Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

مخالف صادرات هندوانه هستیم/ ارزآوری 125 میلیون دلاری هندوانه

صادرات آب مجازی، مقوله‌ای است که با بحران آب در کشور در تناقض بوده و به نوعی حساسیت‌برانگیز است.

مخالف صادرات هندوانه هستیم/ ارزآوری 125 میلیون دلاری هندوانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، هفته گذشته بود که معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم امضای تفاهمنامه با وزارت کشور، برای مدیریت بهتر بحران اعلام کرد: "قرار است کشاورزان را متقاعد کنیم که تمام کشت سبزی و صیفی را تا پایان برنامه ششم توسعه از فضای باز به گلخانه ببرند."

اما تمام ماجرا به اینجا ختم نشد و این مقام مسئول معتقد است که علاوه بر کاهش ضایعات در سبزی، صیفی و میوه، باید تدبیری اندیشید که صادرات آب مجازی نیز به حداقل ممکن کاهش یابد.

عبدالمهدی بخشنده در آن مراسم گفت: هندوانه یکی از محصولاتی است که با صادرات آن، مقدار زیادی آب را از کشور بیرون برده و از این طریق، با برنامه‌ریزی برای مدیریت کم‌آبی همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشت هندوانه تنها باید برای مصرف داخلی باشد، افزود: کل صادرات این محصول در سال گذشته 560 هزارتن بوده و 125 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گفته بخشنده، با این وجود 10 هزار هکتار از زمین‌های کشت هندوانه در سال 94 به سیستم قطره‌ای مجهز شد و قسمتی از اراضی نیز در ماه‌هایی به زیر کشت رفت که پرباران بوده و از این طریق، آب کمتری لازم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که برنامه‌ریزی‌ها به سمتی پیش رفت تا کشت برنج در استان‌های غیرشمالی را محدود کند، سطح اراضی کشت این محصول از 270 هزار هکتار به 110 هزار هکتار کاهش یافته است. البته ما به‌طور ضمنی مخالف طرح نکاشت هستیم و تنها از طریق کاهش حمایت‌ها سیاست‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سالانه قادر به تجهیز 400 هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: اما با محدودیتی که دولت در تأمین منابع دارد، در حال حاضر 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافته و تنها 250 هزار هکتار به سیستم‌های مدرن آبیاری تجهیز می‌شوند.

بخشنده درباره طرح آبخیزداری تصریح کرد: قرار بود ظرف مدت سه سال در 11 میلیون هکتار از اراضی کشور، طرح‌های آبخیزداری اجرا شود، اما این مقوله هم قربانی کمبود منابع شد و در سال جاری تنها برای 650 هزار هکتار، بودجه تخصیص یافته است.

وی معتقد است: باید نگاه مدیران کشور نسبت به کشاورزی و دامپروری تغییر کرده و متقاعد شوند که کسب‌وکار در این حیطه تعطیلی ندارد و تمام ضروریات آن فوری است، اما هنوز برخی مدیران متوجه فوریت‌های بخش نیستند.

بخشنده با ذکر مثالی در کشور ترکیه، ضرورت کار در کشاورزی را به رخ کشید و یادآور شد: جلسه‌ای در این کشور برگزار شده بود که وزرای کشاورزی چند سرزمین ازجمله ایران در آن حضور داشتند. وزیر کشاورزی ترکیه چندین بار در حین جلسه از بین جمع خارج شد و دوباره بازگشت! علت این بود که قیمت جهانی پنبه کاهش یافته و برای جلوگیری از زیان پنبه‌کاران و همچنین بروز بحران در صنعت پوشاک، این وزیر در همان هنگام، مجوز پرداخت 120 میلیون دلار یارانه را برای پرداخت به این صنعت از رئیس جمهوری ترکیه گرفته بود؛ بنابراین ضرورت و فوریت، دو مقوله‌ای است که مدیران باید در کشاورزی کشور لحاظ کنند.

وی در پایان تأکید کرد: این در حالی است که هم‌اکنون از اعتبار 12 هزار میلیاردی بودجه کشاورزی، تنها یک‌هزار و 200 میلیارد آن تخصیص داده شده و مابقی هنوز به خزانه این بخش تعلق نگرفته است./

V-950316-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید