Iranian Agriculture News Agency

10درصدمساحت کشور درگیر خشکسالی شدید



رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خبر داد: 10 درصد از مساحت ایران از خشکسالی شدید انباشته شده رنج می برد.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه بر اساس شاخص کوتاه مدت خشکسالی هشت ماهه اخیر، استان‌های کرمانشاه، لرستان و ایلام در شرایط ترسالی متوسط تا شدید به سر می برند، گفت: این شرایط برآمده از وضعیت بارشی ماه های اخیر است. علاوه براین در استان‌های شمال کشور از جمله شمال استان اردبیل نیز این وضعیت ترسالی برقرار است و این درحالیست که طی همین بازه زمانی کوتاه مدت، در فلات مرکزی کشور شرایط خشکسالی از خفیف تا شدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال استان های کرمان و فارس و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان از خشکسالی خفیف تا شدید رنج می‌برند، اظهار کرد: بقیه مناطق کشور در بازه زمانی هشت ماهه اخیر (مهر تا اردیبهشت) در شرایط طبیعی قرار دارند.

خشکسالی هفت ساله

8 استان کشور درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید

رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به اینکه در نگاه بلندمدت در اکثر استان‌های کشور شرایط خشکسالی هواشناسی خفیف تا شدید و در برخی مناطق خشکسالی هواشناسی بسیار شدید وجود دارد، افزود: شاخص‌ها وجود خشکسالی‌های شدید تا بسیار شدید را در استان های خراسان شمالی، سمنان، یزد، فارس، اصفهان، بوشهر، قم و تهران نشان می‌دهند.

10 درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی شدید

فاتح در بخش دیگر گفت و گو درباره میزان مساحت تحت تاثیرخشکسالی در کشور، با اشاره به اینکه در نگاه بلندمدت 32 درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف است، گفت: 30 درصد مساحت کشور باخشکسالی متوسط، 10 درصد باخشکسالی شدید و یک درصد نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه می باشند.

مساحت تحت تاثیر خشکسالی

8 درصد جمعیت کشور از خشکسالی شدید رنج می برند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه به جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در کشور اشاره و اظهار کرد: در نگاه بلندمدت 31 درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف مواجه هستند. همچنین 34 درصد با خشکسالی متوسط، هشت درصد با خشکسالی شدید و یک درصد از جمعیت کشور نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید