Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه سراسری دامداران ایران در گفت‌وگو با ایانا:

عرضه جو و ذرت در بورس کالا به نفع دامداران نیست

از سال گذشته که طرح پایلوت عرضه جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در تالار بورس کالا به اجرا درآمد، دولت به فکر جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی افتاد، اما این طرح جدید تا چه حد می‌تواند به نفع کشاورز و دامدار باشد؟

عرضه جو و ذرت در بورس کالا به نفع دامداران نیست


از سال گذشته که طرح پایلوت عرضه جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در تالار بورس کالا به اجرا درآمد، دولت به فکر جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی افتاد، اما این طرح جدید تا چه حد می‌تواند به نفع کشاورز و دامدار باشد؟

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پاسخ این پرسش را چنین داد: نحوه تعیین قیمت جو و ذرت برای عرضه در بورس، نه به نفع دامدار است و نه مرغدار.

حسین نعمتی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به نفع کشاورزان عمل می‌کند، گفت: اکنون قیمت تعیین‌شده تضمینی برای جو یک‌هزار و 27 ریال است، در حالی که هم‌اکنون این محصول در نهایت 730 تومان در هر کیلوگرم در بورس کالا به فروش می‌رسد؛ بنابراین دولت موظف است مابه‌التفاوت آن را به کشاورزان بپردازد.

وی با بیان اینکه چنین قیمتی در مقایسه با نرخ‌های جهانی بسیار بالاتر است، افزود: اتفاقاً به‌نظر می‌رسد این نرخ به نفع کشاورزان نیز نباشد؛ زیرا تمایل تولیدکنندگان برای حضور در بورس زیاد شده و کامیون‌ها به‌دلیل صف‌های طولانی، به جای چند ساعت، چند روز جهت تخلیه بار خود، در محل بارگیری معطل می‌مانند که این موضوع برای کشاورزان، هزینه کرایه را افزایش می‌دهد.

به اعتقاد نعمتی، دولت با سیاست اشتباهی که قبل از این در پیش گرفت، به‌گونه‌ای قیمت‌های جو وارداتی و جو عرضه شده در بورس را به هم نزدیک کرده است، زیرا ابتدا ارز مبادله‌ای برای واردات جو به ارز آزاد تبدیل شد و همچنین تعرفه ورود این محصول به کشور بالا رفت. به همین دلیل، این دو عامل دست به دست هم داد تا قیمت جو وارداتی افزایش یافته و دامداران و مرغداران نیز برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها مجبور باشند مهم‌ترین اقلام خوراکی را تا حدودی از بورس کالا تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌گونه‌ای که پیش از این قیمت جو در بنادر شمالی و جنوبی ایران، 660 تا 670 تومان در هر کیلوگرم بود که یک‌‌باره با اجرای این سیاست، حداقل 40 تومان به نرخ این محصول در بازار آزاد افزوده شده، البته متعاقب آن، قیمت ذرت نیز تا 250 تومان به ازای هر کیلوگرم بالا رفته است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران ادامه داد: این موارد در قیمت تمام‌شده شیر و گوشت تأثیرگذار خواهد بود؛ هرچند هم‌اکنون نیز دامداران و مرغداران با مشکلات مالی فراوانی دست به گریبانند.

نعمتی در پایان با اشاره به تولید حدود سه میلیون تنی جو و یک میلیون تنی ذرت در کشور، تصریح کرد: نگرانی اینجاست که احتمال می‌رود گروهی که نقدینگی بالایی را در اختیار دارند، این دو مقوله را از بورس خریده و دوباره آن را به دولت بفروشند. زیرا در این میان می‌توانند سود بادآورده‌ای را به جیب بزنند.

صحبت‌های این نماینده بخش خصوصی در حالی است که پیش از این علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران به ایانا گفته بود: "مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا جو را با قیمت‌هایی ارزان‌تر و در بهترین شرایط خریداری کرده و از این رو ترجیح می‌دهند محصولات وارداتی را از بازار تهیه کنند."

اما هم‌اکنون آنطور که از صحبت مدیران اتحادیه دامداران ایران استنباط می‌شود، به‌نظر می‌رسد قیمت جو و ذرت در بازار آزاد و بورس کالا تفاوت فاحشی نداشته و مصرف‌کنندگان گزینه‌های زیادی برای انتخاب ندارند./

V-950410-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید