Iranian Agriculture News Agency

هدف‌گذاری مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی در برنامه ششم عنوان شد:

حداقل سرانه شش ساعت آموزش برای بهره‌برداران کشاورزی در سال

مدیر کل آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی اظهار داشت: تخصیص اعتبار برای آموزش، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

حداقل سرانه شش ساعت آموزش برای بهره‌برداران کشاورزی در سال

مدیرکل آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی اظهار داشت: تخصیص اعتبار برای آموزش، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در راستای احیای ردیف اعتباری آموزش بهره‌برداران کشاورزی، مدیرکل آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی در جلسه‌ای با حضور علی الله‌یارترکمن، رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ارائه گزارش و تبیین برنامه‌های عملیاتی آموزش بهره‌برداران در سال 95 و برنامه ششم توسعه پرداخت.

ناصر سلطانیان با اشاره به اهداف آموزش بهره‌برداران کشاورزی گزارش مبسوطی از عملکرد و فعالیت‌های آموزش‌های مذکور طی سال‌های گذشته ارائه کرد و در ادامه به برنامه‌های عملیاتی سال 1395 و برنامه ششم توسعه کشور مرتبط با آموزش بهره‌برداران و همچنین مبانی و الزامات قانونی و وظایف آن در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد.

وی در تعریف آموزش بهره‌برداران کشاورزی گفت: آموزش بهره‌برداران آموزش­هایی است که باعث ارتقاء دانش، بینش و مهارت بهره‌برداران کشاورزی شامل تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات فنی پشتیبانی قبل، حین و بعد از تولید با محوریت آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای غیررسمی بر اساس استانداردهای آموزشی مصوب که منجر به صدور گواهینامه مهارتی می‌شود اطلاق می‌گردد.

سلطانیان سپس به اولویت‌های آموزشی بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: در ابلاغیه مذکور در سه بند آن به‌طور اخص به آموزش بهره‌برداران اشاره شده و در آن ارائه دانش و مهارت‌های روز از طریق تبیین و برگزاری دوره­های آموزش کوتاه‌مدت و انعطاف‌پذیر مرتبط با شغل، همچنین الزامات برای آموزش کشاورزی و امتیازات مترتب بر دارندگان مدارک این دوره‌ها به‌عنوان یک سیاست محوری حاکم بر کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی مورد تأکید قرار گرفته است. در این ابلاغیه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات تمهیدات لازم به‌منظور مشارکت بخش‌های خصوصی و غیردولتی را در مدیریت و اجرای برنامه‌های آموزشی فراهم آورد.

وی ارتقای راندمان آبیاری، گسترش مبارزه تلفیقی، تدوین الگوی کشت تولیدات بر اساس اقلیم، مکانیزاسیون، توانمندسازی ساختار مدیریت با تأکید بر بخش غیردولتی، توسعه فرآوری و تأمین امنیت غذایی را به‌عنوان هفت راهبرد برنامه‌ای وزارت جهاد کشاورزی مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در راستای راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی اولویت‌های آموزش بهره‌برداران منطبق با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در هفت اولویت تبیین شده است؛ ازجمله اجرای آموزش‌های مهارتی و پودمانی ویژه مجریان و بهره‌برداران در زمینه‌های شیوه‌های نوین آبیاری، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌ها، تولید محصولات استراتژیک، منطقه‌ای و خاص، افزایش آموزش‌های مهارتی بر اساس شرایط اقلیمی و توان اکولوژیکی، برنامه الگوی کشت تولیدات زراعی و باغی، استفاده بهینه از ادوات و ماشین‌های کشاورزی، حفاظت، احیا و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی، قرنطینه‌های دامی، زراعی و باغی، فرآوری و نگهداری و صنایع تبدیلی کشاورزی، بازاریابی و بازاررسانی محصولات پروتئینی و شیلات و آبزیان است.

مدیرکل دفتر آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی به فرآیند نیازسنجی آموزش بهره‌برداران در سال 1395، طرح تدوین نظام آموزش بهره‌برداران، طرح سامانه آموزش جامع بهره‌برداران و تدوین محتوا و مواد آموزشی و کمک آموزشی پرداخت.

سلطانیان تدوین استانداردهای آموزشی برای کلیه مشاغل کشاورزی، سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه آموزش بهره‌برداران با استفاده از فناوری‌های روز، مطالعه جامع نیازسنجی آموزشی با اولویت بر اقتصاد مقاومتی محصولات محوری، هدف‌گذاری مؤسسه در برنامه ششم حداقل سرانه شش ساعت آموزش برای بهره‌برداران کشاورزی در سال به‌عنوان برخی راه‌کارها و برنامه‌های آموزش بهره‌برداران در سال 1395 بیان کرد.

وی تصریح کرد: برای توسعه آموزش بخش کشاورزی با توجه به اهمیت آن در اقتصاد و همچنین امنیت غذایی کشور نیازمند عزم جدی همه دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم و این امر ممکن نمی‌شود مگر آنکه برنامه‌های بخش‌های مختلف در جهت هم‌افزایی قرار گیرد.

سلطانیان در پایان تأکید کرد: تخصیص اعتبار برای آموزش، سرمایه‌گذاری است، نه هزینه!/

A-950419-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید