Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی به ایانا خبر داد:

هدف‌گذاری صادرات 40 هزار تن ماهی گرم‌آبی در پسابرجام/ ماهیان گرم‌آبی بی‌نصیب از پرورش ماهی در قفس

برای صادرات 40 هزار تن از انواع ماهیان گرم‌آبی تا پایان برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

هدف‌گذاری صادرات 40 هزار تن ماهی گرم‌آبی در پسابرجام/ ماهیان گرم‌آبی بی‌نصیب از پرورش ماهی در قفس


برای صادرات 40 هزار تن از انواع ماهیان گرم‌آبی تا پایان برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با تولید سالانه‌ای معادل 145 هزار تن از انواع ماهیان گرم‌آبی شامل چهار گونه کپور، فیتوفاگ (آزاد پرورشی)، آمور (سفید پرورشی) و بیگ‌هد (سرگنده) در کشور متصور هستیم که امکان افزایش 20 درصدی تولید نیز وجود دارد.

حسن آقازاده افزود: صادرات این گونه‌های اقتصادی در دوران تحریم‌ها نیز به کشورهای اطراف وجود داشته و رقمی معادل 20 هزار تن تخمین زده شده است.

وی با اعلام اینکه برای صادرات 40 هزار تنی ماهیان گرم‌آبی در پسابرجام هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: صادرات 40 هزار تنی ماهیان گرم‌آبی تا پایان برنامه ششم توسعه قابل پیش‌بینی است.

آقازاده ادامه داد: در حال حاضر ماهیان گرم‌آبی به کشورهایی چون لبنان، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای عربی همچون امارات، عراق و سایر کشورها صادر می‌شود.

وی صادرات آبزیان به سه کشور آذربایجان، ارمنستان و لبنان را جدید خواند و تصریح کرد: بهای محصول صادرشده در قالب ارزی - ریالی یا تهاتر پرداخت می‌شود.

آقازاده یادآور شد: متأسفانه اتحادیه ماهیان گرم‌آبی در برنامه‌ریزی‌های سازمان شیلات ایران لحاظ نمی‌شود، در صورتی که حضور فعالی داشته باشیم، امکان تولید سه میلیون تنی آبزیان گرم‌آبی در کشور میسر است.


تولید سنتی بزرگ‌ترین مشکل ماهیان گرم‌آبی

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی بزرگ‌ترین مشکل توسعه آبزی‌پروری در کشور را تولید سنتی برشمرد و تأکید کرد: چرخه عمل‌آوری آبزیان در کشور ناقص است و باید تلاش کنیم از تولید سنتی به سمت صنعتی تغییر جهت دهیم.

وی ظهار داشت: در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، امکان تولید بچه‌ماهی، نهاده‌ها و سایر ملزومات در کشور وجود دارد و با صادرات مناسب خواهیم توانست این برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

آقازاده همچنین گفت: با صادرات 18 هزار تنی ماهیان گرم‌آبی در سال گذشته، ارزآوری 74 میلیون دلاری رقم خورد، اما می‌توان پا را فراتر گذاشت و صادرات را افزایش داد.

وی درباره پتانسیل‌های تولیدی ماهیان گرم‌آبی برای پرورش در قفس افزود: هیچ برنامه‌ای برای پرورش ماهی در قفس به این اتحادیه ابلاغ نشده است، اما پتانسیل برای این نوع تولید وجود دارد.

آقازاده خاطرنشان کرد: برای بازار رمضان پیشنهاد قرار گرفتن ماهیان گرم‌آبی در سبد توزیعی اداره‌ها شده است، علاوه بر آنکه امکان شرکت در نمایشگاه‌های دائمی و محلی را داریم و خواهیم توانست آبزیان تولیدی کشور را حتی با یک‌سوم قیمت گوشت قرمز عرضه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: افزایش مصرف آبزیان باید در کشور فرهنگ‌سازی و روش‌های عمل‌آوری در این حوزه تقویت شود./

M-950405-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید