Iranian Agriculture News Agency

برگرداندن دشت های آبی ایران به حالت عادی بیش از صد سال زمان می برد

رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: اگر بخواهیم دشت های آبی را به وضعیت عادی برگردانیم و سفره های آب به حالت اولیه خودش برگردد، در حالت ترسالی صد سال، میانسالی 130 سال و خشکسالی 170 سال باید صبر کنیم.

به گزارش ایرنا احمد علوی روز دوشنبه در همایش استانی بحران آب و مدیریت اقتصاد کشاورزی در سیرجان افزود: ما 609 دشت یا کاسه آبی در کشور داریم و 90 درصد منابع آبی ما در 300 دشت است که وضعیت این دشت ها بحرانی است.
وی گفت: سال ها این همایش ها را برگزار می کنیم اما مشکلی را نمی توانیم حل کنیم.
وی افزود: طی چند سال گذشته بحث اصلی آب ایران این بوده چه اتفاقی افتاده است که ما به این نقطه رسیده ایم اما در کشور ما متاسفانه مساله یابی وجود ندارد وقتی مساله یابی اتفاق نمی افتد می گذرد و به نقطه بحران و بعد از آن به هشدار می رسیم.
رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران بیان کرد: در 40 سال گذشته در این مورد مساله یابی نکردیم و وضعیت بحرانی شده و اکنون به وضعیت هشدار رسیده است.
وی گفت: وقتی به وضعیت بحران می رسیم اگر راه حل منطقی ارائه دهیم می گوییم وقت نداریم و باید سریع کاری را انجام دهیم که در مملکت صدا کند.
علوی افزود: ریشه بحران آب چند مورد است که اولین آن تکنولوژی است به طور مثال ما 40سال قبل از چاه های دهانه گشاد و قنات برداشت می کردیم که تمدن ایران را چند هزار سال حفظ کرده بود اما وقتی تکنولوژی چاه عمیق آمد مدیریت نکردیم و به این نقطه رسیدیم.
وی اظهار کرد: البته نه این که تکنولوژی به ذات نامناسب باشد، ما استفاده از تکنولوژی را مدیریت نکردیم.
وی گفت: ما در 48 سال گذشته کمتر از هشت درصد کاهش نزولات آسمانی را داشته ایم که حداکثر هشت درصد تاثیر داشته است و اکنون بیش از 110 درصد از منابع آبی تجدید پذیر استفاده می کنیم.
رئیس اندیشکده تدبیر آب با اشاره به این که خشکسالی با تاخیر خودش را نشان می دهد، افزود: هر مسئولی که پشت تریبون قرار می گیرد ، راحت ترین راه توجیه بحران را مساله خشکسالی بیان می کند در حالی که این تمدن ایرانی چند هزار سال با همین اقلیم و خشکسالی به اینجا رسیده است.
وی دلیل دوم را مسائل حقوقی و مقررات مربوط به آب دانست و گفت: زمانی در این کشور آب مالکیت داشته است و سال 1347 اتفاق ناگواری رخ داد و این بود مالکیت آب را برداشتیم و به جایش حق بهره برداری را قرار دادیم و سال 1361 قانون توزیع عادلانه آب همان حق بهره برداری را هم از بین بردیم.
علوی گفت: سال 1354 دشت سیرجان محدوده ممنوعه اعلام شد و مصرف کننده جدید چه آب شرب، صنعت یا کشاورزی به هیچ وجه نباید به آن افزوده می شد اما بیش از یکهزار و 400 حلقه چاه حفر شده و در آن سال این تعداد کمتر از 300 حلقه بوده است.
وی خطاب به بهره برداران بیان کرد: شما خودتان باید وارد عمل شوید و تشکل و بازار آب ایجاد کنید تا این تمدن حفظ شود.
اندیشکده تدبیر آب ایران از آبان ‌ماه سال 1391 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان به‌منظور توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد فضای تعامل و گفتگو میان ارکان مختلف جامعه، محیط کسب و کار و تشکیلات بخشی و فرابخشی مدیریت آب در کشور در مسیر بهبود حکمرانی آب، تاسیس شد.
در این همایش که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و فرماندار سیرجان حضور داشند از 10 کشاورز نمونه سیرجان نیز تجلیل شد.
مرکز شهرستان سیرجان در 170 کیلومتری غرب کرمان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید