعامل رکود و توقف فروش و رونق صنعت مکانیزاسیون اعلام کرده اند.

وی بازرسی و کنترل کیفیت سازمان ملی استاندارد برای ترخیص ادوات و ماشین‌های کشاورزی را ناکافی دانست و تصریح کرد: با وجود واردات ادواتی مانند تراکتور و سم‌پاش، هیچ آزمون تخصصی برای تست آنها وجود ندارد و به جای گزارش آزمون و تست مزرعه، تنها به کنترل و ارزیابی مدارک گمرکی بسنده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور درباره تکثیر تولیدکنندگان و ایجاد بازار رقابتی این صنعت یادآور شد: هرچند که به‌دنبال افزایش تعداد تولیدکنندگان هستیم، اما این امر برای ما اندازه و میزان مسئولیت مشخصی دارد که در یک برنامه 10 ساله آن را دنبال می‌کنیم.

عباسی با توصیه به تولیدکنندگان برای تمرکز نکردن روی تولید یک دستگاه خاص تأکید کرد: سازندگان برای ایجاد رونق کاری و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان در این حوزه باید نگاه دقیق‌تری به ضعف‌ها و کاستی‌ها داشته باشند و همواره برای تولید محصولات به سمت رفع کمبودها بروند.

وی از اعلام آمادگی کمیته امداد برای ارائه تسهیلات در این صنعت خبر داد و اظهار داشت: کمیته امداد برای ارائه تسهیلات خرید ادوات کشاورزی جهت استفاده مددجویان و جامعه تحت پوشش خود اعلام آمادگی کرده است.

عباسی در ادامه افزود: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز دیگر هدف‌گذاری ما برای ارائه تسهیلات و همکاری جهت جایگزینی ادوات کشاورزی فرسوده است و در این راستا جلساتی را در این سازمان داشته‌ایم.

وی در پایان حمایت بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدکنندگان این بخش را خواستار شد و گفت: این وزارتخانه نباید تنها به صدور مجوز اکتفا کند، چرا که این بخش نیازمند حمایت جدی این وزارتخانه برای دستیابی به اهداف خود است./

O-950427-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید