Iranian Agriculture News Agency

«شیت» گردشگران را شیفته خود کرد

شهروند | روستای گردشگری«شیت» گردشگران بهاری را که علاقه‌مندند گرمای روزهای بهاری را با نسیم خنک جاری در دل طبیعت رفع کنند، شیفته خود کرده است.
روستای شیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان زنجان است که با برخورداری از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بکر و سرسبز طی سال‌های اخیر گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است.
روستایی در دامنه کوه‌ها، توأم با پیچ‌وتاب کوهپایه که هزاران درخت گیلاس، انجیر، انار و محصولات باغی، سرسبزی جاده را دوچندان کرده است، بخشی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستا چشمه‌سارها، قلعه‌شیت، رودخانه چهارفصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، امامزاده سیدمحمد ماهوری شیت است. شرشر آبی که از دل کوه بیرون می‌آید، جریان آرام رودخانه، عطر سبزه، نسیم دلنواز میان برگ‌ها و آفتاب گرم تجلی بهشت گمشده در این روستای گردشگری است. با ورود گردشگران بسیار در این روستا، دهیاری و اهالی روستا همپای مدیران دولتی دست‌به‌کار شده بودند تا از این ظرفیت، بهره‌برداری بیشتری داشته باشند. گرچه از مسیر زنجان- طارم استفاده بهینه‌ای نشده و در راستای ایجاد ارزش‌افزوده، نقاط‌مکثی ایجاد نشده تا با عرضه خدمات درآمدزایی در جاده ایجاد شود اما در ورودی روستای شیت رستوران‌باغ‌هایی راه‌اندازی شده تا مسافران بتوانند زیر سایه آلاچیق‌ها از هوای دلپذیر روستا تغذیه و حتی شب‌ها آن‌جا اتراق کنند.
سوییت‌های روستایی هم در شیت فعالند و میزبان مهمانانی هستند که ترجیح آنها برای تفریح در بهار و تابستان زندگی روستایی است. بوی ماهی‌کبابی در جوار استخرهای پرورش ماهی، سبزی‌های معطر و گیلاس‌ها، ساعات خوش و دل‌انگیز بهاری متفاوتی را به ارمغان می‌آورد.
شیت شاید نخستین روستایی باشد که دهیاری آن نام «نخستین روستای الکترونیکی کشور» را بر آن نهاده چراکه به همت دهیاری سایت این روستا راه‌اندازی شده و اخبار روستا، به‌روز منتشر می‌شود.
اگرچه شهرستان طارم یکی از شهرستان‌های جشنواره‌ای استان است و جشنواره انار آن برای زنجانی‌ها آشناست، این‌بار با برگزاری جشنواره گیلاس قصد خودنمایی کرده است.
بخشی از گیلاس‌های شیت، ریز و زودرس هستند و از اواسط اردیبهشت قابل‌برداشت اما بخش دیگری گیلاس‌های مجلسی به‌نام «گیلاس مشهدی» درشت هستند، آبدار و شیرین که اوایل خرداد برداشت آنها آغاز می‌شود. در رستوران‌باغ‌ها از میهمانان ویژه با همین گیلاس‌های مجلسی پذیرایی می‌کنند.
جشنواره روستایی با طعم گیلاس
هفتم خرداد نخستین جشنواره رسمی برداشت گیلاس با حضور گردشگران و مسئولان استان در روستای گردشگری شیت برگزار شد تا بار دیگر یک روستای بکر و آرام شاهد انبوه جمعیتی باشد که هم می‌توانند فرصتی برای رشد آن باشند و هم تهدیدی برای آن. جمعه هفتم خرداد انبوه جمعیت، بیشتر در محور تهم- چورزق تردد داشتند؛ محوری که بهره‌برداری از آن در رونق گردشگری شهرستان طارم (بهشت ایران) کم تاثیرگذار نبوده است. ترافیک گرچه کلافه‌کننده و طولانی بود اما از طعم دلچسب جشنواره گیلاس نمی‌کاست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به برگزاری جشنواره گیلاس در شیت گفت: شهرستان طارم و روستای شیت شیرین‌ترین گیلاس شمال‌غرب کشور را دارد.
یحیی رحمتی در گفت‌وگو با مهر، خاطرنشان کرد: طی ششم و هفتم خرداد جشنواره گیلاس با آغاز برداشت گیلاس روستا و عرضه به‌روز آن برگزار شد.
وی رونق گردشگری روستایی را فرصتی برای استفاده عادلانه از امکانات و مواهب موجود برشمرد و افزود: گردشگری روستایی می‌تواند درآمدزایی، پیشگیری از مهاجرت به شهر، توسعه و ارتقای سطح خدماتی و رفاهی را در منطقه در پی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید