Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن خرما در گفت‌وگو با ایانا:

رونق به بازار صادرات خرما بازگشت/ افزایش قیمت خرما در آستانه رمضان

صادرات خرما به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و چین با آهنگ رشد همراه شده که باعث تشکیل حباب قیمتی تا 10 هزار تومان در داخل کشور و در آستانه ماه رمضان شده است.

رونق به بازار صادرات خرما بازگشت/ افزایش قیمت خرما در آستانه رمضان


دبیر انجمن خرما امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صادرات خرما نسبت به سال گذشته نرخ رشد بیش از 10 درصدی داشته که بازار داخلی خرمای کشور را نیز دستخوش تغییر قرار داده است.

سیدعلی‌اصغر موسوی افزود: علت افزایش صادرات خرما هنوز بررسی کارشناسی نشده است، اما به‌نظر می‌رسد قرار گرفتن ایران در پسابرجام و استقبال سایر کشورها از تعامل اقتصادی با ایران در آن مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات خرما تا 300 هزار تن برآورد شده است و به‌نظر می‌رسد روسیه، هند و چین بازار مناسبی برای خرمای کشورمان باشند.

موسوی ادامه داد: در زمان حاضر بخشی از خرمای صادراتی ایران از مرز هنگ‌کنگ به چین صادر می‌شود، اما صادرات خرما به اروپا و آسیای میانه نیز روند صعودی به خود گرفته است.


خرما در آستانه رمضان تا 10 هزار تومان قد کشید

دبیر انجمن خرما تصریح کرد: هرساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قیمت خرما به‌صورت حباب‌گونه افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون نیز قیمت خرما از یک‌هزار و 500 تومان در ماه‌های پایانی سال گذشته به بیش از 9 هزار تومان رسیده است.

موسوی تأکید کرد: افزایش نرخ خرما به‌علت نبود بازار مصرف پررونق در طول سال است و توزیع‌کنندگان به امید جبران رکورد حاکم بر بازار محصول خود، اقدام به افزایش حبابی خرما می‌کنند.


خرما به اندازه کافی برای سفره رمضان وجود دارد

دبیر انجمن خرما با اشاره به خرمای موجود در انبارها اظهار داشت: حجمی بیش از 200 هزار تن خرمای تجاری در انبارهای کشور موجود است که می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

وی همچنین گفت: خرمای نوبرانه از اوایل تیرماه به مرور وارد بازار می‌شود؛ لذا به‌نظر می‌رسد خرمای سال جدید امسال برای مصرف ماه رمضان نرسد.

موسوی در ادامه افزود: خرمای پیارم به‌عنوان یکی از گونه‌های تجاری و باارزش ایران شناخته می‌شود که از بازارپسندی مناسبی در داخل و خارج کشور برخوردار است.

وی درباره انتشار خبری با عنوان ثبت ملی خرمای پیارم به نام هرمزگان ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما اظهار داشت خرمای پیارم جزو مرغوب‌ترین و گران‌ترین ارقام خرمای دنیا محسوب می‌شود که به خرمای شکلاتی معروف بوده و به‌علت قابلیت نگهداری بلندمدت، از جایگاه مقتدرانه‌ای در سبد مصرف داخلی و صادراتی برخوردار است./

F-950308-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید