Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری:

تخلیه 34 هزار روستای کشور از جمعیت در 58 سال گذشته

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری از تخلیه بیش از 34 هزار روستای کشور از سال 1335 تا 1393 به دلایل مختلف به ویژه مشکل کم آبی خبر داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری از تخلیه بیش از 34 هزار روستای کشور از سال 1335 تا 1393 به دلایل مختلف به ویژه مشکل کم آبی خبر داد.
به گزارش ایرنا سیدابوالفضل رضوی روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان در سنندج، آب را اصل حیات و عامل حفظ و پایداری روستاها دانست و گفت: ابتدا به روستاها آبادی گفته می شد و آبادی مکانی است که با آب آباد می شود در همین راستا باید آبادانی در روستاها حفظ شود.
وی با اشاره به تراکم جمعیت کشور در برخی جاها تراکم جمعیت را در غرب کشور چند برابر نیمه شرقی کشور دانست و گفت: متاسفانه نظام برنامه ریزی کشور برخلاف سایر کشورهای جهان که جاذبه آب داشته اند، آب گریز بوده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری نظام برنامه ریزی کشور در زمینه توسعه روستایی را نیازمند بازنگری و اصلاح دانست و افزود:وظیفه سازمان برنامه و بودجه و مدیریت کشور برنامه ریزی برای دستگاه هاست و پس از تصویب مجلس دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند.
رضوی به مساله حاشیه نشینی در کشور اشاره کرد و گفت: در مراکز شهرستان ها و استان ها با مساله حاشیه نشینی مواجه هستیم به طوری که در چابهار 60 درصد مردم، اهواز 35 درصد و تبریز هم 33 درصد جمعیت حاشیه نشین هستند.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد حاشیه نشین های تهران را روستاییان تشکیل می دهد گفت: بررسی ها بیانگر آن است که مساله اقتصادی، تبعیض در ارایه خدمات، عدم حمایت های معنوی از سوی مقامات محلی، منطقه ای و ملی از روستاییان، کم درآمدی روستاییان و عدم شغل مناسب برای تحصیلکردگان روستایی از جمله دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها است.
وی حدود 60 درصد مهاجرت ها را به دلیل درآمد پایین روستاییان نسبت به شهرها عنوان کرد و گفت: از آموزش برخی رشته ها مانند صنایع دستی و صنایع تبدیلی در روستاها غفلت کرده ایم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری احداث و راه اندازی کارخانه رب گوجه فرنگی در شهرها را نادرست دانست و گفت: احداث کارخانه رب گوجه فرنگی در روستاها مناسب است.
رضوی افزود: از هر پنج خانوار روستایی یک نفر داری تحصیلات دانشگاهی است این مهم در برنامه ریزی ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی پنج اصل دانش بنیان بودن، عدالت بنیانی، مردم محوری، درون زایی و برون زایی را جزو پنج اصل مهم اقتصاد مقاومتی دانست.
به گفته وی اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست بلکه افزایش قدرت مردم و کاهش قدرت تصمیم گیران است.
رضوی اقتصاد مقاومتی را رهایی از اقتصاد نفت و افزایش درآمد اقتصادی مردم دانست و افزود: در اقتصاد مقاومتی بر مردم محوری، درون زایی و افزایش توان روستاییان تاکید فراوان شده است.
وی یادآورشد: گسترش مشارکت مردم در مسایل اقتصادی، اجتماعی و کاهش قدرت تصمیم گیران و افزایش توان پاسخگویی مردم از مسوولان مورد توجه ویژه نظام و دولت است.
رضوی افزود: ما در سال جاری در استان کردستان این شیوه را برای عشایر و روستاییان اجرا می کنیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری فراهم کردن امکانات، آسایش و رفاه برای روستاییان را ضروری عنوان کرد و گفت: ساخت و سازها و ایجاد سد در روستاها نباید سبب رانده شدن روستاییان از سکونتگاه های اصلی آنها شود.
رضوی بانک های کشاورزی، سینا، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید را مسوول پرداخت وام به پروژه های روستایی دانست و افزود: این بانک ها مسوولیت ارزیابی مالی پروژه های روستایی را به عهده دارند.
وی سود وام پروژه های روستایی را کمتر از پنج درصد ذکر کرد و افزود: صندوق توسعه ملی 200 میلیارد ریال در این زمینه پرداخت خواهد کرد در صورت جذب این میزان تسهیلات مجددا تمدید می شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری از پرداخت هزینه پروژه های روستایی در استان اعلام آمادگی کرد و نرخ سود توسعه ملی برای طرح های کشاورزی در مناطق محروم را 10 درصد و برای طرح های ادارات صنعتی، معدن و گردشگری را هم 14 درصد ذکر کرد.
وی یادآورشد: در صورت تایید پروژه های روستایی از سوی استانداری و ارسال آن به تهران بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی و پست بانک موظف به پرداخت تسهیلات هستند.
رضوی سود وام طرح های کشاورزی در روستاهای مرزی را صفر درصد و سود تسهیلات روستاهای غیر مرزی را سه درصد ذکر کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید