Iranian Agriculture News Agency

آمار تصادفات نوروز ٩٥ اعلام شد


شهروند| در ایام نوروز امسال، ۹۶۷ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این تعداد نسبت به متوسط روزانه ایام مشابه در ‌سال گذشته یک نفر، معادل یک دهم‌درصد کاهش یافته است.
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در نوروز امسال ۶۸.۹‌درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به جاده‌های برون‌شهری (۶۶۶ نفر)، ۲۱.۳‌درصد در راه‌های درون‌شهری (۲۰۶ نفر)،۹.۳‌درصد در جاده‌های خاکی- روستایی (۹۰ نفر) و محل تصادف نیم‌درصد موارد (۵ نفر) نامعلوم بوده است. همچنین تعداد متوفیان تصادف در جاده‌های برون‌شهری ۳.۹‌درصد و درون‌شهری ۲.۴‌درصد کاهش و در جاده‌های خاکی- روستایی ۵۰‌درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، بیشترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای ۷ فروردین (۷۲ نفر)، پنج فروردین(۶۵ نفر) و ۲۷ اسفند(۶۰ نفر) و کمترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای چهاردهم فروردین (۲۳ نفر) و ۱۵ فروردین (۳۲ نفر) رخ داده ‌است.
استان‌های فارس( ۸۶ نفر) و خوزستان(۶۹ نفر) بیشترین و استان‌های زنجان (۶ نفر) و ایلام (۹ نفر) کمترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادف را داشته‌اند. بیشترین‌ درصد افزایش مرگ‌های ناشی از تصادفات مربوط به ایام نوروز امسال نسبت به‌ سال گذشته در استان‌های بوشهر(۱۷۵درصد) و گلستان(۱۲۵ درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان‌های زنجان (۷۱.۴ درصد) و ایلام (۴۰ درصد) بوده است.
این بررسی نشان می‌دهد که ۷۱.۴‌درصد از کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی مرد و ۲۸.۶‌درصد زن بوده‌اند. از لحاظ تحصیلی ۲۳.۵‌درصد بی‌سواد، ۴۹.۴‌درصد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم، ۱۵.۵‌درصد دیپلمه، ۱۰‌درصد بالاتر از دیپلم و ۱.۵‌درصد نامعلوم بوده است. همچنین در زمان وقوع حادثه ۳۵‌درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۱۹.۵درصد عابر پیاده و ۴۳درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.
از لحاظ سنی ۱۲.۲‌درصد افراد ۱۰‌سال و کمتر، ۶‌درصد ۱١ تا ۱٧ سال، ۲۸.۵‌درصد ۱۸ تا ٢٩سال، ۲۷.۱درصد ۳۰‌ تا ٤٩ سال و ۲۵.۸درصد کشته‌های تصادفات ۵۰‌سال به بالا داشته‌اند.
نحوه وقوع تصادف ۴۳.۵‌درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۷.۴‌درصد واژگونی وسیله نقلیه، ۱۹.۵‌درصد برخورد وسیله نقلیه به عابر و ۶.۷‌درصد وسیله نقلیه به شیء ثابت بوده است.
خودرو مورد استفاده ۵۰.۷‌درصد از افراد متوفی سواری، ۱۹.۴‌درصد موتورسیکلت، ۵.۶‌درصد وانت‌بار، پنج‌دهم ‌درصد اتوبوس و مینی‌بوس و ۲.۲‌درصد کامیون، کامیونت و تریلی بوده است. همچنین در مواردی که فوت متوفی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر بوده، در ۵۴.۴‌درصد موارد خودرو مقابل با خودرو متوفی خودروی سواری، ۱۱.۲‌درصد وانت‌بار، ۱۱.۲‌درصد کامیون، ۹.۷‌درصد تریلی، ۴.۵‌درصد موتورسیکلت، ۳.۸‌درصد کامیونت، ۱.۷‌درصد اتوبوس و ۳.۵‌درصد سایر خودروها بوده است.
علت اصلی مرگ ۵۲.۱‌درصد از افراد ضربه به سر، ۲۳.۱‌درصد شکستگی‌های متعدد، ۸.۸‌درصد خونریزی، ۱۰.۴‌درصد علل اشتراکی و۵.۶‌درصد به دلایل دیگر بوده است.
همچنین محل فوت۵۱.۲‌درصد از افراد در محل حادثه، ۸.۱‌درصد هنگام انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۹.۵‌درصد از افراد در بیمارستان بوده است. نحوه انتقال متوفی در ۸۹.۳‌درصد موارد توسط آمبولانس، ۷.۹‌درصد به وسیله وسایل نقلیه عبوری، هشت دهم‌درصد به‌وسیله خودرو پلیس، هشت‌دهم‌ درصد سایر و در ۱.۲‌درصد موارد نامعلوم بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید