Iranian Agriculture News Agency

همایش ایران و واتیکان در فائو/ تلاش برای مبارزه مشترک با گرسنگی در جهان از طریق کاهش ضایعات غذا

ایران و واتیکان با برگزاری همایشی در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در شهر رم، بر کاهش ضایعات محصولات غذایی به عنوان تنها راه کوتاه مدت برای مقابله با گرسنگی در جهان تاکید کردند

همایش ایران و واتیکان در فائو/ تلاش برای مبارزه مشترک با گرسنگی در جهان از طریق کاهش ضایعات غذا


همایش ایران و واتیکان در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در شهر رم با عنوان « لزوم همکاری های تنگاتنگ بین المللی برای کاهش ضایعات مواد غذایی در حوزه امنیت غذا، چالشی برای جوامع بین المللی» توسط نمایندگی دائم ایران در فائو و با همکاری نمایندگی واتیکان در این سازمان و هماهنگی سفارت ایران در واتیکان، در حاشیه یکصد و چهل و چهارمین نشست شورای فائو برگزار شد .

به گزارش ایانا، هدف از همایش که بعد از ظهر دیروز دوشنبه تشویق دولت ها، سازمان های بین الدول و جوامع مدنی برای همکاری عملی در جهت کاهش ضایعات مواد غذایی برای نیل به هدف تولید غذای کافی، سالم و مغذی برای همه و حذف گرسنگی در جهان عنوان شد و 'خوزه گراسیانو داسیلوا' مدیر کل فائو و برخی وزرا و سفیران و نمایندگان 192 کشور عضو فائو در آن حضور یافتند .

داسیلوا، 'مجید دهقان شعار' سفیر و نماینده ایران در فائو، کاردینال 'لوئیس آنتونیو تاگله' رئیس موسسه بین المللی کاریتاس و نماینده ویژه پاپ، 'کیکا ارلانو' نماینده پاپ در سازمان های فائو، ایفاد و برنامه جهانی غذا، 'استامولیس' معاون مدیرکل بخش تغذیه و سیستم غذای فائو و 'جراردو پاتاکونی' مسوول سازمان صنایع کشاورزی 'یونیدو' سخنانی در این همایش درباره کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ایراد کردند .

کاردینال تاگله با اشاره به همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و واتیکان علیه گرسنگی در جهان، به خبرنگار ایرنا گفت: تمام کشورهای دارای حسن نیت به دنبال راهی صحیح برای مقابله با مساله گرسنگی هستند و ما دعا می کنیم تا این حسن نیت در تمام انسان ها و ملت ها تبدیل به اقدامی به سوی اجرای منافع مشترک شود .

دهقان شعار سفیر و نماینده ایران در فائو در این رابطه به خبرنگار ایرنا در رم گفت: این همایش در رابطه با یکی از مشکلات عمده جامعه بشری، یعنی بحث جدی کمبود غذا بود. هم اکنون جامعه بشری با مشکل جدی کمبود غذا مواجه است و بر اساس آمار سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد فائو، 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند .

وی کاهش ضایعات محصولات غذایی را تنها راه کوتاه مدت برای مقابله با گرسنگی در جهان عنوان کرده افزود: فائو تخمین می زند سالانه 1.3 میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود که بخشی از آن در زمینه تولید و برداشت و بخشی دیگر نیز بر اثر اسراف مردم ضایع می شود .

وی گفت: بحثی که امروز در میان کشورهای عضو فائو (193 کشور) مطرح شد، تشویق برای آگاهی رسانی به مردم و ارائه کمک های فنی به کشاورزان، بویژه زارعان کوچک با زمین های کوچک در جهت کاهش ضایعات بود. نقش کلیدی فائو و سازمان یونیدو که مسوول صنایع کشاورزی دنیا است بسیار با اهمیت است .

دهقان شعار ادامه داد: در این همایش قرار شد سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و فائو به همراه سایر کشورها در قالب همکاری های جنوب جنوب و شمال جنوب همکاری کرده لوازم فنی و ماشین های کشاورزی را برای کشاورزان خرد که 70 درصد تولیدات غذای دنیا را بر عهده دارند، فراهم کنند تا بدین صورت از ضایعات محصولات کشاورزی کاسته شود .

سفیر ایران در فائو، امنیت غذایی را به معنای دسترسی همه مردم در هر زمان به مواد غذایی کافی، سالم و مغذی برای یک زندگی سالم و فعال خواند و افزود: ضایعات مواد غذایی مستقیما بر امکان دسترسی به مواد غذایی کافی ، سالم و مغذی برای همه تاثیر گذار است. از بین بردن گرسنگی در جهان و دست یابی به هدف توسعه پایدار SDGs ، مستلزم همکاری سازمان های بین المللی فائو ، یونیدو دیگر آژانس های سازمان ملل متحد برای ارائه پشتیبانی فنی به کشاورزان و دیگر عاملان زنجیره ارزش برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در زمان برداشت و پس از برداشت می باشد و به طور مستقیم با حذف گرسنگی و نیل به هدف توسعه پایدار و دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه، و ترویج کشاورزی پایدار در ارتباط است .

وی اضافه کرد: 'در ایران با وجود محدودیت رو به افزایش منابع تولید، خشکسالی های فراگیر و صرف هزینه های بسیار زیاد توسط بهره برداران سخت کوش بخش کشاورزی کشور برای تولید محصولات زراعی و باغی ، بخش قابل توجه دسترنج این عزیزان به دلایل مختلف، خاصه مشکلات فنی و روزآمد نبودن فن آوری به کار رفته در ماشین آلات کشاورزی، تحت عنوان ضایعات از چرخه مصرف ملی خارج می گردد .

' با توجه به حجم بسیار زیاد ضایعات محصولات کشاورزی در زمان برداشت و پس از آن در ایران، کاهش ضایعات کشاورزی برای کاهش واردات محصولات زراعی، بویژه گندم، دانه های روغنی و برنج، از اولویت بالایی برخوردار است و بر اساس بررسی های فنی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد فائو که با همکاری صمیمانه بخش های اجرایی ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، رفع مشکلات فنی ماشین آلات کشاورزی (شامل ماشین های دقیق کار بذر، کمباین برداشت، کوبنده و خشک کن ها)، فرآوری، افزایش کیفیت بذر و روزآمد کردن فناوری های استفاده شده در ساخت ماشین آلات کشاورزی بطور قطع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و موجب کاهش ضایعات محصولات زراعی کشور می شود .

' لذا نمایندگی ایران در فائو در تلاش است با توجه به توان علمی سازمان های فائو و یونیدو و از طریق همکاری های فنی بخش کشاورزی با این سازمان ها، به رفع نقیصه های یاد شده که بخش زیادی از این ضایعات محصولات کشاورزی کشور را کاهش می دهد، همت گمارد /'.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید