Iranian Agriculture News Agency

نظر یک کارشناس اقتصادی به حباب قیمتی برنج:

سودجویی خرده‌فروش ها قیمت برنج را به اوج رساند

از آنجا که قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید و کارگری برنج در سال زراعی جاری افزایش نداشته است، قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی شش‌هزار تومان ثابت و در حد سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

سودجویی خرده‌فروش ها قیمت برنج را به اوج رساند


کارشناس اقتصادی برنج درباره تحولات اخیر بازار برنج و پیش‌بینی قیمتی این محصول در سال جاری گفت: هرساله روند قیمتی برنج در پایان فصل، تا زمانی که دوباره شاهد برداشت محصول از مزارع باشیم، سیر صعودی پیدا می‌کند، اما در سال جاری به‌نظر می‌رسد که نوسانات شدیدتری را شاهد بودیم.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: هزینه‌های انبارداری و خواب سرمایه از عواملی هستند که تجار برنج و خرده‌فروشی‌ها را برای افزایش قیمت در زمانی که تولید و ذخایر آن در کشور کاهش می یابد، ترغیب می‌کند تا سود بیشتری از فروش محصول خود ببرند.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شد که قیمت برنج تا حداکثر 10 هزار تومان افزایش یابد، اما اگر به‌دنبال دلیل علمی و منطقی افزایش قیمت تا 16 هزار تومان باشیم، باید میزان واقعی عرضه و تقاضا را بررسی کنیم.

خانکشی‌پور ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه‌های تولید برنج اعم از نهاده‌ها، کارگر و... در سال زراعی جاری از افزایش برخوردار نبوده است، پیش‌بینی بالا رفتن قیمت این محصول نمی‌شود و قیمت‌ها در حد سال قبل باقی خواهد ماند.

وی با اعلام آنکه رقم واردات نیز به تولید امسال اضافه خواهد شد، تصریح کرد: کسری تولید برنج توسط واردات جبران می‌شود که بدین‌ترتیب دیگر بازار کمبودی نخواهد داشت و دلیلی برای افزایش قیمت نیست.


قیمت امسال برنج هاشمی شش‌هزار تومان

کارشناس اقتصادی برنج قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی را شش‌هزار تومان برای سال جاری منطقی خواند و یادآور شد: در اواخر مردادماه که نخستین شلتوک برنج به بازار می‌آید، قیمت برنج در بازار افت می‌کند و پس از دو هفته و همزمان با اوج برداشت، قیمت‌ها به سال قبل می‌رسد.

خانکشی‌پور تأکید کرد: قیمت برنج هرچند سال یک بار با جهش روبه‌رو است و امسال هیچ مقدار افزایشی نخواهد یافت.

وی با اعلام اینکه شرایط آب و هوایی و تولید برای محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج مناسب بود، اظهار داشت: گیلان و مازندران 70 درصد برنج کشور را تولید می‌کند و شرایط مناسب بارندگی‌ها پیش‌بینی تولید بیش از دو میلیون تن شلتوک را قطعی کرده است.


خوداتکایی برنج نادیده گرفته شد

کارشناس اقتصادی برنج ضمن موجود بودن طرح‌های خوداتکایی در کشور گفت: طرح خودکفایی به خوداتکایی تغییر نام یافت، اما با وجود آنکه طرح‌ها و برنامه‌های خوبی تدوین شده بود، شاهد هیچ برنامه عملیاتی در کشور نبودیم.

خانکشی‌پور همچنین افزود: برنجکارانی هستند که 5.5 تن در هر هکتار عملکرد دارند و در مقابل عملکرد دو تن در هکتاری نیز در بیشتر مزارع هست.

وی خاطرنشان کرد: فاصله زیاد بین کشاورزان پیشرو و معمولی با آموزش و ترویج مرتفع می‌شود، اما متأسفانه به این مقوله کمتر توجه می‌شود.

خانکشی‌پور ادامه داد: در شرایط حاضر در خانواده بیشتر کشاورزان افراد تحصیل‌کرده وجود دارد که لازم است برای رشد عملکرد در واحد سطح آموزش جدی‌تر گرفته شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، آموزش کشاورزان باید در صدر اقدامات باشد./

M-950402-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید