Iranian Agriculture News Agency

سفر به روستای "اکنلو" در استان همدان

روستایی از جنس راش و صنوبر

بالتازاری که به دلیلی شباهت اسمی با پروفسور بالتازار، مخترع افسانه‌ای انیمیشن قدیمی زاگربی در خاطر بسیاری از مردم ایران تداعی‌کننده نوستالژی کارتون جذاب دهه ٦٠ خواهد بود. دکتر بالتازار فرانسوی همزمان با طغیان بیماری طاعون در ‌سال ١٣٢٦ در استان کردستان، به مدت ١٧‌سال در روستای اکنلو زندگی کرد تا طاعون را ریشه‌یابی کند. آن روزها گذشت اما هنوز اکنلو می‌تواند به بالتازار و نتایج مطالعاتش بنازد.

روستایی از جنس راش و صنوبر


متاسفانه جاذبه‌های پیرامونی در سفرهای ما مغفول و محجورند و اغلب، گشت‌و‌گذارهای شهری ما را از جذابیت‌های جانبی محروم می‌کنند. شهرهای تاریخی ما علاوه‌بر مرکزیت اجتماعی که ارمغان سابقه آنهاست، معمولا در گستره‌ای قابل‌توجه، توابعی ارزشمند و جذاب از منظر فرهنگی و طبیعی نیز دارند. حتی گاهی شهر تاریخی محصول انتقال مرکزیت جانبی به آن و تعویض جایگاه آن است که برای نمونه می‌توان به وضع تهران و شهرری اشاره کرد. از این مقدمه که بگذریم، شاید برای مسافر همدان جالب باشد که محل زندگی و آزمایشگاه پروفسور بالتازار فرانسوی را که بین سال‌های ١٣٢٥ تا ١٣٤٠ ریاست انستیتوی پاستور ایران را برعهده داشت، از نزدیک ببیند.

بالتازاری که به دلیلی شباهت اسمی با پروفسور بالتازار، مخترع افسانه‌ای انیمیشن قدیمی زاگربی در خاطر بسیاری از مردم ایران تداعی‌کننده نوستالژی کارتون جذاب دهه ٦٠ خواهد بود. دکتر بالتازار فرانسوی همزمان با طغیان بیماری طاعون در ‌سال ١٣٢٦ در استان کردستان، به مدت ١٧‌سال در روستای اکنلو زندگی کرد تا طاعون را ریشه‌یابی کند. آن روزها گذشت اما هنوز اکنلو می‌تواند به بالتازار و نتایج مطالعاتش بنازد.

دکتر مارسل بالتازار با همکاری پزشکان و محققان ایرانی، در ‌سال ١٣٣١ پایگاه تحقیقاتی انستیتوی پاستور ایران را با کمک خیری به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ از توابع استان همدان تأسیس کرد، تا انجام مطالعات طاعون با سهولت بیشتری در غرب کشور دنبال شود و درنهایت با همکاری همکاران ایرانی خود توانست بیماری طاعون را در منطقه کنترل و مهار کند. روستای اکنلو در فاصله ١٣٨کیلومتری شهر همدان واقع شده است. «اکنلو» کلمه‌ای ترکی به معنی کشتزار است. برای رسیدن به اکنلو باید از جاده اصلی تهران- همدان (اتوبان ساوه) به شهر فامنین در ٥٥ کیلومتری همدان رفته و بعد از گذشتن از کبودرآهنگ به بخش شیرین‌سو و سپس این روستا رسید. فاصله تهران تا اکنلو حدود ٣٦٥ کیلومتر است.



علاوه بر این جذابیت منحصربه‌فرد و ویژه، روستای اکنلو در قلعه‌ای قدیمی، گنجی از کتاب و فرهنگ را در دل خود جای داده است. کتابخانه‌ای با بیش از ۲۵‌هزار جلد کتاب! کتابخانه‌ای که مثل موزه‌ای پر است از کتاب‌های باارزش قدیمی و مطمئنا عظمت این کتابخانه و انبوه کتاب‌هایش شما را بهت‌زده خواهد کرد.

اکنلو روستایی ا‌ست بکر با درختان سر به فلک کشیده راش و صنوبر که جذابیت‌های طبیعی متنوعی نیز در اطراف آن واقع شده‌اند. غارهای علیصدر و کتله‌خور ازجمله این مناطق هستند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک اکنلو می‌توان به تالاب شیرین‌سو اشاره کرد که تالابی دست‌ساز و از این رو به تالابی مصنوعی نیز مشهور است. در تالاب شیرین‌سو ٥٤گونه پرنده وجود دارند که جزو پرندگان کم‌نظیر و ارزشمند ایران هستند و فاصله آن تا روستای اکنلو حدود ٣٠کیلومتر است.

روستای اکنلو در فاصله 138 کیلومتری استان همدان و 73کیلومتری کبودراهنگ و 32 کیلومتری شیرین سو واقع شده که با 536 خانوار سکنه دارای جمعیتی بالغ بر 1890 نفر یکی از روستاهای پر جمعیت بخش شیرین سو می باشد شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی،دامداری و باغداری و جنگل داری بوده که به علت بهره بردن از نعمت 3 قنات و چشمه ها روستای سرسبزی با درختانی برافراشته و تاکستانها و چمنزارهای فراوان بی نظیرترین روستا را از لحاظ فضای سبز و طبیعتی عالی در سطح شهرستان کبودراهنگ را فراهم نموده است.

این روستا که در شمال غربی مرکز استان همدان واقع شده میزبان خیلی از متخصصان و پزشکان و محققانی از جمله پروفسور بالتازار- دکتر کریمی - دکترپور تقوا - دکتر شمس و ....بوده که از جهات زیادی مردم این منطقه و حتی غرب کشور به نوعی مدیون تلاشهای این عزیزان بوده است.

روستایی که نه فقط از لحاظ طبیعت بکر ، زیبا و سرسبز زبان زد بوده بلکه با داشتن اهالی فهیم و مهماندوست و خونگرم همه ساله بخصوص در ایام نوروز و شهریورماه پذیرای هزاران گردشگر طبیعت دوست از استانهای همجوار از قبیل استان زنجان ،کردستان ،تهران و استانهای دیگر می باشد و قدمتی بیش از هزار ساله (نام قدیمی روستا خاور شهر بوده است ) دارد.



امکانات و تأسیسات زیربنایی و فرهنگی روستا:

1- مرکز بهداشتی درمانی که از سال 1342 فعالیت خود را آغاز نموده و طی پنجاه سال اخیر خدمات بهداشتی و درمانی به حدود 7000 نفر از اهالی روستاهای همجوار ارائه داده است.

2- مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در اکنلو که از سال 1321 در این روستا افتتاح و با تحقیق و پژوهش باعث ریشه کن شدن بیماریهای وبا و طاعون و پیشگیری از سایر بیماریها در منطقه اقدامات ارزنده ای انجام داده است.

3- نمایندگی اداره پست تا قبل از انقلاب اسلامی فعالیت مستمر داشته که بعد از انقلاب ساختمان آن به حوزه مقاومت بسیج تبدیل شد که آن حوزه بعد از چند سال فعالیت تعطیل شد و بدنبال آن پایگاه مقاومت تاسیس شد.

4- مرکز ( ICT پست‌بانک) روستایی و مخابرات و همچنین اینترنت پرسرعت adsl

5- دو مسجد - یک مهدیه و یک حسینیه

6- شرکت تعاونی تولید روستایی

7- کتابخانه 15 هزار جلدی خصوصی ای حجت السلام و المسلمین عمادالدین رضایی همدانی

8- داشتن آب شرب لوله کشی - تلفن ثابت - برق - امکان انتن دهی همراه اول و همچنین پروژه گاز رسانی که در حال اجرا است.

9- کار گزاری صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر مستقر در دفتر دهیاری روستا

10- خانه بهداشت روستا/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید