Iranian Agriculture News Agency

باشکند ؛ روستای بدون دخانیات

مردم با صفای روستای باشکند در بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد‎ ریه هایی پاک از هر گونه آلودگی دخانی دارند.

به گزارش ایرنا، هیچیک از اهالی این روستا لب به سیگار نمی زنند و دود سیگار و قلیان را به ریه های خود راه نمی دهند.
مهرداد شاکری دهیار روستای باشکند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این روستا 300 نفر جمعیت دارد، افزود: مردم این روستا که بیشتر در بخش کشاورزی و دامداری شاغل هستند، چهره دفاعی در برابر دخانیات به خود گرفته اند.
یکی از اهالی روستای باشکند که در 110 سالگی به سر می برد، طولانی بودن عمر خود را مدیون مصرف نکردن سیگار و فعالیت در بخش کشاورزی عنوان می کند.
قلی منادی با بیان این که در عمر خود سیگار مصرف نکرده است، افزود: اگر کسی هم سیگار بکشد به او درمورد مضرات سیگار هشدار می دهم.
معاون بهداشت و درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بستان آباد نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد که هیچ کدام از ساکنان روستای باشکند مبتلا به فشار خون، بیماری دیابت، آسم و انسداد ریوی نیستند.
دکتر رامک زوار کعبه، ارتباط مستقیم مصرف دخانیات با بیماری های قلبی و عروقی را یادآور شد و افزود: در شهرستان بستان آباد 20 درصد افراد بالای 30 سال فشار خون دارند.
وی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی چنین روستایی که عاری از دخانیات باشد گزارش نشده است، گفت: روستای باشکند به عنوان الگوی روستای بدون دخانیات می تواند در کشور مطرح باشد.
یکی از روستائیان باشکند با بیان اینکه نزدیک به 50 سال است که در این روستا زندگی می کند، گفت: در این روستا کسی را ندیده که لب به سیگار و یا دخانیات دیگر بزند.
جلیل صالحی که از نظر قد و قیافه به وزنه برداران می خورد، افزود: افراد سیگاری که از سایر مناطق به این روستا می آیند با دیدن نفرت مردم از مصرف سیگار، خود به خود شرمنده شده سیگار خود را خاموش می کنند.
حسینقلی احمدی یکی دیگر از اهالی باشکند از پیشقدمی مردم این روستا در امور عام المنفعه سخن گفت و افزود: مردم این روستا هزینه های ناشی از مصرف دخانیات را در ساخت مسجد و کمک به نیازمندان صرف می کنند.
به هر حال سیگار به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر انسان ها و دارای مضرات جبران ناپذیری است و سالانه در ایران حدود 50 هزار نفر در اثر استعمال آن جان خود را از دست می دهند.
شهرستان بستان آباد در 55کیلومتری شرق تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید