Iranian Agriculture News Agency

صادرات فراورده‌های لبنی به اتحادیه ارواسیا

معاون دفتر نظارت و بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: پایداری تولید در گرو صادرات بوده و پایداری صادرات منوط به رعایت موارد بهداشتی و الزامات کشورهای واردکننده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، معاون دفتر نظارت و بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور افزود: از آنجایی که اتحادیه ارواسیا، سازمان دامپزشکی کشور را به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح برای صدور گواهی صادرات فراورده‌های لبنی می شناسد، بنابراین تمام کارخانجات لبنی که تمایل به صادرات فراورده های لبنی به اتحادیه گفته شده هستند، لازم است جهت گرفتن کد IR به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها مراجعه کنند.

فرحمند صالح‌زاده، افزود: پیرو مذاکرات انجام شده سازمان دامپزشکی کشور با اتحادیه گمرکی اروآسیا مقرر شد که کارخانجات لبنی واجد شرایط بتوانند نسبت به صادرات فراورده های لبنی به اتحادیه ارواسیا اقدام کرده و در این راستا سازمان دامپزشکی کشور به اتحادیه مذکور تضمین داد که این کارخانجات مقررات بهداشتی دامپزشکی اتحادیه گمرکی ارواسیا را به طور کامل رعایت کنند.

صالح زاده تصریح کرد: هر چند به خاطر اختلاف استاندارد های بهداشتی ایران و اتحادیه ارواسیا، اجرای الزامات اتحادیه مذکور و شروع صادرات با وجود تلاش چشم گیر سازمان دامپزشکی کشور قریب به دو سال به طول انجامید ولی ادامه صادرات بی شک بسیار مشکل تر از شروع آن بوده و در این راستا لازم است سازمان دامپزشکی کشور و مدیران کارخانجات واجد شرایط صادرات فراورده های لبنی ، تمام تلاش خود را علاوه بر حفظ کیفیت و شرایط بهداشتی موجود کارخانجات و فراورده های لبنی معطوف به ارتقاء سطح بهداشتی کنند.

وی ادامه داد: نمایند گان فدراسیون روسیه جهت ارزیابی سیستم نظارت سازمان دامپزشکی، طی چند مرحله از ایران بازدید بعمل آوردند و پس از بررسی مدارک و مستندات ،سیستم نظارتی سازمان دامپزشکی کشور مورد تائید اتحادیه ارواسیا قرار گرفت.

صالح زاده ابراز امیدواری کرد: ضمن ادامه صادرات فرآورده های دامی به اتحادیه ارواسیا شاهد صادرات فراورده های لبنی به اتحادیه اروپا و چین و سایر کشور ها باشیم که در این راستا جهت تسریع در امر صادرات و تعامل با سایر کشور ها و جلو گیری از انرژی و وقت تولید کنند گان و صادر کنند گان لازم است مراجع ذیصلاح برای تولید ، نظارت و صادرات فراورده های دامی مشابه سایر کشور ها ( اتحادیه ارو اسیا ، اتحادیه اروپا ، چین و ... ) باشد.

لازم به ذکر است سازمان دامپزشکی کشور بعد از 2 سال کار مداوم موفق شد که سطح استاندارد کارخانجات لبنی دارای کد IR به سطح استاندارد اتحادیه ارواسیا برساند. در مورخ 21 فروردین ماه 1395 اولین محموله فراورده لبنی (شیر خشک صنعتی) به اتحادیه ارواسیا صادر شد و در تاریخ 28 اردیبهشت 1395 پس از تطبیق با شرایط بهداشتی اتحادیه ارواسیا از گمرک آستاراخان فدراسیون روسیه ترخیص و متعاقب آن یک محموله شیر خشک و یک محموله پنیر کارخانه کاله نیز به اتحادیه مذکور صادر و ترخیص شد.

در حال حاضر 7 کارخانه لبنی دارای کد IR بوده و مراحل صدور این کد برای 8 کارخانه لبنی در دست اقدام است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید