Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن جنگل‌داری در جریان انتخابات این نهاد خواستار شد:

هیات مدیره جدید انجمن جنگل‌بانی شناخته شد/ توسعه چتر حمایتی جنگل‌بانان

اخوان، پورمقدم، شامخی، غیبی، زاهدی و خانم ایمانی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن جنگل‌بانی انتخاب شدند.



سبزینه - لیلا مرگن: دیروز اعضای انجمن جنگل‌بانی دور هم جمع شدند تا اعضای هیئت مدیره جدید خود را برای یک دوره سه ساله شناسایی کنند؛ البته این مراسم هم تحت تأثیر شهادت فضل‌اله علیپور قرقبان شهرستان نور قرار داشت و بخشی از اظهارات سخنرانان نشست دیروز به مظلومیت این قرقبان شهید اختصاص یافت.

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگل‌بانی، در جریان برگزاری مجمع عمومی این انجمن قبل از آن‌که به تشریح فعالیت‌های این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین سازمان تخصصی مردم‌نهاد در بخش جنگل بپردازد، از نبود چتر حمایتی برای جنگل‌بانان کشور انتقاد کرد.
به گفته وی در کشور قوانین نامناسب و گاه عجیبی در ارتباط با جنگل‌بانان وجود دارد. این افراد در درگیری‌ها اگر از خود دفاع کرده و کشته شوند، شهید نامیده می‌شوند، در حالی که اگر در همان نزاع، قاچاقچیان مورد اصابت گلوله جنگل‌بانان قرار گیرند، آن جنگلبان قاتل به حساب آمده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. رئیس انجمن جنگل‌بانی با اشاره به این نکته که شرایط پیش آمده برای قرقبان شرکت قدس رضوی در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر است، بر بررسی ریشه‌ای مسائل و مشکلات مرتبط با معضل قاچاق چوب تأکید کرد. وی ادامه داد: اگرچه بسیاری از مصائب را مرتبط با فقر فرهنگی جامعه قلمداد می‌کنیم؛ اما چه کسی باید این مشکلات فرهنگی را از بین ببرد. کیادلیری، انجمن جنگل‌بانی را رابطی بین سازمان‌های متولی بخش جنگل اعم از تحقیق، اجرا و آموزش معرفی کرد. به گفته وی این انجمن به دور از غرض‌ورزی همواره تلاش کرده تا نظرهای فنی خود را به گوش مسئولان ذی‌ربط برساند.
رئیس انجمن جنگل‌بانی همچنین با اشاره به وضع برخی قوانین نامناسب در مجلس گفت: اگرچه باید به خواسته افراد نیازمند توجه شود، اما افراد آزمندی هستند که با استفاده از قوانین به دنبال دست‌اندازی به منابع طبیعی و ملی هستند.
متأسفانه شاهد هستیم که مجلس نیز با تصویب قوانینی که گاه منافع مردم محلی را دنبال می‌کند، به معضلات موجود در منابع طبیعی کشور دامن می‌زند. وی با اشاره به تلاش انجمن برای مقابله با تصویب قوانین مخرب عرصه‌های طبیعی، بیان کرد: انجمن اقدامات زیادی را برای مقابله با اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید انجام داد. همچنین با همکاری استادان دانشگاه‌های سراسر کشور و کمپین تشکیل شده توانست از تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در مجلس نهم جلوگیری کند.
کیادلیری مقابله با ساخت و سازهای مخرب در البرز مرکزی و تعدیل ارتفاع سد شفارود را ناشی از فعالیت این انجمن در کنار سایر فعالان محیط زیست معرفی کرد. به گفته وی فقدان حمایت مالی اعضاء و دستگاه‌های فعال در بخش منابع طبیعی سبب شده که انجمن جنگل‌بانی در سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود.
تکیه اصلی سمن‌ها بر حق عضویت اعضاء
ارسطو سعید، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، که در جلسه دیروز به عنوان عضو هیئت رئیسه مجمع سخن می‌گفت، عدم اتکای سازمان‌های مردم‌نهاد به اعتبارات دولتی را مهم‌ترین خصوصیت این سازمان‌ها دانست. وی افزود: اگر سازمان‌های مردم‌نهاد از دولت پول دریافت کنند، مدیون سیستم‌های دولتی خواهند شد و نمی‌توانند استقلال رأی داشته باشند. در حالی‌که سمن‌ها باید به صورت مستقل نظرهای کارشناسی خود را ارائه دهند و حرف‌های خود را سانسور نکنند.
سعید، سازمان‌های مردم‌نهاد را به دو دسته فنی و سیاسی تقسیم کرد و افزود: NGO‌های فنی باید از طریق پولی که اعضاء به عنوان حق عضویت پرداخت می‌کنند، هزینه‌های خود را تأمین کنند.
وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: سمن‌ها باید اعمال قدرت کرده و وظیفه سازمان جنگل‌ها را به این مجموعه گوشزد کنند.
این عضو هیئت رئیسه با اشاره به بررسی‌های انجام شده در زمینه تخریب جنگل‌ها بیان کرد: سازمان جنگل‌ها بیش از یک قرن قدمت دارد. در بررسی‌های انجام شده در زمینه تخریب جنگل تصور می‌کردیم که در دوران حاکمیت استعمار انگلیس زمینه حذف جنگل‌های کشور فراهم شده است؛ اما به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل سازمان جنگل‌ها و دانشکده منابع طبیعی، روند تخریب تشدید شده است. البته وی نام دانشکده منابع طبیعی را به این دلیل در کنار سازمان جنگل‌ها قرار داد که به عنوان عضو هیئت علمی این دانشکده، یک طرفه از بخش اجرا انتقاد نکرده باشد.
انتخاب هیئت مدیره جدید
انجمن جنگل‌بانی از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده و محفلی برای حضور کارشناسان دانش‌آموخته جنگل است. این انجمن در بدو تأسیس تا حدودی غیر فعال بود؛ اما از نظر حاضران در مجمع عمومی دیروز، این تشکل در دو دوره اخیر از نظر برگزاری نشست‌های تخصصی و واکنش به وقایع مبتلابه جنگل، فعال‌تر عمل کرده است.
انجمن جنگل‌بانی در حال حاضر بیش از 200 عضو دارد که 110 تن از این اعضاء در مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره جدید حضور یافتند.
بر اساس اساس‌نامه این انجمن اعضای هیئت مدیره نمی‌توانند بیش از دو دوره در این سمت باقی بمانند. نماینده وزارت علوم نیز در جلسه دیروز با گوشزد کردن این مسأله تأکید کرد که اگر اعضای هیئت مدیره قبلی حدود 75 درصد آرای حاضران در جلسه را کسب کنند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
پس از سخنان نماینده وزارت علوم، داوطلبان برای فعالیت به عنوان هیئت مدیره جدید نام‌نویسی کرده و رأی‌گیری آغاز شد. بر این اساس هادی کیادلیری، باریس مجنونیان، محمدرضا گنجی، رضا اخوان، کامران پور مقدم، تقی شامخی، فریبرز غیبی، قوام‌الدین زاهدی، گرجی ایمانی و کاظم نصرتی نصرآبادی به ترتیب 79، 78، 76، 65، 61، 47، 42، 28، 23 و 20 رأی کسب کردند.
بر اساس قوانین، پنج نفر اول که بیشترین رای را کسب کرده‌اند باید به عنوان اعضای هیئت مدیره سه سال آینده انتخاب می‌شدند؛ اما از آن‌جا که هادی کیادلیری و باریس مجنونیان بیش از دو دوره در انجمن جنگل‌بانی فعالیت داشتند و برای ادامه حضور نیاز به کسب 82 رأی از حاضران در جلسه داشتند، اعضای انجمن جنگل‌بانی با این دو تن خداحافظی کردند تا فضا برای فعالیت افراد جدید و حضور یک زن در هیئت مدیره انجمن گشوده شود. به این ترتیب اخوان، پورمقدم، شامخی، غیبی، زاهدی و خانم ایمانی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انتخاب شدند.
نبود زنان در هیئت مدیره انجمن جنگل‌بانی موضوعی بود که از سوی اندک بانوان حاضر در جلسه مورد نقد قرار گرفت، زیرا زنان جنگل‌بان معتقدند که مردان به حضور جنس مخالف در عرصه جنگل اعتقادی نداشته و این مسأله را به رأی‌گیری در انتخابات انجمن هم تسری می‌دهند. اما دو تن از اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی دیروز در نطق‌های جداگانه‌ای تأکید کردند که زنان برای حضور فعال‌تر در انجمن باید برنامه داشته و رایزنی لازم برای کسب رأی را پیش از انتخابات انجام دهند. البته حذف کیادلیری از انجمن جنگل‌بانی هم با اعتراض مواجه شد اما ناصر مقدسی عضو هیئت رئیسه مجمع تاکید کرد قانون گاهی بی‌رحم می‌شود. وی خطاب به دوعضو حذف شده گفت: شما خداحافظی قهرمانانه‌ای خواهید داشت و این رای نشان می‌دهد اعضا از عملکرد شما راضی هستند.
در انتخابات دیروز حسین سردابی نیز به عنوان بازرس اصلی انجمن جنگل‌بانی و فرید کاظم نژاد به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید