Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به ایانا خبر داد:

وجود 13 هزار تراکتور فرسوده بالای 13 سال در آذربایجان غربی/ خسارت سیل، تگرگ و سرمازدگی، یک‌سوم کمتر از پارسال

با وجود آنکه جذب اعتبارات مربوط به مکانیزاسیون در استان آذربایجان غربی بیش از سال‌های قبل بوده است، اما بیش از 13 هزار دستگاه تراکتور فرسوده وجود دارد.

وجود 13 هزار تراکتور فرسوده بالای 13 سال در آذربایجان غربی/ خسارت سیل، تگرگ و سرمازدگی، یک‌سوم کمتر از پارسال

با وجود آنکه جذب اعتبارات مربوط به مکانیزاسیون در استان آذربایجان غربی بیش از سال‌های قبل بوده است، اما بیش از 13 هزار دستگاه تراکتور فرسوده وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از جذب مناسب خطوط اعتباری مکانیزاسیون خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال 1392 حدود 28 میلیارد تومان از محل خطوط اعتباری به‌طور کامل جذب شد و در سال 1393 نیز 46 میلیارد و 300 میلیون تومان تخصیص یافت که با افزایش 13 درصدی جذب روبه‌رو شدیم.

اسماعیل کریم‌زاده افزود: از 54 میلیارد و 200 میلیون تومانی که در سال گذشته برای مکانیزاسیون در نظر گرفته شد، جذب 80 درصدی اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام سود 15 درصدی برای بخش کشاورزی در سال جاری 251 فقره از پرونده‌های متقاضیان معرفی و تأیید شد و 138 نفر برای تحویل ماشین‌آلات خود در حال تکمیل نهایی پرونده هستند.

کریم‌زاده رتبه آذربایجان غربی در تولید محصولات کشاورزی کشور را ششم برشمرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم که سهم شش درصدی مکانیزاسیون کشور را نیز از آن خود کنیم.

وی تصریح کرد: فرسوده بودن ناوگان مکانیزه از مهم‌ترین مشکلات بخش محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که بیش از 13 هزار دستگاه تراکتور در استان، عمر بالای 13 سال دارند.


اختصاص بودجه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به مکانیزاسیون

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اختصاص بخشی از بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه به مکانیزاسیون خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته، 82 میلیارد تومان از منابع اعتباری ستاد دریاچه ارومیه برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و انتقال آب با لوله در 17 شهرستان اختصاص یافت.

کریم‌زاده تأکید کرد: با اعتبارات تخصیص‌یافته، چهارهزار و 400 هکتار از اراضی استان به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شد و انتقال آب با لوله در سطحی معادل 319 کیلومتر به انجام رسید و علاوه بر آن در سطح یک‌هزار و 400 هکتاری شبکه‌های آبیاری و زهکشی در پایاب سدها و در حوزه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد.

وی اظهار داشت: تهیه نقشه کاداستر در حوزه دریاچه ارومیه از تعهدات ستاد احیا است که امیدواریم هرچه سریع‌تر اعتبارات مورد نظر اختصاص یابد تا نتایج مثبت آن به بخش کشاورزی وارد شود.

کریم‌زاده درباره خسارت واردشده به محصولات کشاورزی استان گفت: در سال زراعی 95 - 1394 خسارت بلایای طبیعی از قبیل سرمازدگی اواخر سال گذشته و خسارت سیل و تگرگ در بهار سال 1395 حدود 250 میلیارد تومان برآورد شد که یک‌سوم سال گذشته است.

وی درباره سیل و تگرگ 20 تیرماه سال جاری نیز افزود: در شمال استان آذربایجان غربی و شهرستان چایپاره، بارش تگرگ و باران شدید که منجر به سیلاب شد، به اراضی کشاورزی و ابنیه‌ای که در مسیر رودخانه بود، خسارت‌هایی وارد کرد.

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، آفتابگردان و چغندرقند در مسیر رودخانه قرار داشتند که متحمل خسارت‌هایی شد و علاوه بر آن برخی ماشین‌آلات کشاورزی آسیب دید.

وی در پایان تصریح کرد: تیمی متشکل از بخش‌های مختلف بانک، بیمه و کارگزاران مرتبط مشغول برآورد خسارت هستند که به‌زودی اعلام می‌شود./

M-950422-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید