Iranian Agriculture News Agency

بررسی پیشنهاد تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها

کمیسیون گردشگری اتاق تهران در ادامه بررسی چگونگی ساماندهی تعطیلات، هفدهمین نشست خود را نیز به بررسی همین موضوع اختصاص داد. اعضای این کمیسیون پیشنهاد افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و تغییر روزهای آن از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه را مطرح کردند. آنها همچنین خواستار توزیع مناسب تعطیلات در طول سال هستند.

به گزارش ایانا، در ابتدای این جلسه، محسن مهرعلیزاده، رییس این کمیسیون گزارشی از جلسات کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اتحادیه خاورمیانه انگلستان ارائه کرد و گفت: این اتحادیه، دارای ۴۵۰ عضو از بخش‌های صنعتی، تجاری، بانکی و حقوقی و همچنین گردشگری و ساخت هتل است. حدود سه ماه پیش نمایندگان این اتحادیه میهمان اتاق شدند و هدف آنها از عزیمت به ایران آشنایی با بازار ایران بود. او ادامه داد: این اتحادیه در ادامه مذاکرات خود جلساتی با یکی از هلدینگ‌هایی ایرانی که پروژه‌های تعریف شده، برای سرمایه‌گذاری داشتند، برگزار کرده و حتی به توافقات مشخصی با یکدیگر دست یافته‌اند.

ارتباط‌مان با دنیا ۴ روز قطع است

آن طور که سایت اتاق تهران گزارش داده، پس از ارائه این گزارش توسط مهرعلیزاده، محمدرضا خائف، عضو کمیسیون گردشگری با اشاره به اهمیت ساماندهی تعطیلات پیشنهاد کرد که کمیسیون از طریق مکاتبه با دولت و مجلس این امر مهم را مورد پیگیری قرار دهد. او گفت: آخرین کشور مسلمانی که تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داد، افغانستان بود و در حال حاضر ایران تنها کشوری است که روزهای پنجشنبه نیمه‌تعطیل و جمعه تعطیل است. در چنین شرایطی، ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا حدود ۴روز قطع است. او همچنین با اشاره به اینکه تمرکز تعطیلات در ایام نوروز نیز مشکلات بسیاری را به وجود آورده و ضرورت دارد، تعطیلات در طول سال توزیع متوازنی پیدا کند.

در ادامه، مهرعلیزاده به گزارش مقایسه‌ای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از وضعیت تعطیلات در ایران و سایر نقاط جهان پرداخت و گفت: بر اساس این گزارش، ایران با ۲۷ روز تعطیل مناسبتی پس از سریلانکا دارای بیشترین تعداد روز‌های تعطیل مناسبتی است. در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که در ایران روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات پایان هفته محسوب می‌شود، بسیاری از کشورهای مسلمان به منظور هماهنگی با سایر کشورهای جهان، روزهای شنبه و جمعه را به عنوان تعطیلات آخر هفته خود انتخاب کرده‌اند. او سپس به تعداد روزهای تعطیل در برخی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی اشاره کرد و گفت: تعداد تعطیلات رسمی در آمریکا ۷ روز، برزیل ۸ روز، کانادا ۹ روز و آلمان و انگلیس ۹ روز است.

طرح ساماندهی تعطیلات تاکنون ۱۱ بار به مجلس رفته است
محسن رنجبر که به نمایندگی از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست حضور یافته بود، گفت: موضوع ساماندهی تعطیلات در سه دهه گذشته، یازده بار به مجلس رفته و عودت داده شده است. هم‌چنین مطالعات متعددی از سوی نهادهای مختلف با محوری این موضوع صورت گرفته و تاکنون به نتیجه نرسیده است. او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بحث تعطیلات وجود دارد، دو تقویمه بودن ایرانیان است که موجب سیال بودن روزهای تعطیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته به دلیل سیال بودن تعطیلات مذهبی و همراه شدن این تعطیلات با روزهای پنجشنبه و جمعه، روزهای تعطیل به طور متوسط به ۲۰ روز می‌رسد.

رنجبر گفت: یکی دیگر از مشکلات عدم هماهنگی تعطیلات اداری با تعطیلات آموزشی است. همچنین فاصله بزرگی میان آخرین تعطیلی نظیر ایام نوروز تا تعطیلی بعدی وجود دارد و به محض تعطیل شدن چند روز شاهد افزایش شدید تردد در جاده‌ها هستیم. او با اشاره به حساسیت‌هایی که روی موضوع تعطیلات وجود دارد، پیشنهاد کرد که اتاق تهران در گام نخست افزایش تعداد تعطیلات پایان هفته را مورد پیگیری قرار دهد. او گفت: موضوع ساماندهی تعطیلات اکنون در شورای اجتماعی وزارت کشور در دست بررسی است و پیشنهاد ما در این شورا این بوده که تعطیلات زمستانی هم تعیین شود تا توزیع سفر‌ها در کشور تحقق پیدا کند و مناطق جنوبی نیز از گردشگری مردم منتفع شوند.

ناصر عندلیب، معاون آموزش اتاق تهران نیز پیشنهاد کرد که کمیسیون این موضوع را با رویکرد اثرگذاری این تعطیلات بر بهبود فضای کسب‌وکار دنبال کند. یعقوب امین‌زاده، کارشناس کمیسیون گردشگری نیز گفت: دولت، مجلس و سایر نهادها، موضوع ساماندهی تعطیلات را به صورت تک‌تک مورد پیگیری قرار داده و به نتیجه نرسیده‌اند و این بیم وجود دارد که پیگیری‌های اتاق هم به همین سرنوشت دچار شود. بنابراین برای به ثمر نشاندن این بحث ضرورت انسجام ملی احساس می‌شود.

در نهایت پس از بحث و بررسی این موضوع مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا گزارش‌های مربوط به موضوع تعطیلات را جمع‌آوری کرده و برای بررسی و تدوین نهایی به کمیسیون ارائه دهد تا نتیجه به هیات رییسه اتاق تهران برای پیگیری‌های بعدی واگذار شود. اعضای این کمیسیون همچنین مباحثی را در مورد ضرورت‌های توسعه گردشگری حلال مطرح کردند که ادامه بحث به جلسه آتی این کمیسیون موکول شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید