Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با ایانا:

دام‌های ایران، به نام عمان به کویت صادر می‌شود

نماینده غیردولتی صادرکنندگان دام زنده گفت: به دلیل مسائل و مشکلات گوناگون، دام‌های زنده ایرانی نمی‌تواند به‌طور مستقیم وارد کویت شود.

نماینده غیردولتی صادرکنندگان دام زنده گفت: به دلیل مسائل و مشکلات گوناگون، دام‌های زنده ایرانی نمی‌تواند به‌طور مستقیم وارد کویت شود.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: دام‌های زنده به خاطر وجود مسائل سیاسی و همچنین شیوع تب‌برفکی در کشور، نمی‌توانند به‌طور مستقیم وارد کویت شوند.

منصور پوریان با اشاره به اینکه چنین مشکلی، هزینه‌های سرسام‌آوری برای تجار ایرانی رقم زده، افزود: به همین دلیل، این دام‌ها ابتدا به عمان رفته و پس از گرفتن تأییدیه‌های بهداشتی، از آنجا با نام عمان به کویت صادر می‌شود.

به گفته وی، وقتی که صادرات دام به‌صورت مستقیم به کویت انجام می‌شد، تمام مراحل در عرض 24 ساعت انجام می‌گرفت، اما اکنون با چنین شرایطی، حداقل یک هفته برای تکمیل پروسه، زمان لازم است.

این نماینده بخش خصوصی معتقد است: بزرگ‌ترین مشتری دام زنده در میان همسایگان ایران، عراق بود که از مرداد ماه سال گذشته، به‌دلیل شرایط سخت قرنطینه‌ای، صادرات به این کشور روند کندی داشته و در بسیاری از ماه‌ها متوقف شده است. زیرا طبق قوانین وضع شده، باید مدت قرنطینه 21 روز باشد، در حالی که اکنون در طول یک‌ماه، از هر 100 رأس دام سبک، 12 راس به‌خاطر گرما تلف می‌شوند و این هزینه تولیدکننده و تاجر را به شدت افزایش می‌دهد.

پوریان با اشاره به انباشتگی دام سنگین در کشور خاطرنشان کرد: در استانی مانند خوزستان که دامداری‌های آنها با 35 درصد ظرفیت کار می‌کنند، از هر 10 دامدار، به‌طور میانگین، سه دامدار ورشکست شده و در صورت ادامه روند مشکلاتی که در صادرات وجود دارد، واحدهای باقیمانده نیز از بین خواهد رفت.

به گفته وی، این مسئله‌ای است که حتی مسوولان دامپزشکی استان خوزستان نیز به آن اذعان داشته و به‌دلیل شرایط سختی که در بازار وجود دارد، کاری از دست آنها ساخته نیست./

V-950420-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید