Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به ایانا خبر داد:

گلستان پیشرو در تولید گندم، جو و دانه‌های روغنی/ پیش‌بینی تولید یک میلیون و 300 هزار تن گندم در گلستان

استان گلستان در سال جاری با افزایش عملکرد در واحد سطح و توسعه مکانیزاسیون در محصولات گندم، جو و کلزا صاحب رتبه در کشور شده است.

گلستان پیشرو در تولید گندم، جو و دانه‌های روغنی/ پیش‌بینی تولید یک میلیون و 300 هزار تن گندم در گلستان


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سطح زیر کشت گندم در استان گلستان در سال زراعی جاری 381 هزار هکتار برآورد شده که تولید یک میلیون و 300 هزار تنی قابل پیش‌بینی است.

سهراب سهرابی افزود: تاکنون عملیات برداشت در 25 درصد از مزارع گندم استان انجام شده و بیش از 954 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز دولتی، خریداری شده است.

وی با اعلام اینکه سالانه 10 درصد از تولید گندم کشور در استان گلستان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی مناسب باعث شده که محصول تولیدشده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

سهرابی میزان مصرف گندم در داخل استان گلستان را سالانه 20 تا 25 درصد برشمرد و ادامه داد: حدود 75 درصد محصول تولیدشده به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

وی از کشت شش رقم رایج گندم در استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: ارقام پرمحصول و کیفی توسط گندمکاران این استان کشت می‌شود که سه رقم آن در مناطق دیم و سه رقم دیگر در مناطق آبی به زیر کشت رفته است.

سهرابی درباره نحوه نظارت دستگاه‌های ذی‌صلاح در خرید گندم تولیدشده توسط کشاورزان استان گلستان یادآور شد: هر کشاورز دارای شناسنامه تولید است که به برای تحویل محصول خود باید علاوه بر آن از سازمان جهاد کشاورزی معرفی‌نامه داشته باشد.

وی درباره کشت محموله شش تنی گندم وارداتی در استان گلستان تأکید کرد: به هیچ عنوان گندم وارداتی امکان تحویل به مراکز خرید را ندارد، چون بازرسان ویژه در محل مراکز خرید حضور دارند و به سرعت محموله‌های غیرتولیدی در استان را ضبط می‌کنند.


پیش‌بینی تولید 270 هزار تن جو در گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان درباره تولید جو در استان اظهار داشت: سطح زیر کشت جو در استان گلستان 130هزار هکتار است که برآوردها از برداشت 270 هزار تن محصول حکایت می‌کند.

سهرابی همچنین گفت: تاکنون 213 هزار تن از محصول جو در قالب طرح قیمت تضمینی از کشاورزان خرید و در انبارهای پلمپ‌شده تحت نظارت بورس کالا نگهداری می‌شود.

وی کلزا را از دیگر محصولات صاحب‌رتبه در استان گلستان عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول 10 هزار هکتار است که از آغاز فصل برداشت تاکنون 12 هزار تن محصول از کشاورزان خریداری و 100 درصد وجه آن نیز پرداخت شده است.


افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در مقابل کاهش چهار درصدی سطح کشت برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای استان گلستان برشمرد و خاطرنشان کرد: در سیاست‌های ابلاغی، کشت برنج در دو استان مازندران و گیلان محدود شده و سایر استان‌ها باید با تغییر الگوی کشت اقدامات لازم را انجام دهند.

سهرابی ادامه داد: سطح زیر کشت برنج در برخی مناطق کاهش یافته و جایگزینی با محصولات دیگری همچون پنبه، آفتابگردان، علوفه و سویا ترویج شده است.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت برنج در مقایسه با سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است.


افزایش توزیع بذور اصلاح‌شده و کودهای شیمیایی در گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان درباره علت رکوردشکنی این استان در تولید محصولاتی چون گندم، جو و کلزا یادآور شد: در سال جاری علاوه بر بارش‌های مناسب با پراکنش خوب در ماه‌های مختلف شاهد افزایش میزان توزیع بذور اصلاح‌شده در مقایسه با سال گذشته بودیم.

سهرابی تأکید کرد: در سال جاری بیش از 43 هزار تن انواع بذور اصلاح‌شده بین کشاورزان توزیع شد، در حالی که در سال گذشته مقدار این بذور 26 هزار تن بود.

وی اظهار داشت: میزان مصرف کودهای شیمیایی در سال جاری از افزایش برخوردار است، به‌گونه‌ای که سال گذشته 78 هزار تن، اما امسال 130 هزار تن کود بین کشاورزان گلستانی توزیع شد.

سهرابی همچنین گفت: در سال زراعی جاری در 100 هزار هکتار از مزارع استان آبیاری تکمیلی انجام شد و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها در سطح 280 هزار هکتار به اتمام رسید.

وی در پایان افزود: از محل خطوط اعتباری مکانیزاسیون نیز طی دو سال گذشته بیش از 120 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بهره‌بردار قرار گرفت که منجر به افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی شد./

M-950326-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید