Iranian Agriculture News Agency

مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک معاونت باغبانی:

کشت ارگانیک رونق را به روستاها بازمی‌گرداند/ توسعه 200 هزار هکتاری باغ‌های ارگانیک در پنج سال آینده

عدم مدیریت علمی ارگانیک در سطح کشور، باعث افت تولید در این محصولات شده است، در حالی که مدیریت صحیح در تولید محصولات ارگانیک می‌تواند منجر به افزایش تولید و درآمد شود.

کشت ارگانیک رونق را به روستاها بازمی‌گرداند/ توسعه 200 هزار هکتاری باغ‌های ارگانیک در پنج سال آینده


مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در کشور 48 هزار هکتار است، گفت: در زمینه باغبانی در تولید این محصولات در ابتدای راه هستیم و تنها 12 هزار هکتار از این اراضی به باغ‌ها اختصاص دارد، با جمع‌آوری آمارهای کل کشور و تدوین دستورالعمل‌های تولید محصولات ارگانیک درباره تغذیه باغ‌ها و مبارزه با آفات در حال راه‌اندازی سیستمی جهت ساماندهی تولید این محصولات و توسعه ارگانیک هستیم.

احمد اصغرزاده با اشاره به اینکه در تولید محصولات ارگانیک، کشش بازار حرف نخست را می‌زند، افزود: در صدد هستیم در توسعه باغ‌های ارگانیک، بیش از تولید اقدام به بازاریابی کنیم، به‌عنوان مثال انگور ارگانیک در دنیا مشتریان زیادی دارد و با توجه به تولید انگور در استان‌های ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی با حداقل عناصر شیمیایی بر آن شدیم با مدیریت صحیح، این محصول را در استان‌های ذکرشده تا یک سال آینده ارگانیک تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کشور در تولید نهاده‌های ارگانیک و عوامل بیوکنترل مطلوب و در این باره پایه‌های تولید محصولات ارگانیک در کشور موجود است و تنها باید بتوانیم اقدام به تولید بذر، قلمه، پایه و نهال ارگانیک کنیم.

اصغرزاده ادامه داد: هیچ بودجه سازماندهی‌شده‌ای برای تولید محصولات ارگانیک وجود ندارد، در تلاش هستیم تا بتوانیم از بودجه‌های بین‌المللی داخلی و جانبی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای پنج سال آینده توسعه 100 تا 200 هزار هکتاری باغ‌های ارگانیک است، از تدوین برنامه‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح خبر داد.

مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از دلایل گران بودن محصولات ارگانیک به بالا بودن هزینه کارگری، گران بودن نهاده‌ها در تولید این محصولات و افت محصول اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه مدیریت تولید محصولات ارگانیک بر اساس دانش روز نیست و به همین علت شاهد افت محصول در تولید ارگانیک هستیم، در صورتی که انتظار می‌رود با انجام مدیریت علمی ارگانیک هیچ افت محصولی دیده نشود.

اصغرزاده تأکید کرد: در وضعیت موجود کشور که میانگین تولیدات بالا نیست، اگر مدیریت ارگانیک داشته باشیم، نه‌تنها با کاهش محصولات روبه‌رو نخواهیم شد، بلکه افزایش تولید نیز خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: امروز تولید محصول ارگانیک به معنای استفاده از آخرین دانش روز فیزیولوژی، مبارزه با آفات و بیماری و تغذیه است که مجموع‌شان می‌تواند منجر به افزایش محصول شود تا در بلندمدت شاهد نزدیک شدن قیمت تمام‌شده تولید محصولات ارگانیک به محصولات غیرارگانیک باشیم.

اصغرزاده با بیان اینکه تقاضا باعث افزایش تولید محصول می‌شود، گفت: جامعه باید خودبه‌خود به سمتی پیش رود که نیاز به تولید این محصولات همه‌گیرشده و افراد برای حفظ سلامت خود و محیط زیست به مصرف محصولات ارگانیک روی آورند.

وی همچنین افزود: با توجه به بالا رفتن استانداردهای روز دنیا درباره باقیمانده کود و سم در محصولات، تولید محصولات معمول به تدریج مهار می‌شود و این خود انگیزه حرکت دنیا به سمت تولید ارگانیک است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه هیچ کشوری در دنیا تولید ارگانیک 100 درصد ندارد و در بیشترین میزان 25 درصد سطح زیر کشت در برخی کشورها به محصولات ارگانیک اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: ما نیز در صدد نیستیم کل باغبانی کشور را ارگانیک کنیم، اما می‌توانیم از تجارب مثبت کشورهایی همچون هند استفاده کنیم که تمایل به سمت ارگانیک، نه‌تنها باعث افت محصول در این کشورها نشد، بلکه با مدیریت صحیح شاهد افزایش محصول و درآمد نیز بوده‌اند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در کشور با توسعه ارگانیک بتوانیم رونق را به روستاها بازگردانیم، ادامه داد: زمانی که کشاورز بتواند با تولید ارگانیک علاوه بر افزایش محصول در واحد سطح، درآمد بیشتری را کسب کند، اشتیاق برای تولید و سکونت در روستاها نیز بیشتر خواهد شد.


افزایش پنج درصدی سطح زیر کشت ارگانیک در 10 سال آینده

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر 0.09 درصد اراضی کشاورزی کشور ارگانیک هستند، تصریح کرد: در قانون پنجم توسعه قرار بر این بود که تولیدات ارگانیک و IPM به 25 درصد برسد، ما نیز امیدواریم طی 10 سال آینده بتوانیم سطح زیر کشت ارگانیک را به یک تا پنج درصد افزایش دهیم.

اصغرزاده یادآور شد: نکته حائز اهمیت در تولید محصولات ارگانیک در کشور، بازار خوب کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در صادرات این محصولات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل نمایندگی IFaom در کشور تأکید کرد: امیدواریم با همکاری معاونت باغبانی با IFaom ایران برنامه‌های توسعه ارگانیک جهانی شود و بتوانیم از مزایا و امتیازات جهانی در توسعه ارگانیک بهره‌مند شویم.

اصغرزاده اظهار داشت: IFaom یک جنبش جهانی ارگانیک در دنیا است که مدیریت تولید ارگانیک در سطح دنیا را عهده‌دار است و در کشورهای مختلف شعبه‌هایی را ایجاد می‌کند، ایران نیز با تلاش‌های 10 ساله توانسته نمایندگی IFaom را بگیرد و در کنار ژاپن و هند جزو معدود کشورهای دارای نمایندگی باشد.

وی همچنین گفت: نخستین گام برای حرکت به سمت تولید اقتصادی محصولات ارگانیک، افزایش دانش است و باید بتوانیم دانش موجود در کشور را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که کشاورز به‌راحتی از آن بهره‌مند شود.

اصغرزاده در پایان افزود: تغذیه به‌تنهایی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند و ما نیازمند تولید گونه‌های گیاهی پرمحصول، مقاوم به خشکی و شوری و دانش تولید کودهای جدید هستیم تا با ایجاد یک زنجیره بتوانیم زمینه را برای صادرات محصولات باکیفیت و تولید بدون وابستگی فراهم کنیم./

A-950310-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید