Iranian Agriculture News Agency

در نشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی استان هرمزگان عنوان شد:

احراز رتبه نخست در تولید نشاء ذرت با 75 هزار اصله نشاء/ پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز بخش کشاورزی استان

سالانه در هرمزگان دو میلیون و 320 هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید می‌شود، سطح زیر کشت زراعی وباغی هرمزگان بیش از 162 هزار هکتار است که 1.1 سهم کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

احراز رتبه نخست در تولید نشاء ذرت با 75 هزار اصله نشاء/ پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز بخش کشاورزی استان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، استاندار هرمزگان در نشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی استان در بندرعباس با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی مناسب پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با هدف صادرات تولیدات بخش کشاورزی در استان راه‌اندازی شود، گفت: با توجه به اینکه 75 درصد مساحت کشور در منطقه خشک قرار دارد و میزان متوسط بارندگی در کشور 234 میلی‌متر است و این رقم در استان حدود 59 میلی‌متر بارندگی است، باید برای تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی از شیوه‌های جدید بهره برد.

جاسم جادری با بیان اینکه سالانه حجم قابل توجهی آب از طریق رودخانه‌های استان به دریا وارد می‌شود که در صورت مهار این رودخانه‌ها می‌توان از آب آنها در بخش کشاورزی استفاده کرد، افزود: باید این رودخانه‌ها به‌عنوان رودخانه‌های مرزی معرفی شوند.


22 درصد اشتغال در حوزه کشاورزی است

در ادامه این نشست، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 22 درصد اشتغال در حوزه کشاورزی است و صیانت از این بخش وظیفه اساسی دولتمردان است.

آشوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد اقتصاد بخش کشاورزی بر دوش مردم است باید برای ارتقاء اقتصاد حوزه کشاورزی شیوه‌های تولید را تغییر داد.

وی ضعف در آموزش، شیوه‌های تأمین منابع مالی و ضعف در گردش مالی را از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال بهره‌برداران از شیوه‌های نوین تولید برشمرد و ادامه داد: برای حل مشکلات بخش کشاورزی باید به فهم مشترک برسیم.


تعامل و هم‌فکری مسئولان جهاد کشاورزی با کشاورزان، راه‌حل مشکلات تولید

در ادامه، هاشمی‌تختی از دیگر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است که این برنامه نیاز به کار جهادی و انقلابی دارد.

وی با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی نقش مهمی در اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی دارد، تصریح کرد: در هرمزگان کشاورزان در حوزه منابع طبیعی و موضوع اراضی ملی وهمچنین شیلات در موضوع صدور مجوز صید مشکلاتی دارند که نیاز به بررسی و رفع مشکل دارند.

هاشمی‌تختی یادآور شد: مسئولان جهاد کشاورزی با تعامل و هم‌فکری با کشاورزان می‌توانند مشکلات تولید را در این بخش حل کنند.


کشاورزان هیچ‌گونه پشتوانه مالی ندارند

سیدمصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: دکتر نوبخت در سفری که به شهرستان رودان داشتند اعتباراتی را برای بخش کشاورزی و جاده زیارتعلی در نظر گرفتند که تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان هیچ‌گونه پشتوانه مالی ندارند، تأکید کرد : جریمه دیرکرد تسهیلات کشاوررزی از دیگر مشکلات کشاورزان است که باید به‌طور جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.


بیش از 13 هزار هکتار باغ‌های لیموترش امحاء شده است

در ادامه این نشست، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ضمن تشریح ظرفیت­های کشاورزی استان گفت: سطح زیر کشت زراعی و باغی هرمزگان بیش از 162 هزار هکتار است که 1.1 سهم کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

ناصر حیدری‌پوری افزود: سالانه دو میلیون 320 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در هرمزگان تولید می‌شود.

وی تعداد بهره‌برداردان را در استان 96 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: هرمزگان امسال در تولید گندم بذری خودکفا شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هرمزگان در تولید انبه رتبه نخست و در تولید لیموترش رتبه دوم را در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: به‌دلیل بیماری جاروئک جادوگر از 20 هزار هکتار باغ لیموترش بیش از 13 هزار هکتار آن امحاء شده است.

حیدری‌پوری یادآور شد: پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه شیلات است.

وی تأکید کرد: تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی، برق‌دار کردن 103 حلقه چاه کشاورزی، اجرای چهارهزار و 106 هکتار سیستم آبیاری نوین، کشت دوهزار و 400 هکتار کنجد با هدف جایگزینی با ذرت، استفاده از نوار تیپ در کشت کلزا و گندم در سطح یک‌هزار و 80 هکتار، احراز رتبه نخست در تولید نشاء ذرت با 75 هزار اصله نشاء، تولید 236 تن گندم بذری مادری، خرید حدود 59 هزار تن گندم از کشاورزان، راه‌اندازی باراندازهای فروش و صادرات محصولات کشاورزی و همچنین راه‌اندازی 22 واحد مرغداری از مهم‌ترین اقدامات سال 94 است.

حیدری‌پور در پایان اظهار داشت: به‌دلیل شرایط آب و هوایی استان تولید مناسبی در بخش سبزی و صیفی داریم، اما به‌دلیل اینکه در فضای باز تولید می‌شود کیفیت لازم را برای صادرات ندارد و لازم است با حمایت‌های دولت و مجلس، همانند موضوع گسترش آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، یارانه مناسب برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای اختصاص داده شود./

A-950330-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید