Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی؛

لحظاتی دیگر از رقم ماشک علوفه‌ای "لامعی" و دو رقم چغندرقند "شکوفا" و "مطهر" رونمایی می‌شود

عصر امروز از دو رقم چغندرقند "شکوفا" و "مطهر" با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود.

لحظاتی دیگر از رقم ماشک علوفه‌ای "لامعی" و دو رقم چغندرقند "شکوفا" و "مطهر" رونمایی می‌شود


رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از رونمایی دو رقم "شکوفا" و "مطهر" با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

باقر محمودی افزود: "شکوفا" رقمی مونوژرم (تک‌جوانه)، مقاوم به بیماری ریزومانیا و نماتد سیستی (رقمی دومقاومته) است که سال گذشته معرفی شد و همزمان امتیاز تکثیر آن به شرکت توسعه گیاهان قندی واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون هفت‌هزار واحد از این رقم را برای کشت در سال 95 به قیمت یک میلارد تومان فروخته و این رقم در 250 هکتار از اراضی چغندرقند در سال 95 کشت شده است.

محمودی ادامه داد: "مطهر" نیز رقمی پلی‌ژرم (چندجوانه‌ای) و مقاوم به ریزومانیا است که برای کشت در اراضی کوچک و کشاورزی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکثیر و توزیع این رقم نیز به شرکت توسعه گیاهان قندی واگذار شده است و در سال گذشته 20 تن از این رقم به تولید رسید و در سال جاری نیز حدود پنج تن بذر رقم مطهر فروخته شده است.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت ارقام پلی‌گرم در کشور کمتر از پنج درصد بوده و مختص کشاورزان سنتی که امکان کشت مکانیزه را ندارند، است.


رونمایی از ماشک علوفه‌ای رقم لامعی

در ادامه، محقق بخش گیاهان علوفه‌ای مؤسسه تحقیقات دیم کشور نیز از رونمایی ماشک علوفه‌ای، رقم "لامعی" امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و ویژگی‌های این رقم را مناسب بودن آن برای کشت پاییزه در مناطق سرد و معتدل کشور، یک‌ساله بودن آن، کاشت آن در تناوب با غلات و کیفیت تغذیه‌ای مشابه با یونجه برشمرد.

خشنود علیزاده با بیان اینکه این رقم را می‌توان جایگزین آیش کرد، اظهار داشت: رقم لامعی در سال زارعی 96 - 1395 در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و کشت خواهد شد./

A-950311-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید