Iranian Agriculture News Agency

امکان‌پذیر بودن کشت دانه روغنی گلرنگ در حاشیه دریاچه ارومیه/ شناسایی ارقام دانه روغنی متحمل به سرما و خشکی در آذربایجان شرقی

ایران جزو کشورهای خشک دنیا به‌شمار می‌آید و این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد. در این شرایط کشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی در راستای حفاظت خاک و توسعه پوشش گیاهی اهمیت فراوانی دارد.

امکان‌پذیر بودن کشت دانه روغنی گلرنگ در حاشیه دریاچه ارومیه/ شناسایی ارقام دانه روغنی متحمل به سرما و خشکی در آذربایجان شرقی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - امیرمسعود طایفه‌سلطانخانی


ایران جزو کشورهای خشک دنیا به‌شمار می‌آید و این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد. در این شرایط کشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی در راستای حفاظت خاک و توسعه پوشش گیاهی اهمیت فراوانی دارد.

اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با وجود کم‌آبی و خشکسالی که باعث خشک شدن سطح وسیعی از آب دریاچه و از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری شده است، هر روز بیشتر و بیشتر طعم لم‌یزرع بودن را می‌چشد. در این میان یافتن گونه‌های مقاوم به خشکی و گسترش کشت آنها در حاشیه این دریاچه از اهمیت بالایی برخوردار است.



دانه روغنی گلرنگ در الگوی کشت حاشیه شرقی دریاچه ارومیه جایگاه خاصی دارد

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: یکی از واحد‌های اصلی بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، واحد دانه‌های روغنی است.

حسین لطفعلی‌زاده افزود: در این واحد پروژه‌های پژوهشی به‌زراعی و به‌نژادی روی دانه‌های روغنی با اولویت کلزا و گلرنک صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته درباره گیاهان روغنی خاطرنشان کرد: ازجمله می‌توان به شناسایی ارقام متحمل به سرما و خشکی، تعیین میزان بذر، تراکم کشت و زمان کشت دانه‌های روغنی، مشارکت در معرفی ارقام و تولید بذر در مقیاس انبوه اشاره کرد.

لطفعلی‌زاده با اشاره به دستاوردهای محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی ادامه داد: ازجمله دستاورد‌های واحد دانه‌های روغنی مشارکت اصلی در معرفی ارقام دانه روغنی گلرنگ شامل گلدشت، گل‌مهر، صفه و پدیده است.

وی تصریح کرد: همچنین دانه روغنی کلزا جزو معدود دانه‌های روغنی است که از قابلیت سازگاری و کشت گسترده‌ای در شرایط اقلیمی کشور دارد و مشارکت فعال در معرفی رقم کلزای احمدی نیز از فعالیت واحد دانه‌های روغنی این مرکز بوده است.


دانه روغنی گلرنگ گیاهی متحمل یه شوری و خشکی بالا

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به توانایی دانه روغنی گلرنگ در تحمل شوری گفت: سطح وسیعی از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه و دشت تبریز را اراضی کم بازده تشکیل می‌دهند و گلرنگ با تحمل به شوری و خشکی بالا جزو معدود گیاهان زراعی است که در این اراضی از آینده نوید‌بخشی برخوردار است.

حمید رهنمون افزود: این مناطق به‌دلیل عدم دسترسی به آب در زمان شهریورماه و اوایل پاییز امکان کاشت دانه‌های روغنی به‌صورت پاییزه فراهم نیست و نتایج بررسی میانگین عملکرد دانه نشان داد که گل‌مهر با چهارهزار و 782 کیلوگرم دانه در هکتار، مکزیک 248 با چهارهزار و 922 کیلوگرم دانه در هکتار و مکزیک 14 با چهارهزار و 420 کیلوگرم دانه در هکتار بیشترین عملکرد دانه را در شرایط آزمایش کسب کردند.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می­رسد ژنوتیپ­‌های مذکور از آینده نویدبخشی برای اراضی لب­‌شور و مناطقی با آب لب‌شور به‌­ویژه در حاشیه شرقی دریاچه ارومیه برخوردار باشند.

رهنمون با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته درباره دانه روغنی کلزا ادامه داد: نتایج آزمایش نشان دادند که اثر تنش کمبود آب روی عملکرد دانه معنی‌دار شد. به‌جز طلایه و زرفام سایر ارقام از دوره رشد و گل‌دهی مشابهی برخوردار بودند. Wpn-6 ، لیکورد و اُکاپی بیشترین تعداد خورجین در بوته را داشتند. مودنا و L155 از وزن هزار دانه کمتری برخوردار بودند، HL3721 و HL2012 بیشترین وزن هزار دانه را نشان دادند. گفتنی است که این دو ژنوتیپ بیشترین عملکرد دانه را داشتند.

وی تصریح کرد: نتایج آزمایش نشان دادند که تنش کمبود آب در هر دو مرحله گل‌دهی و پُر شدن دانه باعث کاهش معنی‌دار عملکرد دانه شد. در همه ژنوتیپ‌ها بیشترین عملکرد دانه به شرایط بدون تنش تعلق داشت. کمترین عملکرد دانه به‌طور میانگین در شرایط بروز تنش از مرحله گل‌دهی به‌دست آمد. در هر دو شرایط کمبود آب RGS003 بیشترین عملکرد دانه را نشان داد و در شرایط بروز تنش از مرحله گل‌دهی، زرفام نیز عملکرد بالاتری داشت.

بر اساس این گزارش، سیستم عمودی و گسترده ریشه گیاه اجازه می‌دهد که گیاه بتواند رطوبت و مواد غذایی را از اعماق خاک جذب کند و به همین دلیل گیاه گلرنگ نسبت به سایر گیاهان به خشکی مقاوم‌تر است. مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در حاشیه دریاچه ارومیه محسوب می‌شود./

T-950413-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید