Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس خانه کشاورز در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

صادرات مرکبات به روسیه بدون پادرمیانی رجال سیاسی، هرگز/ بازار 500 هزار تنی روسیه برای مرکبات

بازار 500 هزار تنی روسیه برای میزبانی مرکبات ایرانی نیازمند بسترسازی رجال سیاسی است.

صادرات مرکبات به روسیه بدون پادرمیانی رجال سیاسی، هرگز/ بازار 500 هزار تنی روسیه برای مرکبات


بازار 500 هزار تنی روسیه برای میزبانی مرکبات ایرانی نیازمند بسترسازی رجال سیاسی است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور و نایب‌رئیس خانه کشاورز امروز در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: رایزنی برای صادرات مرکبات کشور نیاز به بسترسازی رجال سیاسی دارد تا به‌عنوان مزیت نسبی کشور، در رایزنی‌های تجاری قرار گیرد.

عنایت‌الله بیابانی افزود: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد موانع صادرات مرکبات کشور با چهار متغیر اساسی روبه‌رو است که شامل تسهیلات نگهداری مناسب، بسته‌بندی مناسب، حمل و نقل و عدم انجام بازاریابی است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار متغیرهای مذکور، قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی بعد از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین ارقام غیرتجاری نظیر تامسون نیز باید به دلایل ناکامی صادرات مرکبات افزود.

بیابانی ادامه داد: معرفی ارقام تجاری باید متناسب با قدرت خرید مردم و کیفیت، طعم و مزه بازتعریف شود؛ به این معنا که وقتی سه عدد پرتقال تامسون یک کیلوگرم می‌شود، نمی‌توان این رقم را جزو ارقام تجاری قلمداد کرد.


صادرات محصولات کشاورزی هنوز دغدغه اتاق نیست

نایب‌رئیس خانه کشاورز تصریح کرد: هرچند با روی کار آمدن رئیس جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در دولت یازدهم شرایط به نفع بخش کشاورزی رقم خورده است، اما واقعیت آن است که صادرات محصولات کشاورزی هنوز دغدغه اتاق نیست.

وی یادآور شد: سطح زیر کشت مرکبات کشور حدود 300 هزار هکتار برآورد شده و حجم تولید رقمی بیش از چهار میلیون و 700 هزار تن برآورد می‌شود، این در حالی است که چنین حجم قابل توجهی جایی در سبد صادراتی ندارد.

بیابانی تأکید کرد: سرانه مصرف مرکبات دنیا 11 کیلوگرم و در ایران بین 37 تا 44 کیلوگرم گزارش شده است، در حالی که کشورهای همسایه، همگی جزو واردکنندگان مرکبات به‌شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان پیشرو در صادرات به‌شمار می‌رود که با شناسایی بازار و پشتیبانی تجار می‌تواند محصولات کشاورزی را در سبد صادراتی غیرنفتی قرار دهد، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

بیابانی همچنین گفت: صادرات مرکبات نیازمند بسترسازی رجال سیاسی است تا در رایزنی‌های سیاسی تجاری خود از آن به‌عنوان یک مزیت نسبی سخن گویند.


بازار 500 هزار تنی مرکبات روسیه

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور افزود: بازار روسیه با 500 هزار تن واردات مرکبات، بازار جذابی برای ایران به‌شمار می‌رود که برای دستیابی به آن باید برنامه‌ریزی‌ها از وزارت جهاد کشاورزی آغاز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته هیأتی برای بررسی بازار روسیه به این کشور اعزام شد که نشان می‌دهد ایران می‌تواند صادرات سبد غیرنفتی خود را در حوزه محصولات کشاورزی با مرکبات رنگین کند./

F-950408-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید