Iranian Agriculture News Agency

فست‌فود بخورید، مار پیتون ببرید!


فعالان حقوق حیوانات به انتخاب مار پیتون به عنوان جایزه «بزرگ» یک مسابقه آنلاین اعتراض دارند اما مسئولان محیط زیست می‌گویند مجوزهای لازم برای این موضوع پیشتر دریافت شده است.

گردانندگان یک سایت سفارش غذای آنلاین برای سرگرم کردن مخاطبان خود مسابقات گوناگونی برگزار کرده‌اند اما جایزه‌ای که برای آخرین مسابقه این سایت انتخاب شده اعتراض فعالان حقوق حیوانات را به دنبال داشته است.

سایت مذکور که پیش از این مسابقاتی همچون فکر بکر و گل یا پوچ را برگزار کرده بود، یک عدد مار پیتون را به عنوان جایزه «بزرگ» مسابقه مار و پله اعلام کرده است.

با این حال سازمان محیط زیست برای این جایزه مجوز مستقلی صادر نکرده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در آغاز از این جایزه ابراز بی‌اطلاعی کرده و آن را غیرقانونی عنوان کرد.

با وجود این علی تیموری پس از پیگیری‌های بیشتر، جایزه این مسابقه آنلاین را قانونی دانست و توضیح داد: این سایت مار یاد شده را از شرکتی تهیه خواهد کرد که مجوزهای قانونی دارد اما این موضوع را روی سایت به درستی اطلاع‌رسانی نکرده بود که پس از پیگیری ما آن را اصلاح کرد.

به گفته وی فروشگاهی که مار را به این سایت تحویل خواهد داد همه مجوزهای قانونی را دارد و «جایزه» مسابقه نیز از طبیعت صید نشده و در اسارت پرورش یافته است.

تیموری تأکید کرد: فروش و حتی نگهداری از حیوانات خاص، دستورالعمل مشخصی دارد و هرکس که این «جایزه» را برنده شود هم باید از محیط زیست مجوزی جداگانه دریافت کند.

مدیر بازاریابی این موسسه نیز در واکنش به شبهات مطرح شده درباره جایزه مار و پله اعلام کرد: ما مار بال پیتون را از کسانی تهیه می‌کنیم که همه مجوزهای لازم را دارند و لینک آن‌ها را هم روی سایتمان گذاشته‌ایم و این موضوع را روی سایتمان هم توضیح داده‌ایم.

مهراد عبدالرزاق درگفتگو با خبرنگار مهر تأکید کرد: این مجموعه مجوزهای لازم را از دامپزشکی و محیط زیست دارند.

وی به این انتقاد که چرا باید مارهایی که از حیات وحش قاچاق شده‌اند را به عنوان جایزه به خانه شهروندان برد پاسخ داد: ماری که به عنوان جایزه تعیین شده در اسارت تکثیر شده است و این موضوع که این حیوانات را از طبیعت قاچاق کرده‌اند درست نیست.

این مدیر بازاریابی درباره مجوزهای لازم برای نگهداری این مار جذاب توضیح داد: فرایندهای قانونی مربوط به مجوزهای نگهداری را مجموعه فروشنده اصلی انجام می‌دهد. برای کسی هم که برنده شود و از میان جوایز مار را انتخاب کند باید مجوز نگهداری صادر شود و برای او یک گواهی صادر خواهد شد که نشان می‌دهد این مار پرورشی بوده و از طبیعت گرفته نشده است و فروشش هم مجاز است. به این ترتیب نگهداری این مار هم نه قاچاق از طبیعت، که همچون نگهداری ماهی در آکواریوم است و در اساس فرقی ندارد.

عبدالرزاق در توضیح اینکه چرا اساساً طرحی با عنوان مار و پله برای خدمات سفارش آنلاین غذا انتخاب شده است توضیح داد: اگر سایت ما را دنبال کرده باشید ما پیش از این هم صفحاتی با عنوان «فکر بکر» و «گل یا پوچ» داشتیم. تلاش ما این بوده که با روش‌های خلاقانه مخاطب را سرگرم کنیم و در عین حال به او نشان بدهیم که خرید اینترنتی علاوه بر راحت‌تر بودن و درست‌تر بودن، امکانات اضافی دیگری را نیز فراهم می‌کند.

اکنون باید دید پرورش مار پیتون در اسارت و تهیه آن از فروشگاهی که مجوزهای محیط زیستی لازم را دارد فعالان حقوق حیوانات را قانع خواهد کرد یا تعیین یک حیوان به عنوان جایزه مسابقات آنلاین همچنان مورد اعتراض این فعالان خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید