Iranian Agriculture News Agency

سرشماری ‌سال ٩٥ به شیوه الکترونیکی انجام می شود



سرشماری نفوس و مسکن هر ١٠‌سال یک‌بار انجام می‌شود، اما در دهه ٨٠ براساس تصمیمات یکباره‌ای که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گرفت، این مدت به پنج‌سال تقلیل یافت؛ اگرچه سرشماری صحیح و محاسباتی باز هم حدود همان ١٠‌سال زمان را نیاز دارد. در تمام دنیا نیز این نوع سرشماری‌ها با فواصل زمانی بیشتر و سرشماری‌های تخصصی در فواصل زمانی بلندتر انجام می‌شود. امسال نیز سرشماری نفوس و مسکن در آبان‌ماه برگزار می‌شود اما با دو تفاوت عمده؛ یکی این‌که این سرشماری به شیوه الکترونیک انجام می‌شود و دیگر آن‌که اطلاعات بیمه‌ای افراد نیز در این سرشماری ثبت می‌شود. به نظر می‌رسد کار دشوار ثبت اطلاعات بانک ایرانیان با این قدم می‌تواند بسیار بهتر و سریع‌تر
انجام شود.
علیرضا زاهدیان معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اعلام حذف کاغذ از سرشماری‌ سال ٩٥ گفت: در این دوره اطلاعات مربوط به بیمه افراد نیز ثبت می‌شود. سرشماری عمومی نفوس و مسکن ‌سال ۱۳۹۵ از سوم تا ۲۴ مهرماه‌ سال‌جاری به صورت اینترنتی اجرا خواهد شد و طی آن همه هموطنان می‌توانند با مراجعه به وب‌گاه سرشماری پرسشنامه سرشماری را به صورت اینترنتی تکمیل کنند. پس از آن دوره نیز از ۲۵ مهرماه تا ۲۵ آبان‌ماه ماموران سرشماری با مراجعه به خانوارها پاسخ سوالات سرشماری را از طریق تبلت جمع‌آوری خواهند کرد.
او درباره تعداد نیروهای به کار گرفته شده در سرشماری ‌سال ۱۳۹۵، توضیح داد: برای انجام سرشماری حدود ۴۵‌هزار نفر مشغول به کار خواهند شد که از بین آنها حدود ۲۵‌هزار نفر ماموران سرشماری خواهند بود. بقیه رده‌ها به کارشناسان مسئول، پرسنل ستادی، رانندگان و موارد مشابه اختصاص دارد.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران درباره تفاوت عمده‌ای که این دوره از سرشماری نسبت به دوره‌های قبل دارد، بیان کرد: این سرشماری بدون کاغذ انجام خواهد شد و همان‌گونه که اظهار شد در مرحله اول اطلاعات از طریق اینترنت و در مرحله بعد از طریق تبلت جمع‌آوری می‌شود.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، همچنین گفت: استفاده از سرشماری اینترنتی به خانوارها این امکان را می‌دهد که با صبر و حوصله بیشتر پاسخ سوالات سرشماری را ارایه دهند و پرسشنامه الکترونیکی این امکان را می‌دهد در مواردی که در ارایه پاسخ اشتباهی رخ می‌دهد بلافاصله هشدارهای آنلاین به پاسخگو ارایه شود. علاوه براین قواعدی که با برنامه‌نویسی در تبلت ماموران سرشماری لحاظ شده است هنگام مصاحبه موارد خطا را به مامور سرشماری هشدار می‌دهد و از این رو انتظار داریم با حذف مرحله داده‌آمایی دقت سرشماری افزایش پیدا کند.
زاهدیان درباره این‌که مرکز آمار ایران چه تدابیری اندیشیده است تا عده‌ای نتوانند در قالب مامور سرشماری از مردم سوءاستفاده کنند، بیان کرد: پوشش ماموران سرشماری پوشش ویژه‌ای است که برای افراد جامعه قابل تشخیص است؛ علاوه بر این تمام ماموران سرشماری دارای کارت شناسایی هستند که هموطنان می‌توانند با تماس با ستادهای سرشماری هویت ماموران سرشماری را چک کنند.
او در پایان سخنانش بیان کرد: در ابتدا باید سعی کنیم تمام هموطنان عزیز آگاه شوند که سرشماری نفوس و مسکن‌ سال ۱۳۹۵ در چه زمانی و با چه ویژگی‌هایی به اجرا در خواهد آمد؟ در این خصوص به مشارکت سازمان صداوسیما، رسانه‌ها و معتمدین محلی نیازمند هستیم. پس از آن‌که مردم از اجرای سرشماری آگاه شدند باید سعی کنیم مشارکت عمومی در افزایش سهم سرشماری اینترنتی به حداکثر برسد. در این مورد نیز به مشارکت تمام آحاد کشور خصوصا سازمان صداوسیما، رسانه‌ها، تمام کارکنان دولت، دانش‌آموزان و معلمان و مدیران مدارس، دهیاران و تمام واحدهایی که در مناطق شهری و روستایی در اولین سطح ارایه خدمات به مردم قرار دارند مانند خانه‌های بهداشت، دفاتر خدمات ICT و شورای روستا امید بسته‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید